Обществата се променят заедно с развитието на интернет технологиите. Разпространението на информация е възможно по напълно нов и неподозиран само допреди 20 години начин. Неслучайно хората ценят свободата на словото в интернет повече от всички останали предимства, които им дава. Това си личи по многобройните блогове, които се списват на тема политика, майчинство или просто случайни лични размисли. Част от новините за събитията в южната ни съседка също се счита, че достигнаха до нас благодарение на интернет комуникациите.
* Информацията вече е безбрежно море, в което дори на възрастните понякога им е трудно да се ориентират кое е истина и кое не, камо ли децата. Затова ви предлагаме няколко отправни точки, по които да се ориентирате кои сайтове могат да крият измама.
* Измамните сайтове често се рекламират на популярни места. Можете да ги откриете в социалните мрежи и по сайтове за торенти например. Рекламата гарантира достъп до голям брой хора, които могат да се изкушат да погледнат от примамливото заглавие.
* При измамните сайтове кликването върху рекламния банер е вероятно да ви заведе директно до страница за регистрация вместо на началната страница. Това е трик, за да се отвлече вниманието на потребителя и да се премине директно до "зарибяване".
* Собствениците и фирмата или организацията, стояща зад сайта, е забулена в мъгла, макар на пръв поглед да изглежда, че се е представила. Пишат се много думи във връзка с качеството на сайта, но липсва информация за хората, които се занимават със сайта. По никакъв начин не се слагат лица или имена. Ето един пример:
* Адресът и контактите за кореспонденция звучат правдоподобно, но или има малка допусната грешка, или пък се оказва, че на тях отговарят други фирми или други хора. Винаги проверявайте адресите и телефонните номера преди да предприемете каквато и да било стъпка за регистрация в сайта или чрез смс.
* Името на сайта наподобява популярен бранд както по звучене, така и по визуално представяне, но е направено много лаически.
* Предложенията в сайтовете с измами звучат нереалистично примамливо. Те обещават голяма печалба, известност, красота, сигурност, но не се дават конкретни начини за постигане на това, освен с първоначална регистрация или закупуване на даден продукт. След по-задълбочена проверка обаче се оказва, че е необходимо да направите стартова инвестиция, за да се радвате на чудесни резултати впоследствие.
Не всички реклами в социалните мрежи са измами, както и не всички агенции и продукти в онлайн пространството са подвеждащи. За да се подсигурите обаче, че няма да "налапате въдицата", проверете гореспоменатите аспекти и преценете критично възможно ли е да става дума за измама. Научете децата да следват същите стъпки за предпазване от подобни измами.
* Ако имате въпроси или искате да чуете нещо конкретно от Българската линия за онлайн безопасност по дадена тема, пишете ни на helpline@online.bg или ни потърсете във Facebook.