В началото на година е време за традиционните предсказания за кулинарните тенденции, които вероятно ще доминират през следващите 12 месеца.
Мозъкът ни инстинктивно реагира на храни, обагрени в жълто, оранжево, червено и зелено като на добър източник на витамини, минерали и други ценни съставки.
Трудно може да се каже, че черното е привлекателен цвят за храна, но точно черните чесън, леща, нахут, сусам, къпини, боровинки, касис, смокини и грозде съдържат незаменими химикали, които укрепват имунната система и помагат да се предпазим от тежки заболявания. Това ще е и причината да срещаме все по-често по щандовете черни плодове и зеленчуци, които да обогатят диета от други цветове.
В допълнение към обичайната продукция на независимите местни производители, която включва свинско, телешко и пиле, фермерите ще започнат да отглеждат зайци, гълъби, щрауси, пъдпъдъци и други не толкова често срещани източници на протеин. Тези меса обаче ще бледнеят пред крокодилското и насекомите, които постепенно завладяват и западното полукълбо.
Всяка година на хоризонта изплуват поне 5 храни с претенции да са супер, хипер и истинският извор на вечната младост. Някои изчезват бързо, други остават за по-дълго и се превръщат в част от ежедневното ни меню, като киноата например. През следващите 12 месеца очакваме главната роля да играят неузрялата и препечена твърда пшеница фрийке (freekeh) от Близкия изток, позната и като фарик, и етиопският теф (teff).
През последното десетилетие алергиите, включително хранителните, нарастват с притеснителни темпове. Все повече производители се фокусират върху тази нарастваща пазарна ниша, а продуктите без глутен, соя, ядки, лактоза и други често срещани алергени заемат все по-големи пространства в магазините и менютата.
Според експерти все по-често ще се използва кокосово мляко вместо животинско или соево, а безглутеновите брашна, пасти и готови печива ще са най-бързо развиващият се сектор в хранителната индустрия.
След инвазията на прасето и наследствената кухня, беше време пилето да се завърне, само че не в ресторантите за бързо хранене и във формата на крилца и хапки с неизвестен състав, а докоснато от лукс и висока френска кухня.
Ресторантите вече сервират завъртяни пилешки специалитети на цената на добър телешки стек - най-продаваното от менюто на NoMad в Ню Йорк е цяло печено пиле, пълнено с гъши дроб, черни трюфели и бриош. Тази година ще видим полета на златното пиле, в пряк и преносен смисъл.
Чаената лудост отдавна е напуснала пределите на родната си Азия и осиновителката си Англия, но заедно с диетите, които препоръчват чести и леки хранения през деня, скорост набира и чаят в 5 часа по стара английска традиция, заедно с прилежащите му рецепти за леки сандвичи, специални чаени блендове, сервизи от порцелан и подбрани гости.
За работещите хора е трудно, но така нареченият Low Tea вече се превръща в любимото социално занимание за уикендите, придружено нерядко и от леки алкохолни коктейли с чай.
Солено-люто-киселите коктейли и шотове започнаха да си проправят път сред подсладените класики през последните 2 години, но през 2014 г. може да видим нови миксове със занаятчийски и екзотичен вкус, в които има корейски и тайландски вкусове, кимчи, домашни туршийки, сос от стриди, отлежало балсамико и ферментирали сосове.
Всеки, който е пробвал люти шотове, е изпитал шока от смесени чувства, който те кара да пробваш отново и отново. Допълнително предимство е липсата на захар, която утежнява ситуацията на следващия ден.
Камиончетата с храна вече показаха, че хората са готови да пробват нещо ново, стига да е на удобно място и да не струва твърде много пари. Ако към тази формула се добавят и приятни напитки, като крафт бира и коктейли, имаме условия за истинско кулинарно приключение. Макар и тàпасите да не са новост за Европа, а варените яйца, пълнените със сирене чушлета халапеньо и начосите - за Северна Америка, все повече барове започват да предлагат агресивна и силно подправена храна като пържени пилешки кожички по филипински, хрупкави препържени свински ушички, китайски люти наденички лап чун (lap cheong), азиатско джърки, туршия и сушена сепия.
Здравословното хранене отдавна не е просто режим, а цялостен начин на живот за цели поколения, израснали след 2000 г. Повечето младежи между 20 и 30 години съвсем естествено очакват в менюто да има хумус, киноа, мисо, водорасли, кефир, тофу, кълнове, амарант, биозеленчуци, комбуча и пречистващи сокове.
Освен малките ресторанти и новите вериги вероятно постепенно и големите вериги ще започнат да заменят обичайните мазни и пържени храни със здравословни продукти, които в перспектива ще генерират не по-малко печалба.
Дали наистина ще се сбъднат тези предсказания е въпрос на време да разберем, но междувременно можем да последваме кулинарното мото на 2014 - по-свежо, по-здравословно, по-космополитно!
от Магдалина Генова, за сп. "Меню"