Всяко второ момиче в тийнейджърска възраст признава, че токсичните съвети за красота, с които се сблъсква постоянно в социалните мрежи, водят до ниско самочувствие, а натискането на бутона „Unfollow” на подобни профили кара 7 от 10 момичета да се чувстват доста по-добре.
Изследването е част от тазгодишната социално-отговорна кампания на Dove #DetoxYourFeed with the Dove Self-Esteem Project, свързана с изграждането на самочувствие при подрастващите под влиянието на социалните мрежи и публикуваните в тях нереалистични представи за това кое е красиво.
Всеки родител на тийнейджър знае, че детето му ползва социални мрежи и там е обект на различни послания – някои безобидни, други – не чак толкова. Няма как да ограничим децата да общуват и да изграждат свой собствен образ в социалния си кръг, но със сигурност не можем и да ги оставим абсолютно сами във виртуалния свят, в който претенцията и фалшът често надделяват над реалистичното и откровено съдържание.
Специално за момичетата „встъпването“ в света на подрастващите идва с много въпросителни относно външния вид и дори и детето ви да не е проявявало кой знае каква критика към себе си, регистрира ли се в социалните мрежи, желанието за промяна на някакъв елемент от външния вид започва почти веднага. Съдържанието, което бюти инфлуенсърите популяризират в интернет, може да изглежда скучно или досадно за възрастните, но за едно момиче, което опитва да изгради собствената си увереност, се превръща в огромна притегателна сила.
Често това съдържание създава нереалистични представи за това какво е красиво и подтиква подрастващите към преследване на цели, свързани с въшния вид, които от една страна са непостижими, а от друга – и потенциално опасни. Това пък неминуемо се отразява на самочувствието на момичетата, неуспели да достигнат до това нереалистично ниво, поддържано от хора в социалните мрежи, които никога не са виждали на живо.
Ботокс, гладуване или тежки детоксикиращи диети, съмнителни добавки, екстремно спортуване и използване на козметични продукти, които не са съобразени с възрастта на момичетата, са само част от съветите, с които бюти инфлуенсърите „бомбардират“ младите момичета в интернет. Един от основните рискове, свързани със съдържанието за красота в социалните мрежи, е насърчаването на нездравословни практики, които могат да доведат до хранителни разстройства, тревожност и други проблеми с психичното здраве. В добавка към това, използването на филтри и инструменти за създаване на безупречен външен вид (повечето социални мрежи ги поддържат) може да създаде нереалистични очаквания и да доведе до ниско самочувствие.
Точно към тези „дефекти“ от употребата на социални мрежи е насочена и тазгодишната кампания на Dove, която съветва младите момичета да детоксикират фийда си (листата с профили, които следват) и да насочат вниманието си към по-здравословно и смислено съдържание в интернет.
Следването на съвети относно начина, по който тялото изглежда (вместо съвети за това как да имаме функционално тяло, което ни позволява да сме активни), често води до това, че момичетата започват драстични диети и изтощителни спортни занимания. Според някои красиви са твърде слабите тела, които се показват на младите момичета като пример за подражание – чрез лишаване от храна и слогани като „Не си гладна, а си жадна!“
Другият тип съдържание е това, насочено към външния ни вид, особено на лицето, кожата и зъбите, и „поправянето“ на някои „недостатъци“. Такова съдържание води до желание у момичетата да се подлагат на скъпи и често – нерегулирани законово процедури.
Ефектът от следването на такова съдържание зависи от няколко фактора – степента, до която детето е способно да анализира чутото и видяното в социалните мрежи, чувствителността и характера му. И все пак, с течение на времето и с натрупването на подобни послания, ефектът върху самочувствието и увереността на младите момичета е разрушителен. Dove разпознават нуждата от това родителите и децата да имат инструменти, с които да се противопоставят на този процес, и предлагат лесна и ефективна програма от 4 стъпки:
Подготовка
80% от младите момичета биха желали родителите им да говорят с тях относно начините за контролиране на съдържание, свързано с идеализирания тип красота. Младите хора, чиито родители проявяват интерес към съдържанието, което те гледат в социалните мрежи, е по-вероятно да разбират намеренията зад подобни послания. Затова, родители, запознайте се с платформите, в които детето ви прекарва време, разгледайте опциите за безопасност при гледане на съдържание и последвайте някои от профилите, които то следва, а после обсъдете заедно кои профили и чие съдържание харесва и защо.
Дискутирайте
Обсъдете с детето си някои примери на съдържание, което проповядва идеализирани представи за красота. Потърсете съдържание с хаштаг #beautyhack в Инстаграм или ТикТок и попитайте детето си какво влияние би имало подобно съдържание върху младите хора дългосрочно – по отношение на самочувствието и увереността им. Напомнете му, че подобни постове често са платени и не са автентични или изразяващи нечия откровена позиция.
Виртуална детоксикация
Прекарайте 10 минути заедно с детето си, преглеждайки социалните мрежи. Покажете му как да скрива, да се отписва или да индикира, че не е заинтересовано от определени профили и съдържание, които го карат да се чувства зле. Ако се чувства по-добре седмица, след като е спряло да ги гледа и посещава, насърчете го да ги остави завинаги и му напомнете, че профилите, с които ангажира времето си сега, ще предопределят и какво вижда в бъдеще. Помогнете на детето си да обърне внимание на автентични профили и съдържание, което е позитивно и смислено.
Повтаряйте
Всеки нов навик има нужда от повторение, за да бъде затвърден. Говорете с други родители, които искат да бъдат полезни на децата си в това отношение, и опитайте да създадете рутина у детето си да „преглежда“ фийда си в социалните мрежи всяка седмица, като премахва профили и съдържание, което се отразява зле на самочувствието му.
Помогнете на детето си да изгради устойчиво и здравословно отношение към себе си и тялото си, като му покажете, че кръгът от приятели, близки и семейство в социалните мрежи създава автентично и истинско съдържание – каквито са и брандовете, избягващи филтри в съдържанието им, което пък е позитивно и неутрално по отношение на външния вид. Всичко това ще стимулира положително настроението и увереността на младите хора, които истински имат нужда само от едно нещо – да следват себе си, а не фалшиви проповедници.