Започнахме рубриката "Професии" с идеята да ви представяме успешни в своята професия личности, а фокусът са децата.
Ако вие сте родител или често комуникирате с дечица - не пропускайте да следите, четете и след това - да разказвате на малките за професиите, които ви представяме в нея.
Новият ни гост е директорът на 55-та детска градина "Веселина" в София - Нели Кацарска. С нея се срещна и поговори Симо Колев:
Симо Колев: Г-жо Кацарска, каква е разликата между детски учител и директор на детска градина?
Нели Кацарска: Директорът на детската градина е преди всичко учител, който изпълнява тази длъжност.
Разликата е в отговорностите и зъдълженията. Директорът организира, контролира и ръководи цялостната дейност на институцията. За да се справя със задачите стоящи пред него, трябва да притежава комплекс от професионални и личностни качества, като инициативност, самоувереност, справедливост и способност да работи с много и различни хора.
- Каква искахте да станете, когато бяхте малка?
- Много обичах да чета и моята детска мечта беше да стана библиотекар, представях си как ще мога да изчета всички книги в библиотеката и затова първото ми желание беше библиотекарския институт, но срещу нашият блок имаше детска градина и аз много често се вглеждах в децата, които играеха на детските площадки в двора на градината. Учителките бяха страхотни, от оградата виждах колко много обичат децата и как се забавляват заедно с тях.Тогава реших и след като зъвърших педагогическия институт, започнах работа, като детска учителка, в същата детска градина.
- Как се става учител и съответно директор на детска градина? Кои са качествата извън образованието, които най-много ти помагат?
- В момента има огромен недостиг на учители. Много трудно се намират млади хора, на които да им се работи с деца.
За да станеш учител се изисква едно единствено качество – да обичаш децата, да имаш търпение да ги изслушваш и подход да ги организираш и владееш. Директор се става по- лесно – можеш ли да поемаш отговорност, да взимаш бързи управленчески решения, да сформираш екип от съмишленици, от хора на които им се работи, да умееш да общуваш, да си инициативен и вече си директор.
- Можем ли да си говорим на Ти? Кое е най-трудното в работата ти?
- Няма лесна работа, но на мен не ми е трудно. Съвместяването на няколко длъжности - мениджър, администратор, педагог и психолог понякога ме изморява.
- А, кое е най-интересното?
- Най-интересното са срещите с децата и техните родители. Почти всеки ден се срещам с родители на деца от нашата детска градина, говорим, обсъждаме и мислим в една посока, всичко което правим да бъде най-доброто за нашите деца.
- Как протича твоят ден и какви са предизвикателствата в работата ти?
- Всяка сутрин много рано съм във филиала. След това се качвам в централната сграда, обиколки по групите, кухнята, администрацията. Преглеждам пощата и започвам справките... Преди една година приключихме работата по един много интересен Европейски проект на тема: „Екология”, две години работихме със страхотни колеги от училища и детски градина от Великобритания, Испания, Швеция, Румъния и Турция. Обменяхме добри практики, обединихме се към една обща цел: „ Да научим децата да пазят земята и природата чиста, за да я ползваме дълго”.Това беше най-интересното предизвикателство през последната година.
- Ако не беше станала това, което си, какво щеше да работиш?
- След 40 години работа в детската градина си мисля, че не мога да работя нищо друго. Но в едно съм сигурна, че ако сега отново трябва да избирам какво да работя, пак бих избрала детска градина.
- Какво научи в училище и какво не успя да научиш там?
- Беше много отдавна, но си мисля, че в училище съм научила много неща. Имах изключителна класна г-жа Драгиева, която освен по български и литература, ни преподаваше и много житейски практики и съвети. Няма никога да забравя един от нейните съвети: ”Животът е театър, в който винаги трябва да играеш главната роля, ако успееш, ще си успял.” Следвах нейния завет и съм доволна от себе си.
- Колко е годишният ти доход? Колко пари се печелят като директор на детска градина? Чувал съм, че на местата, където директорът е инициативен, плащането е по-добро? Как се получава така?
- Заплатите в образованието са нормативно уредени, с наредба на МОН. За инициативност има допълнително стимулиране или както ние го наричаме диференцирано заплащане, то е веднъж в годината. Там има критерии и показатели, по които се отчита дали директорът работи по проекти, имали през учебната година отличия или награди, повишил ли е личната си квалификация и още др. Моята основна заплата е една от най- високите юза директор в София. Основната заплата се определя най-вече от броя на приетите деца и вида на детското заведение. Получавам годишен доход около 15 000 лв.
- Каква е разликата между професията на директора на детската градина и всяка друга професия?
- Всяка професия изисква определени качества и способности.
Директор не е професия, а длъжност, която аз вече 30 години заемам. Моята професия е учител и разликата между учител и други професии е това, че да си учител е призвание, не го ли притежаваш, не ставаш. Децата са изключително чувствителни, притежават невероятен усет, много бързо се ориентират и разпознават хората, които ги обичат. Децата приемат състоянието на възрастния, когато ние сме радостни и те са радостни, когато ние сме тревожни и децата са тревожни, когато ние ги обичаме и те ни обичат. Това е разликата с другите професии, трябва много да обичаш децата и да си всеотдаен към тях.
- Кога за последен път си каза "Обичам си работата"?
- Аз обичам това което правя, наслаждавам му се и го правя с любов. Както е казал Конфуций преди 2500 години „Избери професия която обичаш и няма да ти се налага да работиш дори един ден в живота си”. Аз съм избрала своята.
Всеки ден си казвам – обичам децата и екипа си.
Припомнете си още:
Откровено от един учител по история...
Професия: познавач на човешката душа
Да обясниш професията си на дете: Део
Да обясниш професията си на дете: Лиляна Павлова
Една професия - може би твоята
Пишете на Симеон Колев на edna@netinfo.bg.