Ако до преди няколко поколения дори книгата беше лукс, то сега съвременните деца са в досег с неизчерпаеми източници на информация. Това им дава възможност да черпят от огромните ресурси, които технологиите им предлагат. Но какви са реалните рискове и кои са по-скоро резултат от притесненията на предходните поколения, за които виртуалният свят не е "втора природа"?
Важно е все пак да се направи разлика между потенциалните за децата рискове и реалната вреда. В онлайн пространството развиването на умения е свързано с рискове, които подрастващите (а и възрастните) е нужно да поемат, за да се развиват.
По-голямата свобода да се изпробват нови възможности, които мрежата предлага, води до по-големи рискове, но разбира се, всяко едно "научаване" е съпроводено с такива - например, когато се учим да караме колело или кола - това носи риска от падане или нараняване. Рискът обаче е само вероятност нещо да се случи, но не е задължително да се превърне в реална вреда.
Множество изследвания потвърждават, че повечето деца използват незначителна част от възможностите, които мрежата им предлага, и следователно уменията, които изграждат - са далеч по-малко от тези на момичетата и момчетата, които се възползват в по-голяма степен от предлаганите им възможности.
Например колкото повече децата се ограничават в използването на онлайн пространството само за училищните им дейности или игри, толкова по-малко умения ще изградят за сътворяване на виртуалния си свят и за интернет социализация.
Колкото и да са противоречиви мненията на възрастните, всъщност чатът, споделянето на информация, създаването и участването в различни блогове са част от дейностите, които дават възможност децата да изграждат умения за комуникация, да подбират от изобилието информация, т.е. да изграждат критично мислене, да поставят и отстояват собствените си граници.
Точно както в живота, и в училище развитието е свързано с изкачване по стълбата на възможностите, които ни се предлагат заедно с развиването на конкретни умения. Дигиталните умения са неделима част от ежедневието ни, ето защо е нужно да помогнем на синовете и дъщерите си да изградят такива, за да бъдат най-добрите деца, които могат да бъдат в реалния и виртуалния свят.
Затова е важно да бъдем креативни, но и предпазливи и винаги да знаем, че когато се изчерпят собствените ни ресурси можем да се обърнем за съвет към приятел или към Българската линия за онлайн безопасност – БЛОБ на телефон 124 123, имейл: helpline@online.bg или скайп: blobbg.