Питали ли сте се някога как продължава пътят на парите след като от портмонето ви се озоват в касовия апарат на супермаркета? Лидл България си поставя за задача да разбере какво е мнението на клиентите им за това къде отиват парите им след пазаруването в супермаркетите от веригата и за целта провеждат кратка анкета през ноември тази година.
Повечето хора, забързани след направените покупки в супермаркетите на Лидл, не са съвсем сигурни какво се случва с парите им. Някои смятат, че средствата отиват при производителите, в държавата, в чужбина, а други направо си признават, че нямат никаква представа. Надали те могат да дадат точен отговор на една на пръв поглед невъзможна за разрешаване задача - как 100 лв. могат да се превърнат в 171 лв. В решението на тази задача обаче, се крие истината за успеха на Лидл на българския пазар вече повече от 12 години.
Дейността на една фирма има своите преки ефекти, които се формират от разходите на компанията, както и непреки ефекти – създаденото допълнително търсене по веригата на стойността. Приходите от касовите апарати се разпределят към производителите на стоки, към доставчиците на услуги, към служителите на компанията и към държавата под формата на данъци, но всяко от тези разплащания носи допълнителни ефекти.
Парите, изплатени на българските производители и доставчици на услуги, им дават възможност да разширяват производството си и да подобряват качеството и обхвата на услугите си. Добрите заплати на служителите им дават възможност да харчат и подпомагат растежа на други бизнеси като техни клиенти, а изплатените данъци се вливат в държавната хазна, така че тя след това да може да се употреби в полза на обществото.
Така всеки 100 лв., които веригата Лидл е похарчила в България през 2021, са допринесли за българската икономиката с общо 171 лв., според изчисленията, направени от Института за пазарна икономика.
“Това на практика показва колко важен е икономическият принос на всяка една компания, която работи честно и прозрачно и прилага добри практики във всяка сфера на своята дейност. Вярвам, че подобна оценка може да бъде добър пример за бизнеса от всеки сектор на икономиката“, заяви Лъчезар Богданов, главен икономист на Института за пазарна икономика на събитие, организирано от Лидл България.
Понякога дори само едно число е нужно, за да говори само по себе си за успешната стратегия на една компания. Общият принос от дейността на Лидл България към икономиката на страната през 2021 г. възлиза на 1,61 млрд. лв. Наред с общия ръст от 44% спрямо 2019 г., втората оценка на икономическото въздействие на веригата, изготвена от Института за пазарна икономика, показва значителен ръст в основните пера – стоки от България и лидерство в бранша по средни нива на заплащане.
Успешният бизнес не се задоволява само от това да изпълнява начертаните за тримесечието цели за растеж на приходите - той иска да има репутация на надежден и стабилен работодател, да допринася за социални инициативи и да създава положително клиентско изживяване. Лидл предлага най-високите средни нива на заплащане в бранша и е най-големият работодател в редица български градове. Компанията организира поредица социално отговорни инициативи като “Умници гладници”, “REset Plastic” и “Ти и Lidl за по-добър живот”. А според проучване, проведено на българския пазар април 2021 г., в магазините на Лидл в цялата страна средното време за пазаруване с количка или кошница е само 19 мин. и 24 сек., докато асортиментът от продукти е „отличен“ или „много добър“ според 89% от участвалите в проучването.
Според Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България, всичко това стои в основите на Ефектът Лидл - ефект, който ни показва, че трябва да си готов да дадеш, за да получиш.