Теодора Славова за романа „42 дни“: „Всеки ден бъдете най-жизнената версия на себе си. Усещането е същото като при летенето.“

Теодора Славова
Снимка: Теодора Славова

Зарина Главева

Съвременната жена има много роли: съпруга, работещ човек, красивото лице на човечеството, суровата страна на човека, майка, артист, любящо рамо и още хиляди, които едва ли можем да поберем тук. Същото се отнася и за жената, с която имаме удоволствието да ви срещнем днес. Теодора Славова е едновременно работеща дама и душа, която намира крилете си в изкуството

Тя е специалист в своят бранш, но това, което я изпълва е да твори и нейното творчество трудно можем да сложим в рамки. Теодора споделя своите магични бели стихове в блога си и преди две години нейният първороден (както тя го нарича) роман „София – London – София“ вижда бял свят за първи път.

В пътуването към себе си, тя създава и романа „42 дни“, който определя като „съвременно фентъзи, приказка за пораснали, която размива границите между реалността и магията, между божественото, човешкото и животинското.“ Ние също го преживяхме като съвременна приказка, която ни прекара през тънкото, дебелото, светлото и тъмното на загадъчния остров, където се случва неочакваното. 

Теодора Славова
Снимка: Теодора Славова

Повече за летенето, вдъхновението и раждането на „42 дни“, Теодора разказва пред Edna.

За какво трябва да е подготвен читателят преди да отгърне корицата на „42 дни“?

„42 дни“ е роман, който попада в категорията фентъзи, но не е класическо фентъзи. В книгата липсват типичните фентъзи образи като магьосници, вампири и т.н. Сюжетът е на ръба на реалността или малко отвъд реалността, но по деликатен начин. Бих определила романа като психологическо драма-фентъзи, в което се срещат няколко жени, една богиня и един бог, но и едните, и другите носят мрака на своите сенки и се губят, подведени от собствените си убеждения и закоравели разбирания.

Засягате много социално значима и тежка тема в самото начало (самоубийството). Защо решихте всичко да започне с нея?

Самоубийството е доброволен отказ от живота. Тоест сам по себе си животът не може да те изкуши с нищо, което да осмисли съществуването ти, да ти даде радост, любопитство, копнеж и някакви стимули да живееш. Ужасяващо е, като си помислиш, но е реалност. Никой не е застрахован. Много хора пропадат в такива бездни – хора, за които не се говори много, а и те спират да говорят със себе си и да търсят помощ. Трябваше да вкарам главната героиня Кристел в тази безвкусна бяла каша на депресията, за да я пробудя, да я раздвижа и да я накарам да предприеме това необмислено пътуване. Малко неща биха накарали жена на средна възраст и с установени навици да скочи така смело в неизвестното. Отчаянието е едно от тях.

Теодора Славова
Снимка: Теодора Славова

Коя митология вдъхновява мистичните същества, които присъстват във Вашата съвременна приказка?

В книгата е преплетен фолклор и символи на много държави. Свръхестествените качини идват от Мексико и индианските легенди. Жизнената енергията (кундалини) понякога се изобразява като змия. Животните, които посещават героините в романа, също са от индианската митология и са наричани „животни на личната сила“. Името на острова Кинсиниера идва от празника Quinceanera, който се чества в Латинска Америка и отбелязва 15-тата годишнина на младите момичета – прехода от детството към зрелостта.

Какво Ви изненада в процеса ви на изграждане на вселената на романа Ви?

Изненада ме краят. Книгата трябваше да е по-къса, действието да се развива основно на острова, но не устоях. Разказваше ми се още. Изненада ме и появата на Ян като герой. Той не беше планиран и „подслади“ сюжета, но може би и аз в онзи момент имах нужда да си подсладя живота.

По какво се различава пътуването в „42 дни“ от пътешествието в дебютния Ви роман „София - London – София“?

Книгите са много различни и като сюжети, и като изказ, и като тематика, и като начин на конструиране на текста. „София-London-София“ е написана в сегашно време през очите на 24-годишно момиче. Ритъмът ѝ е младежки, бунтовен, нетърпелив. „42 дни“ е приказка за пораснали – тя е по-визуална и по-напевна, поне така ми се струва. Между романите има и една осезаема прилика – срещат се персонажи от различни националности. До голяма степен това е отражение на моето лично усещане, че съм част (но не изолирана) от един луд, но интересен и пъстър свят, в който едно нещо провокира, но и разгръща друго нещо.

Теодора Славова
Снимка: Теодора Славова

Докато потъвахме в магията на романа („42 дни“), усещахме много силно телата на героите: движенията им, характера, удоволствието и болката. Какво Ви помага установите тази връзка между усещанията на героите и на читателите?

Самата аз съм чувствителна, сетивата ми са будни и активни, улавят дребни детайли - движения, миризми, шумове, неизказани с думи чувства. Понякога физически съпреживявам чужди емоции. Наричат такива като мен емпати, но това далеч не е толкова вълнуващо, колкото звучи. Болезнено и изнервящо е особено във времена, в които преобладава страхът, несигурността и все състояния в ниската тоналност. Освен това лесно влизам в роли – мога да пиша от името на дете, на старица, на животно... Обичам това си умение, а е и безценно, когато си автор.

Виждаме още една основна тема: женската солидарност и не само в думите, но и действията на персонажите. Какво Ви накара да я заложите като силен мотив?

Аз съм „възпитавана“ от творчеството на Пи Джей Харви, Тори Еймъс, Кейт Буш, Ерика Джонг… Младежките ми години минаха в ехото от женския бунт на втората вълна на феминизма. Разбира се, че съм солидарна с жените по света - с онези жени, които умеят да се самоотстояват, които са достатъчно смели да бъдат себе си и да останат верни на инстинктите си, с тези които не се срамуват от белезите и несъвършенствата си, които смеят да грешат и да признават грешките си, виждат извън стереотипите и чуват послания, различни от масовите лозунги. Солидарна съм с борбите и търсенията им.

Ако можехте да се срещнете на живо с един от героите (човек или не), кой бихте избрали и защо?

Познавам добре героите в „42 дни“. В основата на образите на почти всеки един от тях стоят реални хора - жени и мъже, които са минали или още присъстват в живота ми. Бих искала да срещна Мария. Нея познавам най-малко.

Теодора Славова
Снимка: Теодора Славова

Какво според Вас направи трансформацията на Кристел възможна?

Кристел се променя, когато приема болката. Болката има различни лица, но винаги е симптом на проблем. Приемането на страданието, като част от живеенето, позволява на Кристел да види собствения си проблем и да застане очи в очи с истинското си наранено аз. После става по-лесно. И спира да боли толкова.

Къде и под каква форма най-често виждате вълчицата у съвременната жена? Как бихте ни съветвали да я намерим у себе си?

Не виждам вълчица у всяка жена. Между нас се спотайват и разкошни лисици, впечатляващи лъвици, тигрици, таралежи, лебеди, делфини, сърни, пауни…Няма добра или лоша индивидуалност, нито силна или слаба. Хората сме тези, които обичаме да категоризираме всичко, защото така ни е по-лесно да сортираме хаоса в главите си. Ако имате крила, възползвайте се. Ако нямате, използвайте на лапите, опашките, ноктите, бодлите, перките, хрилете си. Всеки ден бъдете най-жизнената версия на себе си. Усещането е същото като при летенето.

Теодора Славова
Снимка: Теодора Славова

 

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти