Маските оживяват!

тройка
Снимка: NOVA

Всяко кътче от любимата ни България е пълно със съкровища! Сред тях са танците, обичаите, дрехите и маските/ликовете!

За кукерите и тракийските мистерии, за Бог Дионисий, за сурвакарите и новата ловна година на славяните - от 1966-та до днес разказва най-големият Международен фолклорен фестивал “Сурва”!

Някои от нас го свързват със силен звук на чанове и високи фигури без лица, облечени в кожи. Оказва се, че символиката в ритуалите и традициите по това време е свързана със сурвакарите и конкретно в Западна България с новата година при славяните. Участниците в предпролетните игри с  маски в другите региони на България пък са ни познати като кукери. 

И както по Лазаровден разбираме кои от девойките са станали моми за женене, така сурвакарите са само младежи-ергени. Те обикалят по къщите и дворовете, влизат и оглеждат момите - дали са хубави, спретнати, как се грижат за дома. А, за да не ги познаят - се обличат, както сме свикнали да ги виждаме на “Сурва” - с “ликове” направени от пера, специални дрехи, маски. Дори ръцете е важно, да бъдат покрити, за да не бъде разпознат бъдещият жених. Особено характерно за сурвакарите е  разиграването на ритуала сватба, за разлика от кукерите, за които е характерно ритуалното заораване. Българските обредни маски са източник на богата  информация за различните етнографски райони. И са част от една жива традиция, с която се гордеем. За нея допринасят хореографи, фолклористи, краеведи. 

Само на фестивала в Перник всяка година виждаме маски от всички  етнографски области на страната. 

И само там, ако объркате сурвакарите с кукери ще Ви се обидят! Милчо Георгиев, хореограф, фолклорист и определян от мнозина като будител разказва повече в подкаста “Тройка по никое време”: “Дразним се от това объркване, защото кукерите са на Сирни Заговезни. И ако се върнем назад във времето те са наследници на тракийските мистерии, свързани с бог Дионисий. Докато сурвакарските традиции са свързани с новата словна година на славяните. Дрехите ни са различни, носим маска или лик, който се прави от пера на диви и домашни птици”. 

От юноша - мъж!

Как са заявявали възмъжаването си някога? Традицията повелява “звънчарите” да не влизат в къщите, а да стъпват само в дворовете. 

Как се променят звуците, с които “гоним лошото” и има ли останали обичаи у нас, в най-чистият им вид? Организаторите на “Сурва”, пазят автентичното и го предават към следващите поколения. И посрещат палитрата на тази автентичност от цяла България. Казват, че играта на маскираните мъже е “мистично единство на ритъм,  звук и багри”. Виждаме ги да се движат със специфична стъпка, носейки внушителни маски и  самобитни костюми и огласяйки селищата си със стотици звънци, примесени с  наричания и благословии. Символиката е насочена  към прогонване на злите сили и подготвяне за новото начало.

През 1995 година Перник е приет за член на Федерацията на европейските карнавални градове. На 26-ти юни 2009-та година, тогавашният президент на ФЕКГ Хенри ван дер Кроон обявява Перник за Европейска столица на маскарадните игри, а в края на 2015-та година, народният празник Сурова в Пернишко, който е в основата на фестивала, е включен в представителния списък на ЮНЕСКО за нематериалното културно наследство на човечеството. 

Над 20 чуждестранни групи с няколкостотин участници от Италия, Испания, Сърбия, Гърция, Северна Македония, Португалия, Румъния и други страни се включиха в 31-то издание на фестивала „Сурва“ тази година!

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти