В днешно време децата започват да посещават различни уроци на по-ранна възраст от предишните поколения. Има организации, които дори предлагат музикални класове за деца на възраст от една до три години.
Твърде малки за уроци?
Много професионалисти в сферата на детското развитие и здравеопазване смятат, че от най-ранна възраст децата могат да направят първите си стъпки в музикалното образование.
Макар че някои преподаватели по музикален инструмент предпочитат децата да започнат заниманията си, когато са навършили 5 години, когато ръчичките им са пораснали и когато успяват да концентрират вниманието си за по-дълъг период от време. Преди това децата могат просто да се докоснат до вълшебния свят на музиката чрез тези музикални уроци и класове.
Съдържание на класовете
Въпреки че много програми и организации предлагат структурирани уроци по музика за съвсем малки деца в бебешка възраст, мозъкът е готов за същинско обучение едва като навършат 3 години. Уроците, насочени към най-малките, имат за цел да въвлекат децата в света на музиката. Тези дейности могат да варират от пеене на детски песнички до възможност децата да се запознаят и да свирят на по-прости музикални инструменти.
Използват се и помощни средства и действия, като текстурирани играчки за конкретни песни и дейности със синхронизирани движения, които да свържат музиката с други сетива на малките деца.
Важно за тези музикални уроци е участието на родителите. Заедно с децата те възпроизвеждат музикални звуци, пеят и се движат в такт с музиката.
Ползи
През последните 20 години интересът към ранното обучение по музика нарасна изключително много. Все повече родители са убедени, че ранните срещи с музиката подобряват живота на децата и стимулират тяхното умствено развитие и физическа координация.
Според харвардския психолог Хауърд Гарднър музикалната интелигентност е равностойна по значение на интелигентността по отношение на математиката, езика, пространството, тялото и междуличностните отношения.
Ранните музикални уроци могат да помогнат за когнитивното развитие на малките деца. Детският мозък се развива бързо и запознаването с богата сетивна среда съдейства за формирането на нови невронни връзки. Тези допълнителни невронни връзки помагат на децата в много аспекти на обучението им по-късно в живота.
Ранното музикално обучение въздейства на мозъчните дялове, отговорни за езика и мисленето. Скорошни изследвания показват, че заниманията по музика физически развиват частта от лявото мозъчно полукълбо, която участва в обработването на езика.
Музиката развива творческите способности и въображението, а също така помага за усвояването на езика, за развитието на мисловната дейност и за намаляването на стреса.
Чрез пеенето и танцуването децата придобиват познания за ритъм и такт, като това се отразява благоприятно на моториката и координацията им. Близкият досег до музиката в ранна възраст може да помогне на децата, когато пораснат да ценят и обичат изкуството в различните негови проявления.