Фрида Кало безспорно е една от най-забележителните жени на ХХ в., култът около която започва да се изгражда още докато е жива. Загадъчна и донякъде противоречива личност, дори хора, които са я познавали, трудно могат да я опишат. Мистерията й е развенчана за първи път от американската изкуствоведка Хейдън Херера в епичния й труд, посветен на живота и творчеството на художничката. „Фрида“ е първата й изчерпателна биография и дебютира на българския пазар със знака на издателство „Кръг“. Преводът на това всеобхватно изследване е дело на Красимира Джисова, а дизайнерката Милена Вълнарова е авторка на корицата.
„Фрида. Завладяващата биография на великата художничка“ става основа за едноименния филм от 2002 г., номиниран за „Оскар“ в 6 категории, включително за най-добра актриса на Салма Хайек, и спечелил 2 от тях. Но докато екранната творба се спуска по повърхността на основните житейски събития в богатия и драматичен живот на Кало, а други направо пропуска, книгата на Херера е дисекция на тази космополитна личност, на нейното творчество, противоречия и огромни изпитания, които биха сломили по-голяма част от човечеството.
Авторката проучва детайлно писма и дневници на художничката, които стават публично достояние за първи път, превежда от испански книги и статии, интервюира десетки хора, познавали Кало или свързани с нея. Всичко това, за да отговори на въпроса: Коя е Фрида? Самоука, надценена художничка или истински талантлива, образована жена, която грижливо изгражда своя образ пред света? Въпросителните около Кало са много: Как и защо започва да рисува? Откъде черпи вдъхновение и идеи? Каква е ролята на народната култура на Мексико в творчеството й? И най-вече – сложните й отношения с Диего Ривера, които са описвано различно дори от техни приятели.
Съвсем на друга страна стоят изпитанията, свързани с физическото здраве, през които Кало е принудена да премине. Като млада претърпява катастрофа, с чиито последици се бори до края на живота си. Дали заради нещастието да бъде прикована към легло, или то е само повод за дълбоката й вътрешна потребност, тя започва да рисува. Талантът или по-точно уникалният й художествен език я превръщат в един от най-разпознаваемите, влиятелни и скъпо продавани латиноамерикански творци.
Забележителните картини на Фрида са само част от богатия й и драматичен живот. Тя има бурен брак с един от най-великите художници по онова време – прочутия стенописец Диего Ривера, но поддържа любовни връзки и с други известни мъже като Исаму Ногучи и Лев Троцки.
Наред с психологическия портрет на Кало, авторката Херера илюстрира сложния културен климат на Мексико, неустойчивостта и патоса, с които се отличава животът в тази страна – мъчителна смесица от нищета, гордост и блянове.
Хейдън Херера е изкуствоведка, критичка и авторка на биографии. Нейната докторска дисертация за Фрида Кало се превръща и в първата й книга. Тя е номинирана за „Пулицър“ през 2004 г. за биографията си на американско-арменския художник Аршил Горки. Публикува статии и ревюта в Art in America, Art Forum и The New York Times. Преподавала е история на изкуството в Нюйоркския университет и във Висшето училище по визуални изкуства. Курира няколко изложби, сред които изложба на Фрида Кало, обиколила много градове в Щатите през 1978 г., както и на пътуваща изложба по случай 100-годишнината на мексиканската худижничка през 2008 г.