Промоциите са създадени, за да са взаимно изгодни на търговците и на купувачите. Поне това е масово лансираната версия.
Чрез намаленията дистрибуторите на продукти целят да продадат повече бройки от една стока и да печелят от по-големия оборот. Потребителите също остават доволни, защото плащат по-малко за стоките, от които се нуждаят ежедневно, тoест извличат повече полза от парите си. А това донякъде вдига стойността на труда им, понеже за едни и същи вложени усилия (работа по 8 часа на ден) те успяват да си осигурят повече комфорт.
Така разсъждават по-големият процент от хората и това би било вярно донякъде, ако ги нямаше търговските номера и емоционалните заблуди от страна на пазаруващите. Точно затова нека разкрием най-честите уловки и капани, в които попадаме, когато пред нас светне надписът "Промоция!"
Какво се случва в главите ни?
Хората сме алчни по природа. Искаме да притежаваме. Някои се справят по-добре в борбата с тези тъмни сили, други им се отдават, но истината е че при всеки го има конфликтът. Когато ни убеждават, че можем да дадем малко и да получим много, като по този начин пестим, в повечето от нас се събужда егото и инстинктът да притежаваме. Промоциите провокират точно тези усещания и ние се отпускаме да харчим, вярвайки че е оправдано и си заслужава.
Къде бъркаме?
Ето няколко примера, когато пазаруването на промоция може да ни докара до допълнителни разходи вместо да ни спести пари.
Пример 1.
Отиваме в близкия хипермаркет да си купим например чаши. Виждаме на щанда 6 броя в комплект. Решаваме да ги купим, но до тях е поставен същия комплект, комбиниран с чинии. Цената е промоционална, тоест чашите ще ни излязат с 1 лв. за брой по-евтино. Стойността обаче на комбинирания комплект като цяло е по-висока. Въпреки това избираме него и гордо отиваме към касата в магазина, като се радваме, че сме спестили пари.
Добре, би могло и така да се каже, но не и преди да си зададем въпроса: "Имаме ли всъщност нужда от чинии?" Ако се окаже, че сме купили стока, от която имаме в изобилие, истината е, че сме дали напразно парите си. Те биха могли да бъдат похарчени за нещо належащо и полезно в момента, а не в някакво неясно бъдеще, когато изпочупим посудата си. Дори това да стане, представете си, че някой роднина ви подари междувременно нов хубав комплект чинии.
Или казано иначе това е един от недостатъците на промоциите - провокират ни да даваме парите си за неща, от които нямаме нужда сега. По този начин можем да изгубим ценни ресурси, които бихме могли да вложим в нещо по-полезно, дори нещо, което ще ни носи приходи.
Пример 2.
Решаваме да си купим компютър. Ще го ползваме като пишеща машина и за гледане на филми. Не ни трябва за игри или мощни инженерни или графични програми. Отиваме в магазина и искаме да ни съставят подходяща конфигурация. Когато разбира за какво ни е нужно, продавачът повдига вежди и казва:
"На вас ще ви свърши работа машинка за 400-500 лв., но знаете ли в момента само за 300 до 500 лв. отгоре какъв изтребител можете да си вземете! Направо е невероятно колко паднаха цените - мощна видеокарта, последно поколение процесор и много рам памет. Направо излиза без пари!"
И знаете ли, има голяма вероятност човекът да е прав. Но той мисли от своята камбанария. Какво той би взел, а не какво на вас ви трябва. Ако стойността на техниката постоянно пада, представете си тогава колко по-добри компютри ще има на още по-ниска цена, когато амортизирате вашия по-скромен модел след 3 години например. Тогава хем компютърът ви ще си е изплатил парите, понеже ви върши работа, хем ще можете да си вземете нещо наистина качествено и не много скъпо.
И какво излиза? При промоциите изгодното за едни се оказва нерентабилно за други. Ако на някого му трябва да ползва мощни програми в работата си, ще му е полезна промоцията на компютъра с по-добрите параметри. Но ако го ползва само за писане на статии, излиза че той е "заключил" парите си в неизгодна покупка.
Пример 3.
Да кажем, че редовно купувате на промоция продукти, които периодично ползвате. Излиза ви много по-изгодно така, отколкото да не следите намаленията и да пазарувате наслуки, откъдето ви падне.
Каква е опасността тук? На пръв поглед - никаква. Нали тези стоки ни трябват така или иначе, а и са изгодни? Но какво ще стане, ако се презапасим? Ще ви кажа от личен опит.
Да вземем например памперсите. Виждате промоцията и награбвате 3 кашона по 100 бр. Не сте предвидили обаче, че децата растат бързо. Какво ще стане, ако докато стигнете до третия кашон, вече ви е необходим по-голям размер? На всичкото отгоре осъзнавате, че промоцията е периодична и се повтаря на 1-2 месеца в различните магазини. Във всеки момент може да се натъкнете на намалена цена за размера, който ви трябва. Истината е, че пазарът е на цикли. Обикновено появи ли се изгодна оферта, след време ще бъде пусната отново. Просто следете и чакайте!
Дори цената на стоката да не падне, пак презапасяването не е добро, защото когато разполагаш с много, хабиш повече, без да се усетиш. Да кажем, ако си купиш голяма количество брашно, ще направиш много повече хляб или сладкиши, понеже го имаш под ръка и това може да се отрази и на фигурата ти.
Така че, нека се обобщи:
1) Промоциите ни провокират да даваме парите си за неща, от които нямаме нужда в момента!
2) Промоция, изгодна за един, може да се окаже нерентабилна за друг!
3) Промоциите са периодични - следете ги, а не се презапасявайте!
Ако и вие имате наблюдения за промоционалните стоки, споделете ги в коментарите.