Програмата „Тийноватор“ свързва българските ученици с успешни предприемачи и бизнес ментори, за да развиват умения, които не са застъпени в традиционното образование, а са ключови за успешната реализация. Идеята за „Тийноватор“ се ражда в началото на 2018 г. между Фондация „Прознание“ и основателя на Bulgarian Entrepreneurship Center, Лари Бийл. Срещаме ви с Вероника Рачева, програмен директор на „Тийноватор“, и Зорница Миткова, която е отговорна за комуникациите, партньорствата и развитието на общността, за да разкажат от първо лице за своята кауза и нейните предизвикателства.
***
За успеха на предприемаческия модел, когато е приложен към постигането на социална промяна
„Социалното предприемачество с ясна кауза и бизнес модел е пресечната точка между бизнеса и активаторите на социалната промяна. Двете страни трябва да са в добра хармония и да работят заедно, за да може бизнесът да дава перспектива и независимост на случващите социалната промяна, а каузите да дават добавена стойност на предприемачеството. В бъдеще едното без другото ще е невъзможно.
От друга страна, социално изключените групи получават кариерна перспектива и независимост, ако са участници в социално предприемачество. Това са маргинализираните групи, хората в неравностойно положение.
В „Тийноватор“ учим учениците какво е предприемачество и какво е социално предприемачество. Менторите, с които работят в рамките на програмата, им помагат да идентифицират местата, където има нужда от социална промяна, проблемите, които могат да бъдат решени с креативност и емпатия.“
За вдъхновението да променяш човешки животи
„Преди участието си ученичка от първия випуск на „Тийноватор“ беше решена да кандидатства актьорско майсторство. Но впоследствие се запали по бизнеса и продължава странично да развива таланта си. Тийноватор я вдъхнови да учи бизнес в Обединеното кралство. Наш партньор пък дари лаптоп на момче, което не разполагаше с материални възможности, но имаше голямо желание да участва в „Тийноватор“. С лаптопа участваше пълноценно в онлайн срещите с менторите. В края на годината представи свой бизнес проект. Той и всички, стигнали до края на учебната година в „Тийноватор“
За онези елементи от образованието, които си струва да съхраним
„Не бива да отричаме една система и да я заменяме автоматично с друга, защото образованието у нас стъпва на традиции, на народопсихологията ни, но има нужда от осъвременяване. „Тийноватор“ допълва и надгражда формалното образование, като предоставя на младите хора пространство, в което те могат да се изразят свободно, да опитват, да сгрешат, да се провалят и така да открият своя потенциал, възможности и силни страни. Този тип учене чрез преживяване не е застъпен в традиционната ни образователна система, а е един от най-ефективните методи за усвояване на знания и умения, както и за формиране на отношението на младите хора към света. Традиционното образование, иновациите и програми като „Тийноватор“ могат да съжителстват и да се допълват взаимно.“
Говорим си за...
За важността от развието на така наречените меки умения, на която е посветена първата половин година в „Тийноватор“
„Те помагат за по-добро представяне на идеите на хората, било то в „Тийноватор“, или в други сфери на професионалния и личния живот. Също така и най-вече - помагат за по-доброто свързване между хората, за по-пълноценното общуване, за това да спечелим другия без манипулация. Работата в екип също е в основата на всеки успех, защото само можем да стигаме само до определена точка, а екипът разширява възможностите ни.“
За някои от най-интересните идеи, родили се по време на програмата
„Идеята, спечелила първо място през пърната учебна година на „Тийноватор“ (2018-2019) - сайт за намиране на стажове на ученици в български компании, беше представена от отбора на международно състезание в Словения с домакин словенския президент. Втората година победител бе идея, която и досега се развива - обучителни пакети по роботика за деца, и спечели допълнително финансиране от инвеститори.
Миналата учебна година имаше идеи за иновативен сладолед, приложение за бърза локализация на изгубените в планината, поливна система за цветя вкъщи, когато собствениците на дома отсъстват; идея за онлайн галерия за презентиране на изкуството на български артисти, разширение към браузъра, което автоматично проверява за грешки при писане на български език; платформа, която предлага освобождаване на дома от излишни вещи, и размяна на вещи с цел да получат нов живот.“
Можете да станете част от ПРОМЯНАТА и да подкрепите „Тийноватор“ ТУК.
ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява за осма поредна година в партньорство с фондация Reach for Change България. Тя цели да подобри трайно живота на децата и младежите в България, като открива мотивирани социални предприемачи и им помага да реализират по устойчив начин идеите си за по-доброто и сигурно бъдеще на българските деца. От 2014 г. досега ПРОМЯНАТА помогна на над 200 000 деца и младежи от цялата страна, а Нова Броудкастинг Груп инвестира над 190 000 лв. в инициативата всяка година.