Представяме ви основна информация за механизмите за осигуряването на присъствено обучение в училищата от Единния информационен портал (официален източник на информация относно мерките за борба с разпространението на COVID-19 в България, включително здравните, икономическите и социалните последици от епидемията).
Говорим си за...
Осигуряването на присъствено обучение в училищата изисква прилагането на механизъм, който да осигурява безопасността на всички деца, учители и непедагогически персонал. Без да поставяме под съмнение отговорността на родителите за техните собствени деца, ниското ниво на ваксиниране и масовата съпротива срещу мерки, които се използват успешно в други страни, сочат, че към настоящия момент обществото ни не показва достатъчна зрялост при защитата на общественото здраве, включително и детското. Това обстоятелство създава огромен риск от недостатъчна защита (слаб филтър) на входа на училището, ако децата се тестват извън него.
Ако поемем този риск, броят на заразените деца отново бързо ще нарасне и ще бъде необходимо ново затваряне на училищата. Такъв сценарий би обезсмислил всички направени усилия за организиране на тестването и би похабил средствата за покупка на тестовете.
📚 Тестовете трябва да бъдат правени в училищна среда по няколко причини:
► децата трябва да бъдат тествани при еднакви условия, за да има съпоставимост на резултатите;
► резултатите трябва да се отчитат едновременно и пред всички, за да се създаде доверие у родителите в прилагания механизъм;
► според указанията на производителите реалните резултати се отчитат между 15 и 30 минути, след като пробата бъде нанесена върху тестовата плочка. Това означава, че тестовата плочка, показана на входа на училището, не може да удостовери отрицателния резултат, а ще трябва изцяло да се разчита на съзнанието на всички родители.
📚 Правенето на тестове в училищна среда би довело до карантиниране на паралелки и обезсмисля цялостното провеждане на тестовете. Тестването в домашна среда намалява този риск до минимум.
Дори ако тестването се извършва вкъщи, ако резулатът е положителен и се потвърди в лицензирана лаборатория, останалите ученици от паралелката ще бъдат карантинирани като контактни със заразеното дете, освен ако то не е отсъствало от училище повече от два дни преди тестването. Процедурата за тестване изисква децата да бъдат с маски по време на теста, освен при даване на пробата, което предполага много нисък риск от заразяване.
📚 Изискването на избрания тест детето да не се храни и да не пие вода сутринта практически е низпълнимо.
Детето не бива да е яло и пило САМО 30 мин. преди тестването. Т.е. то може да се храни и да пие по всяко време ДО 30 мин. преди процедурата и веднага след нея.
📚 Провеждането на тестовете в училищата ще наруши целостта на образователния процес и неговата ефективност.
Тестването ще бъде провеждано в началото на учебния ден два пъти седмично, като това време ще бъде осигурено с промяна на дневния режим – намаляване на учебните часове, междучасията или друго решение на директора на училището. Това „загубено“ време ще бъде многократно компенсирано от по-високото качество на присъствения учебен процес с минимален риск от заразяване в училище в сравнение с онлайн обучението.
📚 Защо учителите трябва да се занимават с дейност, която е много далеч от възложената им от държавата задача - обучението на децата на България?
Опитът от предишните две учебни години доказа, че присъствените занятия са многократно по-ефективни от онлайн обучението, особено за малките ученици. А качествено присъствено обучение не е възможно, ако средата в училище не е безопасна.
📚 На детето, дало положителен резултат при тестване в класната стая, ще бъде нанесена емоционална травма.
Травмите – психически и физически, за всички ще бъдат много по-сериозни, ако заразено дете се разболее сериозно и/или пренесе заразата върху своите съученици. Нека не подценяваме учителите – те могат достатъчно умело и деликатно да изведат детето с положителен резултат, без да се предизвиква смут в класа.
📚 Защо министърът на образованието и науката вменява задължения на директорите и учителите за осигуряване на здравословна среда в учебните заведения с писмо? Писмото не е нормативен акт и чрез него не могат да бъдат вменени задължения.
Подробният механизъм за тестване на учениците в училище бе утвърден със съвместна заповед на министрите на здравеопазването и на образованието и науката вчера, 8 ноември 2021 г. Повече по темата ТУК.
Основната информация за механизмите за осигуряването на присъствено обучение в училищата продължава в нашата галерия:
Още по темата:
- Бустерната доза ваксина срещу COVID-19: най-важното, което трябва да знаем
- Ваксината води ли до безплодие и може ли да ме зарази? Отговори на най-често
- Какви са симптомите на Делта варианта и могат ли ваксините да ни предпазят
- Как да поддържаме добър имунитет при смяната на сезоните
- Според лекарите: имунитетът след ваксинация е за предпочитане пред естествения имунитет
- Хитрини за подсилване на детския имунитет от майките, които са и лекари