Първа част на материала можете да си припомните ТУК!
Радост в буркани
Новината от лятото, че приготвянето на ферментирали храни е предпочитаният начин за прекарване на свободното време във Великобритания, би учудила само отшелниците. След плахите опити за домашно кисело мляко и кимчи, безбройни орди се втурнаха да приготвят кисело зеле, краставици, камби, комбуча, кефир, ензимни чайове, домашен оцет и мариновани зеленчуци по източноевропейски, азиатски и американски рецепти.
Несъмнено полезността на симбиотичните култури допринася за бурния разцвет на пълненето на буркани и бутилки, а тяхната консумация от своя страна е добра новина за домашния лекар.
Американският звезден шеф Том Коликио казва „2015 е годината на ферментиралите храни“, а от всеки уважаващ себе си ресторант се очаква да прави поне маринован лук и ако може също комбуча, кумис, мариновани моркови с черен сусам и японска туршия.
След бирата
Макар че забавянето на бирената революция още не се вижда, следващото ниво за любителите и експериментаторите са коктейлите с бира – от познатата мичелада, подправена с доматен сок, унисос, соев сос и лайм до изкусни миксоложки смеси с водка, текила, ръжено уиски, понзу, чипотъл, бульон от стриди, костен бульон (отново), течен пушек и какво ли още.
Мичеладата е позната основно като ефективен лек срещу махмурлук и не предизвиква бурни кулинарни фантазии, но коктейлите с бира могат да изненадат всеки капризен любител на добрите храна и напитки, а съставките ги правят добър спътник за пикантна храна.
Психовкус
Медицината е неизменно свързана с храната от древността, за което ни подсеща Хипократ с мисълта "Нека храната бъде твое лекарство и лекарството твоя храна", но едва напоследък неврологията реши да разкрие тайните на вкуса.
След излизането на „Неврограстрономия“ на доктор Гордън Шепърд през 2012 – впечатляваща разработка, в която авторът изследва как мозъкът моделира вкусовете чрез отделните сетива, мнозина изследователи, хранителни компании и някои авангардни ресторанти започнаха да експериментират с различните променливи, за да разберат как да подобрят цялостното усещане от храната.
Главният готвач на Ultraviolet в Шанхай Пол Пере използва мултисензорна инсталация, която чрез звук, визия и аромати променя изживяването при всяко едно ястие от 22-степенното меню. Ултравиолетови светлини, аромати на горски гъби и мъх, песни на Бийтълс, психеделични картини са само част от нещата, които съпътстват храната.
Самият Пере нарича всичко това психоопитване, което дълбае в идеята, че всички спомени, асоциации, очаквания, идеи, радости и страхове играят роля при изживяването на вкусовете. Критици определят Ultraviolet като най-авангардния ресторант в света и следващото стъпало в кулинарията, а вечерята там – като сюрреалистично изживяване.
Но и други изследват последните тенденции – например в лаборатория с помощта на Феран Адриа невролози за установили, че розовият ягодов десерт е с 10% по-сладък, сервиран в бяла чиния, отколкото в черна и още по-сладък в кръгла, отколкото в квадратна. Научният екип на глобалния производител на напитки Diageo пък е открил, че в стая, застлана с истинска трева, в която се чуват птички, сингъл малц уискито има тревист вкус, а в стая с червена светлина и мебели със заоблени форми същото уиски е със сладникав и опушен вкус.
Човешкият мозък е непрестанен източник на чудеса, които вероятно са бъдещето на кулинарията и можем само да ги очакваме с трепет и известна доза страх.
Мехурчета навсякъде
Естествено това е трендът, който най-малко ще учуди някого. Без значение дали човек е за или против бекона, той едва ли би отказал чаша добро пенливо вино или шприц. През 2015 просекото доминира търсенето в западната част от полукълбото - със или без Аперол и Кампари, но специалистите предвиждат ново завръщане на кавата, шампанското и кремана, особено ако са придружени от някоя добра история.
След поредната бурна година, в която кулинарията търсеше новото си, или по-скоро поредното си лице, а цели две поколения - Y и Z, нямат идея какво беше MTV за тези преди тях, но прекарват голяма част от времето си пред The Food Network, е трудно да се предвиди какво ни е приготвило бъдещето – дали края на кулинарията с един пейзаж от храни на прах или някоя нова изненада.
Дотогава можем да спазим съвета на Пол Клодел: „Господа, в този кратък момент, който ни остава между кризата и катастрофата, да изпием по чаша шампанско.“
от Магдалина Генова