Кулинарните подвизи на 2015-а Част II

Кулинарните подвизи на 2015-а Част II
Снимка: Thinkstock

Първа част на материала можете да си припомните ТУК!

Радост в буркани
Новината от лятото, че приготвянето на ферментирали храни е предпочитаният начин за прекарване на свободното време във Великобритания, би учудила само отшелниците. След плахите опити за домашно кисело мляко и кимчи, безбройни орди се втурнаха да приготвят кисело зеле, краставици, камби, комбуча, кефир, ензимни чайове, домашен оцет и мариновани зеленчуци по източноевропейски, азиатски и американски рецепти.

Несъмнено полезността на симбиотичните култури допринася за бурния разцвет на пълненето на буркани и бутилки, а тяхната консумация от своя страна е добра новина за домашния лекар.

Американският звезден шеф Том Коликио казва „2015 е годината на ферментиралите храни“, а от всеки уважаващ себе си ресторант се очаква да прави поне маринован лук и ако може също комбуча, кумис, мариновани моркови с черен сусам и японска туршия.

След бирата
Макар че забавянето на бирената революция още не се вижда, следващото ниво за любителите и експериментаторите са коктейлите с бира – от познатата мичелада, подправена с доматен сок, унисос, соев сос и лайм до изкусни миксоложки смеси с водка, текила, ръжено уиски, понзу, чипотъл, бульон от стриди, костен бульон (отново), течен пушек и какво ли още.

Мичеладата е позната основно като ефективен лек срещу махмурлук и не предизвиква бурни кулинарни фантазии, но коктейлите с бира могат да изненадат всеки капризен любител на добрите храна и напитки, а съставките ги правят добър спътник за пикантна храна.

Психовкус
Медицината е неизменно свързана с храната от древността, за което ни подсеща Хипократ с мисълта "Нека храната бъде твое лекарство и лекарството твоя храна", но едва напоследък неврологията реши да разкрие тайните на вкуса.

След излизането на „Неврограстрономия“ на доктор Гордън Шепърд през 2012 – впечатляваща разработка, в която авторът изследва как мозъкът моделира вкусовете чрез отделните сетива, мнозина изследователи, хранителни компании и някои авангардни ресторанти започнаха да експериментират с различните променливи, за да разберат как да подобрят цялостното усещане от храната.

Главният готвач на Ultraviolet в Шанхай Пол Пере използва мултисензорна инсталация, която чрез звук, визия и аромати променя изживяването при всяко едно ястие от 22-степенното меню. Ултравиолетови светлини, аромати на горски гъби и мъх, песни на Бийтълс, психеделични картини са само част от нещата, които съпътстват храната.

Самият Пере нарича всичко това психоопитване, което дълбае в идеята, че всички спомени, асоциации, очаквания, идеи, радости и страхове играят роля при изживяването на вкусовете. Критици определят Ultraviolet като най-авангардния ресторант в света и следващото стъпало в кулинарията, а вечерята там – като сюрреалистично изживяване.

Но и други изследват последните тенденции – например в лаборатория с помощта на Феран Адриа невролози за установили, че розовият ягодов десерт е с 10% по-сладък, сервиран в бяла чиния, отколкото в черна и още по-сладък в кръгла, отколкото в квадратна. Научният екип на глобалния производител на напитки Diageo пък е открил, че в стая, застлана с истинска трева, в която се чуват птички, сингъл малц уискито има тревист вкус, а в стая с червена светлина и мебели със заоблени форми същото уиски е със сладникав и опушен вкус.

Човешкият мозък е непрестанен източник на чудеса, които вероятно са бъдещето на кулинарията и можем само да ги очакваме с трепет и известна доза страх.

Мехурчета навсякъде
Естествено това е трендът, който най-малко ще учуди някого. Без значение дали човек е за или против бекона, той едва ли би отказал чаша добро пенливо вино или шприц. През 2015 просекото доминира търсенето в западната част от полукълбото - със или без Аперол и Кампари, но специалистите предвиждат ново завръщане на кавата, шампанското и кремана, особено ако са придружени от някоя добра история.

След поредната бурна година, в която кулинарията търсеше новото си, или по-скоро поредното си лице, а цели две поколения - Y и Z, нямат идея какво беше MTV за тези преди тях, но прекарват голяма част от времето си пред The Food Network, е трудно да се предвиди какво ни е приготвило бъдещето – дали края на кулинарията с един пейзаж от храни на прах или някоя нова изненада.

Дотогава можем да спазим съвета на Пол Клодел: „Господа, в този кратък момент, който ни остава между кризата и катастрофата, да изпием по чаша шампанско.“  

от Магдалина Генова

Хороскоп за деня

12 дни до магията
12 дни до магията 12 дни до магията
Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти