„Най-големият провал на мениджърите по света за последното десетилетие“.
Така определят бизнес-изданията не световната икономическа криза, а изобретяването на отворените работни пространства.
Огромните халета, в които са наредни бюра и компютри, бяха абсолютна иновация в работната среда преди десетина години.
Символ на свободолюбивия дух и откритост на IT компаниите, офисът от такъв тип бързо стана популярен.
Смяташе се, че като махнем стените между отделите, ще премахнем пречките в общуването.
Че хората ще си говорят повече, ще се сближат и всичко това ще помогне на производителността и качеството на работа.
Оказа се точно обратното.
Отворените офиси накараха хората да си комуникират повече по мейл и в чат, а шумът, който се създава от 100 души, които обсъждат по между си няколко различни теми, намали качеството на работа осезателно.
Смята се, че фирмите, в които се работи по този начин, губят по 23 милиарда евро годишно. Изчисленията са на френската асоциация за превенция на слухови проблеми и се отнасят само за страната.
Сами можете да прецените в световен мащаб колко негативни носи едно такова уж иновативно работно пространство.
Големият проблем – шумът, изнервя служителите и поставя здравето им под риск.
„Стоенето със слушалки в продължение на 8 часа не е решение, защото това е изключително вредно за слуха.
Непрестанният, макар и тих шум, също вреди на концентрацията и работоспособността, а това води до много по-чести случаи на „прегаряне“.
Освен това в отворените пространства качеството на въздуха е изключително ниско.
Не влиза чист въздух, разчита се само на вентилацията, която успешно разпространява и всички вируси, тръгнали из сградата и често температурата не е подходяща за работа.
Служителите се оплакват от главоболие, сухота в очите, често взимат болничен и всъщност компанията страда заради отворените пространства.
Има ли какво да се направи по въпроса?
Да, разбира се.
Ако сте на мениджърска позиция и от вас зависи да решите дали новият ви офис да е „открит“ или класически – с отделни стаи за всеки отдел, изберете класическия.
Това ще ви спести много разходи в дългосрочен план и ще ви спечели повече от високата работоспобност на служителите.
А най-добре е да позволите на всички, за които е възможно това, да работят от вкъщи. Така се намаляват драстично разходите за поддръжка на офис.
Освен това има данни, че хора, които могат да работят от вкъщи, са склонни да се съгласят да работят за по-малко заплащане, защото разходите им намаляват.
Ако сте служител, принуден да работи в прекалено шумната среда на отворения офис, използвайте всяка възможност да се скриете в заседателната зала и да поработите оттам или да си останете вкъщи, ако имате нещо сериозно за правене.
Можем само да се надяваме нуждата от ходене в офис да отпадне възможно най-скоро, защото за много от работните места всъщност е нужен компютър и интернет, нищо друго.
А контактите с колегите могат да са на много по-приятни места от задушния офис с изкуствения въздух.
Още за работата
- 4-те типа жени в офиса: мрънкащата, сексапилната, готината и въздухарката
- Не ми губете времето, колеги
- Няколко доста интересни идеи за декор на вашия офис у дома