Вероятно ще се изненадате да научите, че има различни етапи в развитието на детското изкуство и това е описано в различни трудове по психология.
Наблюдавайте детето как израства като художник и преминавайки от рисуване на драсканици, достига до рисунки с разпознаваеми фигури и идеи. Подкрепяйте детето в процеса на осъзнаване на себе си в изкуството. Насърчавайте го да продължава да твори, когато е неуверено, защото изкуството е неговият прозорец към света.
Етап на драсканиците
Двигателните умения на децата между 2 и 3 години представляват етап на драскането. Това е етапът, когато те рисуват заради чистото удоволствие да оставят следи по белия лист, без да се опитват да изобразяват нещо конкретно. След известно време драсканиците започват да се появяват в по-чисти форми - обикновено кръгове и вълнообразни линии. След това децата започват да именуват своите драсканици.
Предсхематичен етап
На около 4-годишна възраст, децата постепенно култивират способността да изобразяват символи в рисунките си – например, 2 кръга с вертикални и странични линии представлява човек. Когато децата са на възраст от 4 до 5 години, те започват да разказват истории за техните рисунки. За много деца в този момент от живота им рисуването има терапевтичен ефект, тъй като те създават изображения, които разказват историята на собствените им преживявания, проблеми и мечти. По време на този етап децата нямат добра представа за пространство и цвят. Те използват цветове, които емоционално чувстват по-подходящи от реалистични цветове в заобикалящата ги среда.
Схематичен етап
Когато децата достигнат около 6-годишна възраст, те имат определени идеи за това как обектите трябва да изглеждат на техните рисунки, отразявайки познанията им за света. Те развиват чувство за пространствени връзки в своите рисунки. Типична рисунка на 6-годишно дете е синя ивица в горната част на листа, представляваща небето, жълто кръгче за слънцето и зелена ивица в долната част, представляваща тревата. На този етап децата нямат разбиране за размер или перспектива. Къщите може да бъдат по-малки от хората, цветята да са колкото животните и всичко да е поставено на една базова линия.
Етап на сложност и реализъм
Между 9 - 11 годишна възраст децата осъзнават, че има много повече детайли в техния свят, отколкото те са забелязали до този момент. Те започват да имат разбиране за хоризонт и дълбочина и се безпокоят дали рисунките им ще бъдат достатъчно реалистични и детайлни. Често сравняват с критично око своите работи с тези на връстниците си. В този период децата може да се почувстват обезсърчени, когато рисунките им не са достатъчно реалистични или не отговарят на техните очаквания. Те вече не искат да рисуват по детски, но все още не могат да го правят като големите. Този етап се нарича също етап на бандата - децата започват да развиват повече отношения в групата и се самоосъзнават, давайки си сметка, че изкуството е процес, който може да се изобрази и по-добре.
Псевдо-натуралистичен и кризисен етап
Децата, приближаващи до юношеските си години, стават все по-критични в опитите си да създават реалистични произведения на изкуството. Докато се опитват да изобразяват движение, обем и пространство, някои 12-13 годишни се отказват от идеята за изкуство, защото работата им не отговоря на техните високи очаквания. Този етап бележи разликата между младите артисти, които продължават да се занимават с изкуство и тези, които се отказват по време на обучението. Учениците достигнали до този етап на криза стават по-загрижени за крайния продукт на тяхната работа, отколкото за процеса на създаване на произведението.
Етап на взимане на решение
Подрастващите, навършили 14 – 16 годишна възраст и ориентирали се към изучаване на изобразително изкуство, трябва да работят за подобряване на естествените им способности и талант, тъй като те са преминали през всички етапи на детското творчество. В тийнейджърските си години те продължат все по-професионално да учат, да се упражняват и да израстват като художници, но естественото им развитие вече е завършено.