Представяме ви финалистите в най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп – ПРОМЯНАТА, осъществявана в партньорство с Reach for Change България. За един от петте проекта може да гласувате на www.nova.bg/promyanata до 3-ти февруари. Тримата с най-много гласове ще продължат в последния етап на конкурса.
Те са Ставрос Ставру и Ива Груева. Ставрос е доктор по Информатика, консултант, обучител, автор на книги. Създател на оригинални техники и игри за разработка на софтуер и управление на процеси. Ива е художник - илюстрира детска литература, като най-много обича да рисува за български детски книги. Работи като артист и дизайнер на свободна практика и е посланик на комикс културата в България.
Какво са „Пукльовците“?
„Пукльовците“ са дигитални образователни игри, които помагат на децата да се научат да работят в екип. Те се играят в училище и са базирани на учебния материал по математика и български език от 1-ви до 4-ти клас. Заедно с героите в играта децата решават различни екологични проблеми – като замърсяване на водата и въздуха, разделно събиране на отпадъци, изсичане на горите. По този начин децата се учат да им „пука“ за другите и за света около тях. Оттам идва и името на играта.
Защо създават „Пукльовците“?
Когато синът на Ставрос става първокласник, Ставрос забелязва, че момчето се вглъбява все повече в технологиите и се изолира от света. Трудно му е да комуникира с останалите и да работи в екип с тях. Бащата проучва и разбира, че много други деца също нямат тези важни социални умения. За съжаление и образователната система трудно им помага да ги развият. Това мотивира Ставрос да направи подарък на целия клас на сина си – игра, която да стимулира децата да работят заедно. Така се ражда прототипът на „Пукльовците“. Ставрос кани Ива да създаде дизайна и илюстрациите на играта. По-късно двамата започват работа с университетски преподаватели по педагогика и образование, за да създадат пълната методика на играта.
Как работят „Пукльовците“?
Процесът на самото учене се осъществява, докато учениците играят в отбори в клас и решават задачи по математика и български език с различно ниво на сложност. За да решат дадена задача, на децата им се налага да си сътрудничат и да обменят информация. Забавляват се докато учат и с желание показват това, което са научили в клас. Накрая отбелязват как са се чувствали по време на играта. Учителят следи целия процес и резултатите и след това разговаря с учениците. По този начин той има възможност да приобщи по-пасивните и по-различни ученици, да обсъжда случаите на агресия, да учи децата да не се обвиняват при загуба и да не се прекъсват. За да няма пристрастяване, игрите са позволени за не повече от 20 минути на седмица и то само в училищна среда.
„Пукльовците“ са изключително достъпни и вече се играят в редица държавни и частни училища. Целта на Ставрос и Ива е да достигнат до училища в цялата страна, а също така и да излязат извън България. Но това, за което мечтаят е най-вече да превърнат децата в едни истински Пукльовци – хора, на които им пука и които обединени задно ще създадат един по-добър свят.