Прости форми, естествени материали, леки конструкции, създаващи простор, за да може светлината да прониква в стаята и да се отразява в очите на хлапето.
Детската стая не са мебелите избрани по каталог, които нареждаме. Или поне не е стаята, която вдъхновява и диша. Не за друго, просто няма душа.
За да създадем неговата стая, е хубаво да подходим отвъд представите си за детето, за да го видим такова, каквото е, не каквото бихме искали да бъде.
Пространството възпитава, почти толкова силно, колкото играчките, които купуваме, приказките, които му разказваме, филмите, които позволяваме да гледа. Защото възпитаваме вкуса на детето, отношение и отговорност към пространството, което обитава.
Нека разберем детето преди да се заемем с детския интериор. Да поговорим с него, да го погледнем отново, да се вгледаме по-внимателно в рисунките, да го чуем, когато ни говори, какво наистина ни казва.
Но нека започнем от бебешката стая...
Когато я създаваме, добре е да знаем, че подреждаме пространство преди всичко за майката и хората, замесени в отглеждането на бебето. Добре е стаята да носи усещане за спокойствие, сигурност, комфорт и да улеснява всекидневните грижи за малкото човече. Освен бебешкото легло, място за повиване и подреждане на необходими продукти и вещи, ако пространството позволява, може да се добави разгъваем фотьойл или допълнително легло за през нощта. Използването на пастелни, неутрални цветове и тонове, различни от просто синьо за момченце или розово за момиченце, както и мотиви като карето, райето и точките, са стилна алтернатива, без да се свързват с определен пол.
Щом малкото навърши 3-4 г., може да помислим за промяна на бебешката стая, за да я пригодим към неговите променени нужди и повишаващата се независимост.
Нека опитаме да уловим формиращите се вкусове на хлапето и да ги интегрираме в стаята. То вече има най-обичани играчки, рисувани книжки, анимационни филми. Лесно е да подберем тема, която да бъде развита в декорацията чрез аксесоари, цветове, стикери, рисунки.
Най-важно е стаята да бъде атрактивно и стимулиращо място за игра, но структурирана така, че да създава и възпитава навици за подреждане в детето.
През ранната училищна възраст спокойно можем да вкараме бъдещия ученик в реорганизирането и освежаването на пространството. Време е част от детските модули да бъдат заменени с по-подходящи, някои играчки да се подменят с аксесоари за училище, да се обособи кът за учене и писане на домашни.
Но и тук нека следваме естественото развитие на детето, нека промяната бъде съпътствана от разговори и разяснения за това, което предстои. Нека малчуганът развихри своята фантазия, да покаже интересните за него теми, цветове, герои. Ако наистина се вслушваме във вкусовете и нуждите му, ще намерим най-добрият начин да ги реализираме заедно.
Обмислете внимателно преди да създадете стаята на вашето дете. Сбъднете детските фантазии. Защото лампата, местата за сядане и сън, модулите за складиране на дрехи, книги, играчки, време, могат да бъдат повече от онова, което вие си представяте, и всичко онова, което детето ви може да въобрази.
Автор: Христина Митовска