Един сръчен мъж с необикновена професия

Мелкони Раффи Тавитян
Снимка: Личен архив

Мелкони Раффи Тавитян не само поправя нещата. Той буквално ги вади от гробницата и им дава нов живот.

Завършва през 1996 г. Художествената академия със специалност „Реставрация и консервация“.

През 2001 г. по случай Националния празник на България е открита негова изложба на икони в Българския културен институт в Ню Йорк. Работил е в Музея за история на София, Галерията за чуждестранни изкуства, Националния исторически музей, а от 2011 г. е консерватор – реставратор в Националния военноисторически музей.

Ако за пръв път чуваш, че има такава професия - чети, чети, чети!

Какъв искахте да станете, когато бяхте малък?

Като малък исках да стана пилот на самолет, но пораснах прекалено много, а по мое време имаше ограничения за височината и трябваше да се преориентирам в желанията си.

Как се става реставратор? Кои са качествата извън образованието, които най-много ви помагат?

Цял живот съм рисувал, но в 9-ти клас реших, че всеки може да рисува и трябва да добавя нещо към това. Тогава реших да кандидатствам Реставрация и консервация в Художествената академия. Освен образованието, най-важните условия, за да бъдеш добър реставратор, са сръчността, умението да боравиш с материята и търпението. Това е професия, която изисква постоянство и много упорство, защото нещата не се случват с щракване на пръсти.

Кое е най-трудното в работата ви?

За разлика от лекарите нашите пациенти обикновено са на достолепна възраст и не могат да говорят. Затова реставраторът трябва сам да разбира къде ги боли.

А кое е най-интересното?

Много често първоначално виждаш предмет в състояние, което по нищо не подсказва каква ценност държиш в ръцете си, а след това под мръсотията и следите на времето откриваш истинско съкровище. Нашата работа е да вдъхнем отново живот на този предмет. В моята практика много често под повърхността откриваме нещо неподозирано.

Имал съм случаи, когато при реставрация на икона, се окаже, че тя всъщност има и долен слой. Долният пласт е икона от XV-XVI в., а горният – икона от XIX в. Майсторството е да ги разслоиш и да съхраниш и двете изображения. Предизвикателството е огромно, но и удовлетворението след приключване на работата е голямо.

Какво най-често реставрирате?

Обработвал съм различни видове обекти – картини, археологически находки, преди години дори реставрирах църкви. Сега в Националния военноисторически музей най-често реставрираме картини, текстил, архивни документи, предмети от черни и благородни метали – оръжия, съдове, накити, отличия и т.н.

А кое най-трудно се реставрира?

Това е индивидуално и зависи много от състоянието на обекта, но по принцип органични материи – текстил и хартия, най-трудно да се реставрират.

Трудна е реставрацията и на вече реставриран предмет, особено ако няма документация за това и реставрацията не е извършена по оптималния за обекта начин, защото първоначално трябва да разбереш какви материали са влагани и тогава да прецениш с какви разтворители да ги махнеш.  

Как протича вашият ден и какви са предизвикателствата в работата ви?

Работата на реставратора е изключително интересна, но и много отговорна. От нас зависи дали и как един обект ще бъде съхранен за поколенията. Често при нас идват предмети, които са силно замърсени, с нарушена цялост и трябва да се възстановят, така че максимално да се доближават до първичния си образ.

В някои случаи съвременната техника не позволява реставрацията да се осъществи, без да бъде нарушена целостта. Има едно основно правило – това, което не можеш да направиш днес, го консервирай и го остави за в бъдеще. Методите и материалите се развиват. Дори за тези 25 години, в които аз се занимавам с тази професия техниките на реставриране са се развили много. С очите си съм виждал как предмети, които преди 20 години не сме и предполагали, че ще можем да възстановим, сега се реставрират изключително лесно.

Ако не бяхте станал това, което сте, какво щяхте да работите?

Може би механик. Най-вероятно щеше да е работа, в която също са важни сръчността и вниманието към детайла.

Колко е годишния ви доход? Колко пари се печелят, като реставратор, от колко се тръгва и къде може да стигне човек?

Тръгва се от нулата и може да се стигне много далеч, но не и в България. За разлика от Западна Европа и САЩ, където това е една доста скъпа професия, тук нашият труд е недооценен.

Каква е разликата между професията на реставратора и всяка друга професия?

Реставраторът има шанс всеки ден да се докосва до невероятни произведения както на българската, така и на световната култура и да работи върху уникални обекти, които носят в себе си вековна, а понякога и хилядолетна история. Това е привилегия, която не е достъпна за всеки.

Кога за последен път си казахте "Обичам си работата"?

Всеки път, когато реставрирам античен експонат. Такъв беше например и Коринтският шлем от VII – VI в. пр. н. е, който е и най-старият експонат в постоянната експозиция на НВИМ. Усещането да се докосваш до снаряжение, което е било използвано преди 2500 години, е неповторимо.

Пишете на Симеон Колев на edna@netinfo.bg.

Хороскоп за деня

12 дни до магията
12 дни до магията 12 дни до магията
Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти