На 26 април в Зала 1 на НДК ще бъде поставена операта "Кармен". Гостуват трупата на Държавна опера Варна с гост солисти Агунда Кулаева и Иван Момиров.
Със съдействието на "Артишок" солистите си поговориха с Християн Немски и дадоха специално интервю за Edna.bg, като разказаха малко повече за спектакъла.
Християн Немски: На 26 април българската публика ще Ви види и чуе в образа на Дон Хозе от операта „Кармен“? Какво може да очакват зрителите от този спектакъл?
Иван Момиров: Със сигурност за верните почитатели на оперното изкуство 26 април няма да е първата им среща с операта "Кармен". Макар че отсъства от софийска сцена вече почти 10 години. С последната постановка на софийска национална опера, чиято премиера изпях аз, "Кармен" е една от най-поставяните опери, не само в България, но и по света. Варненският оперен театър гостува с една класическа постановка. Интересното според мен е както в посоката на драматургичната интерпретация, така и съчетанието на гласове, които за първи път ще си партнират заедно. Много силно се надявам, че между нас артистите на сцената ще има и химия, защото опера като "Кармен" предполага силни и много страстни емоции.
Х. Н.: Труден ли е пътят от родните оперни сцени до някои от най-прочутите световни оперни театри, които Вие покорявате още съвсем млад?
Ив. М.: Нашите сцени са видели едни от най-големите оперни световни артисти, българските оперни певци не са маргинални изпълнители, а представители на една много голяма школа, много сериозна оперна традиция и нашето място е съвсем естествено по света. Но този факт не изключва това, което всички подозират – много труд, дисциплина, напрежение, работа в детайлите, перфекционизъм, който е задължителен.
Х. Н.: Днешните млади хора вълнуват ли се от операта?
Ив. М.: Всеки нормален човек се вълнува от нещо хубаво, нещо стойностно и истинско, винаги има почитатели сред млади и не толкова млади. Имах удоволствието да пея на Античния театър в Пловдив "Кармен" при гостуването на русенския оперен театър месец септември. И най-смелите ни очаквания бяха надминати, представете си препълнената арена с почти 5000 човека, от които толкова много млади хора, някои специално пътували от всички краища на България за спектакъла.
Х. Н.: Как си обяснявате факта, че България е дала на света толкова изявени оперни артисти?
Ив. М.: Как си обяснявам, че България е дала толкова гласове? Защо трябва да обясняваме всичко рационално? По-важното е да се опитаме да съхраним оперната си традиция.
Х. Н.: В кои оперен образ мечтаете да се превъплътите?
Ив. М.: Много са, все още не съм прекрачил границата и повечето от спинтовете и драматични роли ми предстои тепърва да преодолея – Туридо от "Селска чест", Радамес от "Аида", де Грийо и Манон Леско, Канио от "Палячи", "Андре Шение"... Вокалните акробатики, които ми поставят заглавия като "Фауст", в която ще дебютирам само след месес, обаче ми позволяват да поддържам гласа си на една висока позиция и скоро да пристъпя естествено и логично към по-тежък репертоар.
Х. Н.: Какво бихте посъветвали младите момичета и момчета, които искат да се занимават с това изкуство?
Ив. М.: Всеки път е безкрайно индивидуален и рецепти, уви, няма. По-скоро искам да отправя моето пожелание към тях да вярват в себе си и да използват всяка възможност.
Х. Н.: Какви са любимите Ви занимания извън оперната сцена?
Ив. М.: Много обичам кино, особено съм радостен, когато мога да гледам сполучливо европейско кино, истинско удоволствие ми доставя да разсъждавам и върху интериорен дизайн.
Що се отнася до Агунда Кулаева, тя споделя, че е много развълнувана да е гост солист в "Кармен", тъй като за нея това е една от най-интересните опери.
Тя разкрива, че за нея Кармен е една прекрасна жена, която търси любовта, но не я намира, а не негативен персонаж.
"Обичам Кармен! Това е една от любимите роли, защото постановката може да бъде толкова вдъхновяваща, нежна, мила.... може да покаже на аудиторията истинска палитра на женския характер!"
Агунда споделя, че освен упоритата работя, късметът също е бил на нейна страна, за да постигне сегашния успех в кариерата си.
Тя съветва всеки да намери собствената си формула за успех и да се осланя на нея.