Много майки и бащи се тревожат, че компютрите и мобилните устройства убиват креативността у децата, защото те прекарват все по-малко време да рисуват или оцветяват с традиционни средства като моливи и пастели.
Наистина в днешно време таблетите и смартфоните са любимите играчки на децата, както показа изследване на Центъра за безопасен интернет.
Но както детето развива умения да рисува с бои, подкрепено от значимите възрастни около него, така е необходимо възрастните целенасочено да насърчават и творческата употреба на дигитални устройства, за да има ползи за детето.
Но допринасят ли изобщо устройствата за креативността на детето? И каква е ролята на възрастния?
За да отговорят на тези въпроси, изследователи от два британски университета наблюдават как тригодишно дете проявява своята креативност във взаимодействие с баща си и при употребата на различни материали. На тяхно разположение са 4 типа материали: пастели и хартия за рисуване, компютърен софтуер за рисуване и оцветяване, материали за колаж, приложение за таблет за създаване на мултимедийно съдържание.
Изследователите наблюдават, че бащата насърчава креативността на детето поне по няколко начина:
- Изслушва детето и обръща внимание на начина, по който то използва материалите. Бащата задава въпроси и предизвиква детето да реши проблем, след което отстъпва, за да му даде възможност да се изяви.
- Насочва детето към различни възможности, от които то може да се възползва. Бащата оставя детето само да направи избор какво иска да направи.
- Създава пространство с възможности за детето да твори. Бащата дава достъп до устройството, предоставя материали, отделя физическо време да твори заедно с детето.
Така бащата създава условия за творческа изява на детето като го подтиква да влиза в роля, да измисля нови идеи, да има готовност да поема риск и да се учи от грешките си, да гради увереност за справяне с трудности, да има готовност да следва желанията си и да реализира идеите си.
Изследователите откриват, че чрез различните техники за творчество детето изявява различни аспекти от своята креативност. Например при употребата на дигитални устройства бащата и детето много по-често общуват вербално и обсъждат идеи.
При изработването на колаж и използването на пастели, детето и бащата много по-често правят неща заедно.
Детето е най-иновативно при създаването на колажа и най-малко иновативно при употребата на пастелите. Но пък при употребата на пастелите е най-самостоятелно и най-решително.
Детето най-често проявява увереност, готовност да прилага идеите си и да поема рискове при употребата на дигитални устройства.
Според резултатите от изследването страхът на родителите, че дигиталните устройства убиват креативността у децата, е неоснователен.
Напротив, в известна степен употребата на приложения и програми за рисуване и създаване на мултимедийно съдържание насърчават важни за творческия процес качества като поемане на риск и обсъждане на идеи повече от традиционните творчески занимание.
В изследването е видима и значимостта на бащата, който насърчава креативността на детето чрез даване на насоки, поставяне на задачи и предлагане на възможности. Неговата роля е по-голяма при употребата на дигитални средства, където вербалните насоки помагат на детето да открие пълната гама от възможности, които се предлагат от устройството.
Екипът за Асоциация Родители
Припомнете си още:
За да отгледаш дете, е нужно цяло село...и баща му
Баща – една дума, много емоции
Подкрепяй мъжа си, за да бъде добър баща