В продължение на десетилетия ни е повтаряно, че към процеса на учене и училище трябва да се отнасяме сериозно и отговорно.
Това е и една от основните причини, поради която децата масово приемат ученето за неприятно, досадно или дори стресово преживяване.
Всъщност трябва ли престоят в училище да бъде чак толкова „стерилен“ и имат ли място игрите в образованието? Питаме нашите приятели от Образователен сайт №1 на България – Уча.се, които разчитат на научни изследвания и наблюдения на поведението на учениците, за да ни дадат най-изчерпателния отговор.
Според проучвания направени от учени от Университета на Уисконсин-Медисън игрите в образованието добавят ниво на интерактивност, което много по-лесно повишава мотивацията на децата. В повечето игри съществува система от точки, награди, нива, която може лесно да се репликира в образователната система, за да могат децата да бъдат по-мотивирани.
Погрешно е твърдението, че игрите водят само до затъпяване. Можем да вземем за пример играта Angry Birds, която една от най-популярните мобилни игри. Да, тя е изключително елементарна, но демонстрира нагледно определени физични закони, което може да бъде от полза за по-малките ученици.
Хитовата игра World of Warcraft имитира ситуацията на война и може да помогне на учениците по-лесно да си представят уроци по история, свързани с военни събития. The Sims пък е игра, която имитира живота в едно семейство и успешно може да научи децата на уроци, свързани с организацията, поддръжката на дома и т.н.
От Уча.се потвърждават, че учениците, които използват сайта, за да се подготвят за училище чрез видео уроците на интересен и разбираем език, много харесват идеята да учат чрез игра! Затова и сайтът залага на такъв формат.
На практика всеки регистриран потребител попада в един свят, в който трябва да се освободи от злите сили чрез своите знания и умения. Ученикът, заедно със своя герой, избира видео уроците и упражненията от специална карта и попълва липсващите знания, за да може да победи финалния бос.
Очевидно идеята работи, защото статистиката показва, че почти всички ученици подровят оценките си на упражненията след видео уроците с поне една единица.
Готови ли са обаче учителите и училищата да допуснат игрите в клас? В масовия случай може би не, но пък тенденцията започва постепенно да променя своята посока. Зад това твърдение отново застават от Уча.се, които потвърдиха, че над 100 български училище са повярвали в тяхната методология и учат в час с видео уроци и упражнения.