Мисията на Иван Атанасов и Яна Аврамова е да подобрят едно от важните житейски умения на българските деца и младежи - финансовата им грамотност. „Монети Академия“ е онлайн платформа, обучаваща децата от 1-4 клас на ключови финансови умения и положителни навици като дисциплина, поемане на отговорност и грижа за себе си и околните. Срещаме ви със създателите на платформата, за да разкажат от първо лице за своята кауза и нейните предизвикателства.
***
За успеха на предприемаческия модел, когато е приложен към постигането на социална промяна
„Фокусът не е върху печалбата, а върху мисията, която организацията е избрала. Мисия за промяна към добро в живота на максимално много хора. Такъв тип предприемачи са много гъвкави, ориентирани към действие и по-малко се страхуват да правят грешки, откривайки правилния подход. Дори когато нещата не вървят, социалните предприемачи са много по-малко склонни да се откажат, тъй като това не е бизнес, а много повече – това е мисия, с която предприемачът се идентифицира.“
За вдъхновението да променяш човешки животи
„Надяваме се, че сме фактор за положителна промяна в живота на всички над 800 семейства и специалисти, които се радват на наш продукт. Основното, с което се гордеем, е, че двамата, Яна и Иван, успяхме да обучим нашите деца (и двамата имаме деца на 5 и 8 години) да правят разлика между „желание“ и „нужда“. Това разграничение стои в основата на всички останали финансови навици – разумно харчене, спестяване, даряване и инвестиция. Не само във финансов аспект, но и чисто емоционално е много важно за децата от ранна възраст да разбират това разграничение, за да могат да растат емоционално стабилни и щастливи.“
За онези елементи от образованието, които си струва да съхраним
„Според нас най-големият плюс на традиционните методи е, че те се случват присъствено. Особено около пандемията стана ясно колко е важна присъствената комуникация и ученето лице в лице. Децата на новото време са деца на технологиите – за нас присъственото обучение е много важно, тъй като дава досег до реалния живот, до природата и спомага за баланса между технологии и природа. Не само това, но създава и усещането за принадлежност към определена общност – общност, която ти дава, но и ти се грижиш за нея. Ценност, която е много важна за живота на всяко едно дете.“
За важността от финансова грамотност на родителите и развитието ѝ паралелно с децата
„Също като нас, повечето родители са расли във времена, когато темата за парите е била табу и самите те имат затруднения с парите или с обяснението за тяхното функциониране. Това е основната причина да стартираме проекта – да може да развиваме паралелно знанията на децата, ограмотявайки и родителите. Вярваме, че финансовата грамотност е ключово умение на бъдещето и то е свързано с голяма доза приложна психология и развиване на положителни навици у децата. Навици, включващи изграждане на дисциплина, поемане на отговорност, аналитично вземане на решения и приоритизиране. Така че според нас, изграждайки стабилна финансова култура у децата и у себе си, всички като общество може само да спечелим.“
Говорим си за...
За необходимостта от развиване на финансови умения в училище
„Вярваме, че както вече се изучава Предприемачество в училищата, е нужно да има и предмет или допълнително обучение по Финансова грамотност още от първи клас. Важно е децата от малки да развиват правилно разбиране и отношение към парите, тъй като според проучванията на специалистите по детско развитие вярванията, които децата придобият до 8-9 годишна възраст, им остават за цял живот. Според нас най-добрият подход е чрез игра децата да учат финансови термини и да им се налага да взимат решения в ситуации, подобни на тези, които се случват в реалния живот.
Ние искаме да изградим и предложим на училищата в цяла България самостоятелна онлайн платформа, на която всяко дете да си има профил, а в час да се обсъждат различните предизвикателства и казуси, възникнали в играта. Онлайн платформа може сравнително бързо да се изгради и лесно да бъде коригирана, адаптирана и надградена, спрямо различните нужди на децата.“
Можете да станете част от ПРОМЯНАТА и да подкрепите Фондация „Монети Академия“ ТУК.
ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява за осма поредна година в партньорство с фондация Reach for Change България. Тя цели да подобри трайно живота на децата и младежите в България, като открива мотивирани социални предприемачи и им помага да реализират по устойчив начин идеите си за по-доброто и сигурно бъдеще на българските деца. От 2014 г. досега ПРОМЯНАТА помогна на над 200 000 деца и младежи от цялата страна, а Нова Броудкастинг Груп инвестира над 190 000 лв. в инициативата всяка година.