Човекът е човек, когато е на път! Как обаче се променят правилата в етикета в съвременния глобализиращ се свят? Категорично и динамично. Най-главното правило е и финалната цел - да направим своето пътуване със самолет по-приятно и за нас самите, и за околните!
А защо не и да си създадем незабравими, приятни спомени? Ето няколко изпитани правила, които да ни помогнат за това!
1. Облекло
Пътуването започва с подготовката от вкъщи. Подходящото облекло за пътуване е съставено от памучни материи, а цветовете на дрехите трябва да са устойчиви на различните влияния, които дълго пътуване може да окаже.
Памучната дреха ще ни гарантира повече свежест и комфорт, а и ще ни спести неудобството от евентуално изпотяване. Някои редовни самолетни пасажери предпочитат тъмните цветове черно и тъмно синьо, но понякога те са и материите, по които най-лесно полепват власинки. Затова правилото е да се чувстваме комфортно, но и да изглеждаме представително.
Защото цялостният ни стил и самочувствие са предпоставка за добър имидж и приятно пътуване.
2. Чанта
Чантата или „дисагите“, с които влизаме в самолета показват колко добри пътешественици сме. Добрият и опитен пътешественик е и добър планьор – умее да предвиди количеството и качеството на багажа си, да комбинира и оптимизира.
Размерът на чантата ни трябва да бъде съобразен не само с правилата на авиокомпанията, която използваме, но и с пространството, с което ще разполагаме ние и нашите спътници. Ако все пак ни се налага да внесем по-голямо количество багаж в самолетната кабина, е добре да „настаним“ багажа си максимално бързо без да обезпокояваме хората наоколо и да създаваме суматоха около себе си.
Натрапчивото поведение е недопустимо за доброто възпитание. Затова и превъзпитаването на другите трябва да се замени с личен пример. Добрите обноски и тихото и дискретно поведение са задължителни за перфектно първо впечатление.
3. Невербално поведение
Самолетният полет ни поставя в една много нетипична ситуация, а именно екстремно навлизане в личното ни, дори интимно пространство в рамките на кратко време. С всяка година мястото, с което разполагат пътниците в икономична класа, е все по-тясно и по-ограничено. Това изисква свиване на жестовете, ограничение на движенията и … доста често – изнервяне.
Невербалното поведение по време на полет включва пространството, в което се вместваме, разположението ни, движенията на тялото ни и всички знаци, които излъчваме. Невербалното поведение на спътниците ни е нашият превод на тяхното настроение, желание за разговор, евентуален страх от летене и др.
Слушалки в ушите и отворена книга, лаптоп или тефтер са ясен знак, че вербална комуникация не е желателна. Накъде сочи торсът по време на разговор също би могъл да е добър индикатор на желанието за комуникация.
Ако пък ние не желаем да навлизаме в задълбочени анализи на полетното разстояние или да даваме информация за предстоящото ни бизнес пътуване или екскурзия, то тогава рецептата за ограничение на разговорите е да се дават едносрични отговори, без обратна връзка и без последващи въпроси.
Изборът на място до пътеката или до прозореца също ще осигури или развали удобството ни – ще ставаме по-често или ще караме другите да стават.
Всеки има лични предпочитания, но и личен праг на поносимост към „седни-стани“. Ако все пак ни се налага да станем поради ред причини (дори и само, за да се раздвижим), можем да се извиним и да помолим спътника ни да ни даде път. Все пак и той или тя са имали до известна степен право на избор за мястото си.
4. Вербална комуникация със спътниците и екипажа
Доколко е удобно да започнем разговор и как да разберем настроението на спътника до нас? Любезното поведение изисква да поздравим при настаняването си. Това ни помага да се представим добре, но и да разберем езика, който говори човекът, в чиято близост ще прекараме полета.
Ролята на така наречения small talk е да послужи като „въведение“ в разговора. Бъдете положителни и говорете за общи неща – времето, полетното разстояние, любезен комплимент (без да навлизате прекалено в интимности), скорошна положителна новина (без новини за самолетни катастрофи и без негативни новини).
По отношение на вербалната комуникация с членовете на екипажа, добре е да се знае, че те са много чувствителни и са напълно в състояние да вгорчат или ощастливят вашето пътуване. Колкото и добре да са обучени, и те имат нерви и праг на поносимост. Но и всички стюарди и стюардеси обичат пътници с дискретно и интелигентно поведение.
Кабинният екипаж определено ненавижда отношение към тях като към сервитьори, както и пътници, очакващи непрестанно внимание, утеха, преразказ на трасето или пътници, вдигащи скандали на други пътници.
5. Хранене
Възможно ли е да се храним с обноски, ограничени в тясното пространство? Абсолютно да! В самолета, дори повече отколкото на масата в ресторанта, е наложително да сложим салфетка в скута си.
Почти на всеки пътуващ се е случвало да се залее и покапе с нещо в самолета, докато се храни или отпива. Невинаги вината е наша, но за да избегнем тежки поражения, салфетката в скута помага. В самолета, отново дори повече отколкото на масата в ресторанта, е важно да държим ръцете си прибрани (представете си, че под всяка мишница имате банкнота от по 500 евро и не трябва да позволявате да паднат), за да подсигурим собствения си и на спътника ни комфорт.
Дори и да се храните бавно, в самолета всички сме под един режим – сервират и отсервират на всички от нашия ред едновременно. Съобразете се с този режим, за да не се налага да вдигате цялата си табла, масичката си, а и себе си, за да може вашият спътник да напусне мястото си.
Допустимо ли е да си носим наша храна в самолета? Да. Стига да не я консумираме не навреме, т.е. извън режима на останалите пътници и естествено да не е храна със специфични аромати.
Познаването на собственото ни тяло също е гаранция за добри обноски по време на хранене. Знайте кои са храните и напитките, които ви подуват и причиняват стомашен дискомфорт и ги избягвайте, но поменете, че пиенето на вода (не течности) в самолета е много важно за поддържане на добро физическо състояние.
6. Нови контакти във въздуха
За хората, които летят често, самолетът е място за създаване не само на контакти, но понякога и на бизнес отношения. Как да създадем полезни контакти и да използваме времето във въздуха за създаване на бизнес отношения?
Отговорът е – спазвайки всички правила на бизнес етикета, на добрите обноски и поведение. Както вече споменахме, самолетът е място, където личните граници се размиват много по-бързо и възможността да се сближим за по-кратко време е много голяма. Неслучайно по статистика, отношения, започнали в самолет, се оказват дълготрайни и ползотворни.
Възползвайте се от всички правила на етикета при запознанство – ръкувайте се уверено и със същата сила, с която се ръкува отсрещната страна, първо поискайте визитка, преди да предложите своя, питайте дискретно и слушайте активно, поддържайте позитивен тон и добро отношение. Никога не се знае до кого ще се окажете в самолета.
7. Неловки ситуации
Колкото и опитни пътешественици да сме, никой не е застрахован от неловки ситуации – разливане на нещо, заспиване в странна поза или върху съседа по място, както и далеч по-неприятни случки, които не е нужно да описваме. Отново – да познаваме тялото си и да се подготвим максимално добре предварително е ключът към доброто представяне.
Ако знаете, че обувките ви ви запарват, не ги събувайте, колкото и да ви се иска да спазите съветите на авиокомпанията за по-добър релакс. Някои ще си кажат, че едва ли ще срещнат спътника си отново и не ги интересува как ще бъдат възприети. В крайна сметка най-важното е какво е личното ни усещане.
И ако все пак срещнем спътника си отново?
Най-добрата реакция при неловка ситуация е да я превърнем в комична. Когато самите ние кажем на глас очевидното и приемем „вината“ или направим „признанието“, за отсрещната страна не остава нищо друго, освен да се съгласи без агресия.
Например „Извинете, децата ми са наистина шумни“ или „Извинете, че ви затруднявам отново“.
Последният ми съвет е да проявяваме толерантност към останалите пътници, които изпитват страх от летене. По статистика всеки трети човек изпитва паника или страх от летене.
А сега затегнете коланите и приятен полет, уважаеми пътници!