Ще ви запознаем с някои от митовете за тийнейджърите, технологиите и интернет, на които често се натъкваме и които е добре да поставяме под въпрос.
1. "Тийнейджърите са зависими от технологиите."
Често, когато се говори за това, се има предвид постоянната нужда на тийнейджърите да бъдат във виртуалното пространство. Тук е важно да се отбележи, че интернет не е просто технология – той е "хора". Тийнейджърите се привързват към свързването с други хора (приятели), не към екраните.
Дана Бойд, учен, който изследва младежи, дискутира тази тема в книгата си "It’s complicated" ("Сложно е"). "Тийнейджърите не са зависими от социалните технологии, те са зависими един от друг." Boyd също подчертава, че повишените изисквания към съвременните тийнейджъри и претоварените им графици водят до юношество с твърде ограничено време за общуване в сравнение с предишните поколения. Извод: тийнейджърите нямат странни и притеснителни отношения с технологиите. Те просто търсят нови контакти и отвъд екрана често е най-лесната, а понякога и единствена, опция.
2. "Пращането на SMS и чат-съобщения ги прави глупави."
Всъщност се случва по-скоро обратното: уменията на тийнейджърите за писане и четене се подобряват от хилядите SMS-и, които си изпращат ежедневно. Изследванията в тази област потвърждават, че манията на тийнейджърите да пращат SMS-и и туийтове развива тяхната грамотност, тъй като прекарват много време в измисляне на думи и писане на отговори. Кой би искал да откаже младите хора от нещо, което ги кара да четат повече, и то по техен избор?
3. "Интернет скъсява обсега на вниманието при тийнейджърите до 2 секунди."
На практика интернет прави тийнейджърите по-малко пасивни. Там те си взаимодействат с източника на забавление директно, като потребители на социални мрежи, като създатели на алтернативно съдържание и като търсачи на информация. Те се свързват един с друг, пишат истории и идеи, формират онлайн общности, измислят нови начини за изразяване и общуване.
4. "Колкото повече време прекарват пред екрана, толкова по-антисоциални стават."
Общуването онлайн е важна част от живота на повечето възрастни, както в личните взаимоотношения, така и в професионалните. Добрите социални умения онлайн ще продължават да бъдат толкова важни, колкото са сега (а може би и по-важни) за съвременното поколение тийнейджъри. Възрастните много често подценяваме онлайн комуникацията и ограничаваме достъпа на тийнейджърите до технологии в името на "по-здравословните" им взаимоотношения.
Ако искаме да помогнем на тийнейджърите да развият пълноценни взаимоотношения като възрастни, трябва да ги научим на социален етикет, което означава да оценяваме значимостта както на онлайн, така и на офлайн приятелствата.
5. "Тийнейджърите не обръщат внимание на сигурността си онлайн."
Повечето тийнейджъри са израснали със социалните технологии и поради това добре разбират как да разграничават личното от публичното пространство. Факт е, че много тийнейджъри използват никнейм или измислено, а не истинското си име.
Според Danah Boyd мнението, че днешните младежи не обръщат внимание на сигурността си онлайн, е погрешно. "Разбира се, че има тийнейджъри, които излагат твърде лични неща, но има и много възрастни, които го правят. Повечето тийнейджъри внимават за личната информация, която качват в интернет, като внимават и за публичните си прояви."
Като родители не бива да се плашим от любовта на тийнейджърите към технологиите. Нека ги оставим да ни научат как и защо ги използват и да надникнем в ангажирания, изпълнен с динамика и вълнения свят на тийнейджърите в мрежата.
Екипът на Асоциация Родители