За хубавия чай и второто "вкъщи" (и как бизнесът решава социалните проблеми)

социална чайна
Снимка: The Social Teahouse

ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с Фондация Reach for Change България. Досега тя е помогнала на над 200 000 деца в цялата страна, а всяка година NOVA инвестира над 190 000 лв., за да може положителната промяна за децата на България да стане реалност.

Днес си говорим с The Social Teahouse - финалист в първото издание на ПРОМЯНАТА. В началото Чайната беше само идея, а днес тя е прекрасно пространство за алтернативни събития във Варна, което подкрепя младежи от проблемна семейна среда чрез менторска програма и възможност за работа. За своя път дотук и как инициативата им помогна да го извървят - разказва част от екипа на Чайната.

социална чайна
Снимка: The Social Teahouse

Здравейте. Как бихте представили вашия проект на хората, които все още не са чували за вас – каква е разликата между обикновената и социалната чайна?

Едно от първите неща, на които учим всеки член на нашия екип, е как да отговаря на този въпрос.

Социалната чайна е социална, защото дава първа работа и менторска подкрепа на младежи, израснали без родители. Основната ни мисия е да създадем необходимите трудови навици и личностни качества в тях, за да могат да са конкурентноспособни на пазара на труда. Това постигаме чрез чисто практическото им наемане на работа, но и с редица други инициативи като участия в доброволчески лагери и включване в културни събития.

Мотото ви е “Ние не наемаме хора, за да правят чай. Ние правим чай, за да наемаме хора”. В този ред на мисли - какво е нужно, за да се направи един хубав чай, и какво е нужно, за да бъдеш добър човек?

Чаят и добрите хора не са неизменно свързани, в интерес на истината в нашия екип преобладават любителите на кафе. :)

Избрахме именно това мото, защото най-добре описва идеята на нашата Чайна още от най- ранния й етап. Предполагам, основното изискване да си добър човек е да правиш добри дела, нашето добро дело е да правим чай с кауза.

промяната
Снимка: The Social Teahouse

Много амбициозни млади хора избират столицата, за да дадат живот на своите идеи. Какво ви накара да повярвате, че ще успеете да реализирате толкова нетрадиционна и непозната платформа в прекрасния град Варна?

Нашата идея няма общо с географска локация, винаги водеща сила ни е прекрасно подбраният екип, който работи с много хъс и креативност. Късмет е, че голяма част от тях са варненци, но предполагам, ако се бяхме срещнали в друга част на света - резултатът щеше да е същия.

Децата в центрове за настаняване от семеен тип бяха дълго време в една от най-тежките изолации - без възможност да излизат от центровете, дори до магазина, без възможност за контакт с друга социална среда и своите ментори, без достъп до образователния процес поради липса на дигитални устройства. Какви бяха последствията от мерките срещу COVID-19 върху тяхното психическо здраве?

Голяма част от тези деца продължават да са в режим на изолация, тъй като в центровете за настаняване от семеен тип във Варна пропускателният режим все още е много строг, в съответствие с регулациите на Община Варна. Първата седмица от обявяването на извънредното положение всички бяхме много объркани и работата рязко спря, тъй като се оказа, че не можем да продължим да работим в сградата на Чайната. В много кратък срок обаче успяхме да се мобилизираме и адаприрахме различни процеси от менторската програма в онлайн среда. Междувременно успяхме с помощта на отзивчиви добри хора във фейсбук да снабдим децата с необходимата техника, за да могат да посещават както онлайн учебните си часове, така и нашите занятия.

социална чайна
Снимка: The Social Teahouse

Така беше дадено началото на няколко много интересни седмици, в които менторите се върнаха назад в годините и писаха домашни наравно с младежите, а на младежите се наложи да изпълняват предизвикателства като “направи клип, в който разказваш как се готви пилешка супа”, “ направи превод на тази песен на Шакира и ни изпрати клип, в който танцуваш на нея” , “нарисувай костюма, който би носил/а, ако беше супергерой” и всякакви подобни. Освен предизвикателствата, отправени от нас, младежите имаха за задача и сами да си поставят такива, с цел самоинициатива. Така ЦНСТ Изгрев се сдоби с няколко нови пейки, бяха посетени онлайн класове, гардероби бяха почистени, книги бяха прочетени.

Идеята беше да им помогнем с учебния процес, но и да се опитаме да компенсираме практическата липса на социален живот с приятни и изграждащи алтернативи. Считаме, че това много помогна както за затвърждаването на връзките между ментори и младежи, така и за предотвратяването на ескалиращото напрежение, породено от изолацията.

Мога с гордост да кажа, че въпреки настаналия глобален хаос не изгубихме нито един член на екипа и днес отново всички сме на работа.

А как кризата се е отрази на организацията, промени ли се е по някакъв начин дейността ви? Имате ли нужда от някаква подкрепа или доброволци в момента?

Като на всяка друга бизнес структура, и на нас кризата ни се отрази предимно финансово. Имахме периоди без заплати, имахме периоди с намалени заплати, сега сме в режим на намалено работно време и повече от 50% от стандартната ни търговска дейност, състояща се в организирането и домакинстването на събития продължава да не се случва за неопределен период от време, спрямо епидемиологичните мерки.

Импровизираме, доколкото е възможно, стараейки се да качим интереса на аудиторията ни към дневни събития с приготвена от нас храна и напитки, които никога преди не са ни били приоритет. За целта направихме ценно попълнение в екипа ни, а именно професионален готвач. Надяваме се, нейните магии в кухнята да започнат да тушират ефекта от липсващите ни културни събития вечер.

социална чайна
Снимка: The Social Teahouse

През юли проведохте първото си събитие за младежите и децата на живо - летен лагер на морето. Планирате ли други инициативи, които да включите във вашия богат културен календар?

Лагерите са ценна част от инструментариума на менторската ни програма, много се надяваме да успеем да надградим последния с поне още един през тази година. В процес на търсене на партньори сме, за да можем да го организираме.

Малко по малко се стараем да вдъхнем нов живот и на любимите ни формати като “Пътувам, значи съществувам”, “Тя във Варна”, детските ни работилници, лекциите и презентациите, всичко което се наложи да паузираме за известно време. Актуална програма за предстоящите ни събития винаги има на фейсбук страницата ни.

социална чайна
Снимка: The Social Teahouse

Вие сте едни от големите финалисти на проекта ПРОМЯНАТА на NOVA и фондация „Reach for change”. Как се промени вашия свят след този успех?

Винаги сме смятали, че именно този конкурс  е повратната точка в нашия растеж. Преди него бяхме група ентусиасти с добра идея и много хъс, но именно безценното менторство и подкрепа на целия екип на Reach for change, спомогнаха за структурирането на цялата ни програма, за целеполагането, за достигането до толкова голяма аудитория от хора, дори и за възможността да ползваме прекрасната ни сграда във Варна.

Убедени сме, че има много талантливи мечтатели като вас, чийто поглед не спира да търси нови и нови хоризонти. Какъв съвет бихте дали на хората, които все още се колебаят да участват в новото специално издание на ПРОМЯНАТА?

Няма място за колебание тук. :)

Дори и да звучи малко клиширано, колкото има полза от това да си финалист в този конкурс, точно толкова и в самото участие в него. Няма нищо по- ценно от това, някой да припознае мисията ти като своя и да ти даде целия си натрупан опит и знания. Да попаднеш в общност от хора, с които дори един скайп разговор те оставя зареден и вдъхновен. Да получиш възможността да растеш и да вдигаш хората покрай себе си.

социална чайна
Снимка: The Social Teahouse

През 2020 година, в условията на глобална пандемия, Нова Броудкастинг Груп и Reach for Change България инициират специално издание на конкурса. То ще се фокусира върху подкрепата на най-уязвимите – децата и младежите, които са най-тежко засегнати от COVID-19 кризата.

Организации с нестопанска цел, които имат доказано решение на проблем, пред който децата и младежите (0-24 години) са изправени в резултат на пандемията, могат да кандидатстват като попълнят онлайн формуляр до 16 август на: www.nova.bg/promyanata.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти