Борислав Владимиров е на 29 години и от 5 години е работник поправка гуми и джанти в Примекс.
Няма нищо общо със старите майстори, които ще те навикат, излъжат и ще ти развалят деня само с присъстивето си. Не.
Боби е от новото поколение монтажници, който си знае работата. И си я обича. Точно той ни трябва.
И, ето го!
Какъв искаше да станеш, когато беше малък?
Като малък, мечтата ми беше да стана полицай, защото тази професия в нашето семейство е традиционна. Случи се така обаче, че първо се насочих към химията и завърших Техникума по полимерни технологии в София (който вече за съжаление не съществува). А после животът ме насочи към настоящата ми професия – работник поправка гуми и джанти, или казано накратко – монтажник.
Как се става монтажник? Кои са качествата извън образованието, които най-много ти помагат?
Трябва да познаваш адски много специфики и да разчиташ на интуиция, дали, кога и колко се е развалило дадено нещо. Може би всеки може да смени една гума, но смяната на една гума е само малка част от процеса по поддържането на автомобила. Сервизът е един цял нов свят с хора и машини, характери и части. Аз имах късмета да попадна на добри „учители“ – мои колеги, които ме въведоха в професията и ми позволиха бързо да усвоя т.нар. „тънкости“ в процеса на работа. В личен план се определям като решителен и упорит човек – това много ми помага както да постигам личните си цели, така и да действам, когато трябва да се вземат решения.
Сам ли ремонтираш колата си?
Всъщност, да, голяма част от ремонтите на личния автомобил си ги извършвам сам. Ако ме питаш, дали мога да разчитам на помощ от колеги, отговорът е – да. Което, като се замисля, означава, че доброто състояние на моята кола е плод на екипна работа.
Кое е най-трудното в работата ти?
Най-интересното е, че машините, агрегатите, детайлите, неодушевените елементи и работата по тях не ме натоварват, но понякога контактът с клиентите истински тежи. Всеки с предпочитанията си, с мнението си, с оценката си – компетентен по всички въпроси, дава акъл. Всичко това действа разсейващо. Затова предпочитам, когато клиентите наблюдават от безопасно разстояние, извън монтажната клетка. А аз се старая да не ги разочаровам. Накратко – най-трудното в работата на монтажника са съмненията, че си върши работата добре.
А кое е най-интересното?
Всеки ден е интересен. Ще кажете - коли, гуми, но всеки автомобил е различен. Начинът, по който водачът го управлява – също. Нали ви казах – това е цял един нов свят !
Как протича твоят ден и какви са предизвикателствата в работата ти?
Започвам работа в 8:30 ч. и гуми, джанти, гуми, джанти, гуми, джанти, гуми, джанти... и така до края на работния ден. И често след него. Не можем просто да затворим, ако видим, че има клиент с проблеми по гумите и да го оставим да кара така.
Ако не беше станал това, което си, какво щеше да работиш?
Най-вероятно щях да работя в ресторант.
Какво научи в училище и какво не успя да научиш там?
Средното училище за мен е времето, в което започнах да се „осъзнавам“ като мъж. На останалото – как да се справям сам в живота – ме учи самият живот.
Колко е годишния ти доход? Колко пари се печелят, като монтажник.....
На този етап от живота ми парите, които печеля, са ОК. Факт е, че никога не съм чувал за монтажник – милионер. Аз също не съм такъв.
Каква е разликата между професията на монтажника и всяка друга професия?
От една страна, за да станеш монтажник, е необходима вродена сръчност. За хора, които я нямат, тази професия би била тежка и опасна за тях самите. От друга страна трябва висока доза отговорност. Към автомобила, към клиента, към близките, които вози в колата си. Не е професия за хора, които гледат денят просто да почне и да свърши. Бих казал – не е професия за всеки.
Дай малко практични съвети за дамите - кога да ходят в сервиза, кога се сменят гумите, колко време могат да изкарат с едни гуми, всъщност, какво трябва да знаят за гумите, като много важен елемент от сигурността?
Гумите са единственият елемент, който свързва автомобила с пътната настилка. Затова не бива да бъдат подценявани. Не е задължително дамите да разбират от гуми или автомобили - затова сме ние. Нашите специалисти по продажби ще зададат на дамата правилните въпроси – какво кара, колко кара, как кара, и ще й предложат подходящите гуми. Дали зимни, или летни, гумите трябва да са съобразени със стила на шофиране. При монтажа гумите трябва задължително да бъдат балансирани. Трябва да са здрави и да не са с износен протектор. Два пъти в месеца трябва да се проверява налягането в гумите – важно е както за безопасността, така и за икономията на гориво. И не на последно място: ремонтите на гумите трябва да се извършват от професионалисти. Най-добрия съвет, който мога да дам на дамите: посещавайте доверен сервизен център за редовна проверка и така ще бъдете сигурни за себе си и за автомобила си.
Кога за последен път си каза – "Обичам си работата"?
Често си го казвам.
Припомнете си всички други интервюта със специалисти в рубриката "Професии" ТУК.
Пишете на Симеон Колев на edna@netinfo.bg.