
Не, червилото ти не е виновно
Знаете ли, че 80% от жените по света са преживели сексуален тормоз в публично пространство поне веднъж в живота си, а 76% са ставали свидетели на такава ситуация?
Това означава, че са чули по свой адрес или по адрес на хора на близо неприлични коментари, подсвирквания, били са докосвани уж случайно в градския транспорт или са видел как това се случва, обиждани са заради начина, по който изглеждат и са получавали нежелано внимание от случайни мъже.
Запитани кой е в основата на такова поведение, 55% от мъжете и 50% от жените смятат, че това са облеклото, външния вид или поведението на жените.
Наистина ли е вярно това?
Не, естествено. Твърдението, че жертвата е виновна за престъпление, извършено срещу нея, поради начина, по който е облечена, е погрешно и вредно.
Ето няколко причини защо:
Отговорността за престъплението винаги е на извършителя
Независимо от облеклото на жертвата, отговорността за извършване на престъпление винаги лежи върху лицето, което го е извършило. Никой не „заслужава“ да бъде нападнат, тормозен или изнасилен.
Облеклото не е съгласие
Носенето на определен тип дрехи не означава, че човек дава съгласие за сексуални действия от случайни хора. Съгласието трябва да бъде свободно, доброволно и ясно изразено.
Обвиняването на жертвата създава култура на насилие
Когато се твърди, че жертвата е виновна, това създава среда, в която престъпниците се чувстват оправдани, а жертвите се страхуват да съобщават за престъпления.
Всеки има право на свобода на изразява Хората имат право да се обличат, както желаят, без да се страхуват от насилие или тормоз.
Обвиняването на жертвата отклонява вниманието от истинските проблеми
Вместо да се фокусираме върху облеклото или поведението на жертвата, трябва да се съсредоточим върху предотвратяването на престъпления, като например образование за съгласие, борба със сексуалното насилие и подкрепа за жертвите.
В тази посока са насочени усилията и на козметичния бранд L’Oreal Paris, която вече над 50 години помага на жените да разкрият истинския си потенциал.
Най-новата им образователна кампания, насочена към прекратяване на уличния тормоз над жени вече дава положителни резултати – над 1 700 души са обучени по темата как да разпознават уличния тормоз над жени и по-важното – как да го предотвратяват, ако станат свидетели на такъв в градския транспорт, фитнес или в бара.
Разработена и специална платформа – Stand Up, в която всеки може да се включи в такова обучение безплатно.
Присъединяването към обучението Stand Up е лесно и достъпно за всеки. Можете да избирате между дигитално или присъствено обучение и да се научите как да реагирате безопасно и да поставите на първо място своето благополучие.
Stand Up срещу уличния тормоз е фокусирана върху повишаване на осведомеността относно уличния тормоз и обучение на хора с 5D методологията на Right To Be, за да се научат как да реагират безопасно, когато са свидетели или преживяват уличен тормоз.
Специално за 8 март 2025 – Международният ден на жената, L’Oréal Paris стартира нова кампания „Никога не е твоя вина“ с привличащи вниманието визии, в които се опровергават различни разпространени митове за женското поведение.
С постерите на кампанията за пореден път ще се напомни и на мъжете, и на жените, че нито яркото червило, нито роклята, нито токчетата са причина за тормоз, подмятания и нежелани докосвания от непознати, защото, нека го изпишем на отделен ред:
Отговорността за престъплението е винаги само на извършителя.
От стартирането на програмата на 8 март 2020 г., над 3,7 милиона души са обучени в 46 страни, с амбицията да достигнат 4.5 милиона до края на 2025 г.
Включете се и вие на https://www.standup-international.com/bg/bg/
Присъединяването към Stand Up обучението е лесно и достъпно за всеки. Следвайте тези стъпки, за да започнете своето пътуване към по-безопасни обществени пространства:
Посетете www.standup-bulgaria.com
Изберете между дигитално or обучение на живо и научете как да реагирате безопасно и да дадете приоритет на вашето благополучие.
Stand Up срещу уличния тормоз е кампания, насочена към повишаване на осведомеността относно уличния тормоз и обучение на хората с методологията на Right To Be 5D, която учи хората как да реагират безопасно, когато преживяват или стават свидетели на уличен тормоз.