Когато се появиха първите инфлуенсъри в началото на второто десетилетие на този век, те бяха разумния отговор на създаващите непостижими стандарти за красота популярни лайфстайл списания.
Мислехме, че е дошло времето идеалните манекенки да бъдат заменени с обикновени, нормални, красиви по свой начин момичета и жени, с които да обменяме виртуално приложими, безопасни, здравословни съвети за красота и по-осъзнат начин на живот.
За съжаление, само няколко години по-късно, в интернет пространството изобилства от инфлуенсъри, които пропагандират откровено вредни процедури, промотират погрешни виждания за понятието „красота“ и сякаш битката за нормалност започна отначало.
Но този път срещу нас не са професионални модели, а уж момичета и жени като нас самите. И залогът е по-голям, защото става дума не за нас, а за дъщерите ни в тийнейджърска възраст.
Какво се случва на практика и къде се крие опасността:
Децата ни живеят в социалните мрежи и това е толкова нормално, колкото и нашето нетърпеливо разгръщане на страниците на модерните през 90-те списания с Кейт Мос на корицата.
Тук обаче количеството съдържание е стотици пъти повече и опасността да попаднеш на вреден съвет е много по-голям. Няма я редакторската намеса, няма го мнението на специалиста. Има само един инфлуенсър и неговото „Аз вярвам, че това много ми помага, бъди като мен, следвай ме“.
Когато си на 14 или 15 години, се намираш в процес на изключителна промяна на външността. Преживяваш трансформацията от дете във възрастен за някакви си три години и си ужасно несигурен в себе си. Търсиш непрестанно одобрение в огледалото, в съучениците си, в социалните мрежи. Чудиш се дали и къде ще се впишеш, чудиш се с какви думи да мислиш за себе си - като за хубава, за слаба, за усмихната, за популярна…
И в полето на тази нормална несигурност много лесно се зараждат и развиват всякакви (неверни) схващания, насадени от търсещи сензация и пари хора. „Прекалено си дебела“, „Имаш широка талия“, „Зъбите ти не са равни“, „Довери се на тези хапчета за отслабване“...
Ние като възрастни можем (май) да махнем с ръка и да не обръщаме внимание на тези коментари, но за децата ни, потопени ежедневно в това море от полуистини, съветите се превръщат в начин на живот. Гласовете, които им говорят, че не са достатъчно красиви, високи, слаби, стават част от вътрешния им монолог, от начина, по който възприемат себе си.
Можем да спрем това. Като родители, сами преживели налагането на непосилни стандарти за красота, знаем колко е пагубно за самочувствието и самоуважението да ти внушават непрестанно, че не си достатъчно „нещо“.
И за щастие Dove ни се притичват на помощ. И тази година те разгръщат своята социална кампания в посока към естествената, здравословна красота. Години, след като включиха „нормални“ жени в рекламите си, те насочват своето послание към майките и дъщерите от ерата на инфлуенсърите.
4 стъпки към изграждане на здравословна красота:
1. Интересувайте се какво гледа дъщеря ви в социалните мрежи и заедно обсъждайте как това или онова послание я кара да се чувства.
2. Заедно научете как да блокирате профили, които излъчват неподходящо съдържание.
3. Почивка от социалните медии - заедно си определете време, в което да не скролвате в телефоните си, а да правите нещо заедно. Не пропускайте възможността да поговорите с детето си очи в очи и да му припомните всички хубави черти, които то притежава. И никога не делете тялото на части - имаш хубави крака, имаш хубави очи. Ние целите сме хубави такива, каквито сме.
4. Изграждането на самочувствие и на издръжливост срещу лошо влияние е процес, така че повтаряйте горните стъпки редовно.
И вижте как ще се отрази благотворно и на самите вас. Красотата не са няколко външни черти в подходяща комбинация. Красотата идва като резултат от любовта към самите нас и грижата за тялото ни.