Родителите често са изправени пред въпроса как да играят пълноценно с децата си, които са на различна възраст.
И малкото, и голямото дете имат нужда от внимание, имат различни умения и възможности, различни интереси и съответно и предизвикателствата към тях трябва да са различни.
Ето няколко идеи:
Играта с пластилин, рисуването и конструирането са възможности за увличане на децата в съвместна игра, независимо от възрастта. Разбира се, всяко от тях ще се включи според възможностите си.
Ако имате бебе, то ще наблюдава работата на голямото дете, а вие ще може активно да общувате и с двамата като разказвате на по-малкото какво вижда или какво прави по-голямото. Ако всички деца могат активно да участват, измислете обща тема- примерно ще правите град или зоопарк и нека всеки има своя принос.
Един ще строи мост, друг къща (за най-малките и две слепени тухлички са къща). Големите ще правят слон, тигър, малките костенурка (та дори да прилича на безформена топка). Вие ще сте до тях, за да им обръщате внимание, да свързвате в общ сюжет изработеното от тях, да им оказвате помощ, да ги поощрявате и да се радвате на опитите и постиженията им.
И за малки, и големи е интересно да участват в игри с вода, пясък, месене на тесто и т.н. В пясък скрийте различни предмети и нека децата да ги търсят. Може да криете предмети в есенни листа, сред пластмасови топки и т.н.
Разбира се трябва да съобразите големината на предметите и материала, с който ще ги покриете с най-малкото дете, за да избегнете риск от поглъщане и задушаване.
Ако всяко от децата има свое предизвикателство за търсене и накрая съберете предметите, може да им разкажете история с тях. На страниците на „Детето играе“ може да откриете още идеи за съвместни игри с много малки и по-големи деца.
Ако децата са по-големи, измисляйте им различни предизвикателства, които да преодоляват заедно. Например, да ходят заедно, облечени в една тениска или пола, да пренесат топка, като я държат между телата си, да се придвижат през лабиринт вързани гръб с гръб и т.н.
Нека нарисуват заедно една картина. Може да го правят едовременно или като се редуват и всеки добавя елемент, съобразен с нарисуваното преди него. Може да завържете очите на едното дете, а другото да му дава указания да рисува. Какво ще се получи накрая?
Опитайте да ги мотивирате да рисуват едовременно от двете страни на стъкло.
Насърчете ги да подготвят театрална пиеса и да Ви изненадат. А защо не и концерт?
Идеята на всички тези игри е, че децата са поставени в ситуация, която изисква сътрудничество и съобразяване един с друг, отчитане на възможностите на другия и търсене на общи стратегии, решения и действия.
Много ще помогнете на децата във взаимното опознаване и свързване, ако ги питате как са се чувствали, какво им е харесало, в какъв момент им е било комфортно и в какъв не, както и какво биха казали като послание към другия.
Накрая може да мотивирате децата да изработят подарък един за друг с подръчни материали. Може да е рисунка, фигура от пластилин и т.н. Това е още един начин да събудите сетивата им един към друг и да инвестирате в силна емоционална връзка помежду им.
Прочетете още:
Родители, къде е мястото ни във виртуалния живот на децата?
Разглезих детето си твърде много, какво да правя?