Поводът за разговора ни с Анна Стилианаки е свързан с отбелязването на 65 години от създаването на една от най-успешните международни рекламни агенции в света "Ogilvy & Mather", която има филиал и у нас от 1994 г. В настоящето портфолио на "Ogilvy & Mather Sofia" фигурират над 40 търговски марки. През 2009 г. агенцията за втори пореден път печели приза "Рекламна агенция на годината" по време на Фестивала на Асоциацията на рекламните агенции в България (ФАРА), а на тазгодишното му издание компанията взе няколко отличия в различните категории. "Ogilvy & Mather Sofia" е част от основаната през 1948 г. "Ogilvy & Mather Worldwide", която е една от най-мащабните мрежи за маркетинг комуникация в света с повече от 450 офиса в 120 държави.
Анна Стилианаки се присъединява към екипа на "Ogilvy & Mather Sofia" като творчески директор през август 2013 г. Тя е носител на множество награди от най-престижните международни фестивали, сред които "Cannes Lions International Advertising Festival", "Golden Drum", "ЕFFIE" др.
През първата ѝ година в България, нейната работа допринася за спечелването на 2 награди "EFFIE" и 14 отличия от ФАРА (3 златни, 4 сребърни и 7 бронзови).
Стилианаки има бакалавърска диплома по литература и магистърска степен по комуникационен дизайн от "Pratt Institute", Ню Йорк. Работила е повече от 10 години в Ню Йорк. През 1996 г. се завръща в Гърция и оглавява криейтив отдела на различни рекламни агенции. През годините е работила за клиенти като "Coca-Cola", "British Airways", "Procter & Gamble", "Nestle" и много други.
Анна е пример за творчески директор, който успешно съчетава дизайна с комуникацията, като не пренебрегва стратегическото планиране. Тя е сред първите експерти в Гърция, които ефективно интегрират използването на дигиталните практики в традиционната реклама.
- Как сменихте литературата (Вашата бакалавърска степен) с рекламата?
- Всъщност случи се доста естествено. Първо открих силата на думите, а след това и силата на изображенията. Кариерата ми се гради върху това да намеря комбинация между тези две неща, за да разкажа дадена история ефективно, именно това е рекламата. Не беше спонтанно решение, просто бях привлечена към тези две неща по различни причини, но в крайна сметка ми помогна много в моята работа. Един творчески директор трябва да умее да борави и на двата "езика" - на словото и на образите.
- Работили сте като рекламен специалист в Ню Йорк повече от 10 години. Защо решихте да дойдете в България?
- Има различни предизвикателства на различните пазари. Светът е огромно място. Промяната е нещо хубаво.
- Как рекламният сектор се е променил след глобалното навлизане на интернет във всекидневието ни?
- Неизмеримо. Идеята да се откажеш от властта над съдържанието и неговото разпространение, тотално промени "правилата на играта". Всичко трябваше да бъде преоткрито и тепърва някои неща ще се откриват. Публиката стана мултифункционална, въоръжена с множество устройства, медията и хората, използващи социалните медии, все по-трудно се достигат, а тяхното внимание все по-кратко се задържа върху нещо. Днес хората по-скоро взаимодействат с продуктите, а не просто да ги консумират. Затова и при създаването на съдържание трябва да покриеш много различни параметри. Един от които, колкото и странно да звучи, е, че вашата публика е и ваша конкуренция.
- Какви са нужните елементи, които биха гарантирали успеха на една рекламна кампания?
- Няма гаранция, всичко зависи от целта. Ако целта ти е да продадеш повече бира, големи стикери с намаление или директно обявяване, че "happy hour" ще бъде удължен, винаги ще свършат чудесна работа. Ако въпросът е да бъдеш успешен, като изградиш по-дълготрайна връзка с публиката, то тогава ще кажа: оригинални идеи, които са базирани на конкретни прозрения за консуматорите, смело и разчупено изпълнение на тези идеи, плюс интегриран и оригинален начин за използване на каналите.
- Вие работите за големи марки като "Globul", "Ariana", "Аdidas" и други. Клиентите по-склонни ли са да експериментират в своите рекламни стратегии или предпочитат да заложат на добре познати тактики?
- Не мога да дам обобщен отговор на този въпрос. Всичко зависи от хората, отговорни за дадена марка. Когато решението е взето директно от едно лице, което се случва рядко, нещата стават по-лесно. Но да контролираш процеса на вземане на решение по веригата в маркетингов отдел е далеч по-трудно. Прогресивните идеи по принцип вадят хората от зоната им на комфорт и да се осмелиш да навлезеш в непозната територия е трудно. Но осмеляващите се марки и техните куратори са именно тези, които печелят.
- Кои са най-новите комуникационни канали и тенденции в рекламния сегмент?
- Чарът на времето, в което живеем, се крие в това, че арената за комуникации постоянно заема нови форми. Потребителският опит, и най-вече бързооборотният сектор, се променя с бясна скорост, като все повече отиваме в посока дигиталност и мобилност. Нови начини за комуникация се измислят всяка минута чрез нетрадиционни практики на партизанския (герила) маркетинг (подход в провеждането на кампании, залагащ на новаторството и въображението вместо на големия рекламен бюджет), иновативни медийни формати, брандирани развлечения, добавена реалност, сетивни преживявания като осезателната технология и какво ли още не. По отношение на тенденциите - в момента, в който започнеш да работиш с една, се появява друга. Единият ден всичко се върти около хаштага, на другия – трябва да бъдеш извън интернет пространството. Развитието се случва ултрабързо. Днешната новост е всъщност новина от вчера.
От професионална гледна точка, кои реклами искате да виждате по-често в медиите и интернет?
- Отговорните марки, които ще ангажират хората с по-устойчиво и социално бъдеще. Смелите марки, които са осъзнали тяхната роля в оформянето на културата, ще дръзнат да разнообразят комуникацията, като заложат на значими истини.
- Вие сте успяла бизнес дама. Кое е най-ценното качество, което е необходимо за професионална реализация?
- Желанието за успех. Страст и любов към това, което правиш. Внимание към детайла. Постоянство, за да се бориш за своите виждания и никога да не се отказваш.