Летищата са специфични архитектурни конструкции, които се нуждаят от детайлно проектиране и дизайн преди построяването им.
Затова мнението на пътниците дали едно летище е "добро" зависи от много фактори – указателни табели, избор на храна, удобства за хора с двигателни проблеми, лесно придвижване, възможности за почивка и дори броя на тоалетните.
Недоброто планиране може да доведе до скъпо струващи закъснения, като тези, които белязаха откриването на новия Терминал 5 на летище Хийтроу през 2008 г. Тогава бяха отменени множество полети и хиляди пътници останаха да чакат на терминала още в първия му ден.
Подобно на това, модерната система за управление на багажа на летище Денвър се оказа доста несъвършена, като разходите по нейната поддръжка се изчисляваха месечно на 1 милион щатски долара в последствие, на което беше напълно изоставена. Изводът е, че за квалитета на едно летище, подробностите наистина имат значение.
За целите на проучването туристическият сайт Agoda.com избра 15 от най-големите азиатски столици и градове: Банкок, Виентян, Джакарта, Куала Лумпур, Манила, Ню Делхи, Пекин, Пном Пен, Сеул, Сингапур, Тайпе, Токио, Хонконг, Хошимин и Янгон.
Пътуващите до тези летища са дали цялостна оценка по скалата от 1 (лошо) до 5 (отлично). Ето и резултатите:
Не е изненада за никого, че на първо място беше класирано сингапурското летище Чанги с обща оценка 4,37. Известно със свръхефективността си и постоянните инвестиции в подобряване и модернизиране, то попада в челната тройка на почти всяка класация на летищата в света. През 2012 г. летище Чанги е обслужило 51 милиона пътници. Интересни факти за летището: за всеки 10 долара, които сте похарчите на летището, можете да се изкачите и да се спуснете по едно от четирите нива на пързалка. Това няма да накара самолета да дойде по-бързо, но пък ще направи чакането по-забавно.
На второ място с оценка 4,13 е международно летище Хонконг, което подобно на Чанги, обикновено е на челна позиция в подобни класации.
Предимствата на това летище са удобните транзитни връзки и високотехнологичния дизайн върху изкуствено създаден остров в Южнокитайско море. През 2012 г. летище Хонконг е обслужило 56 милиона пътници. Интересни факти за летището: на летището работят над 65 000 души!
Третото място е заето от сеулското международно летище Инчеон с оценка 4,01, което през 2012 г. е обслужило 39 милиона пътници.
Интересно е да се знае, че летището държи рекорд, който и до днес остава ненадминат – то е било избирано за Най-добро летище в света от Международния съвет на летищата 7 поредни години (от 2005 до 2011 г.), след което наградата спира да се присъжда. Интересни факти за летището: Дълъг престой? Няма проблем! Инчеон има тренировъчно голф и пътинг игрище и дори ледена пързалка с изкуствен лед!
С незначителна разлика го следва международно летище Индира Ганди в Ню Делхи с оценка 4,00.
Tо е обслужило 34 милиона пътници през 2012 г. като населението в Индия надхвърля 1,2 милиарда души. Заради бързите подобрения през последните години, то печели няколко награди. Вече се работи по доста амбициозни планове, които ще му позволят да обслужва 100 милиона пътници годишно до 2030 г. Интересни факти за летището: Ако сте изморени, посетете салона „Дрямка и масаж“ (Nap & Massage), който разполага с 14 мини стаи, всяка от която е оборудвана с душ и тоалетна.
Пето по ред е летище Суварнабуми в Банкок, което през 2012 година е обслужило 48 милиона пътници и функционирането му датира от 2006 г. (независимо, че плановете за летище на неговото място са от 1960-та година).
Смята се за едно от най-централно разположените летища в Азия, като същевременно е главна транзитна и товарна точка. Любопитно е да се знае, че то разполага с най-високата контролна кула в света, 132.2 метра. Интересни факти за летището: името на летището (което се произнася приблизително като сууваннабуум) означава Златна земя, но районът върху който е построен, някога се е наричал Блатото на кобрите.
На шесто място е токийското международно летище Нарита, което е пример за ефективен дизайн и управление.
То обслужва по-голямата част от международния трафик – общо 33 милиона пътници през 2012 г. Интересни факти за летището: Нарита е планирано на място, което първоначално е било гъсто заселен жилищен район. Новината за неговото построяване и изселването на населението води до поредица от бурни протести в края на 60-те години на XX в.
На седма позиция е международно летище Куала Лумпур, което за 2012 г. е обслужило 40 милиона пътници.
Известно с отдалечеността си от града – 60 километра – то е и едно от най-големите летища по отношение на използвана площ, която обхваща земеделска земя в размер на 25 000 акра. Интересни факти за летището: то е първото летище в региона, което се гордее със сертификат от EarthCheck – глобална екологична организация за прилагането на устойчиви практики в екологично отношение.
На следващо място е летище Пекин, което през 2012 г. е обслужило зашеметяващ брой от 82 милиона пътници, като с този резултат се класира на второ място в света след летище Хартсфийлд-Джаксън в Атланта, Джорджия.
През 2004 г. летището започна строителството на огромния Терминал 3, за да се подготви за Олимпийските игри през 2008 г. Интересни факти за летището: Терминал 3 е петата най-голяма сграда в света по отношение на застроена площ – 1,3 млн. кв.м!
Деветото място заема международно летище Таоюан в Тайпе, което за 2012 г. е обслужило 28 милиона пътници. Официалното откриване на единствения терминал е през 1979 г., след което през 2000 г. е предоставен и вторият. До 2018 г. се планира завършването на третия терминал, който ще може да обслужва 43 милиона пътници. Интересни факти за летището: През 2012 г. летището е обработило 1,5 милиона тона товари!
В края на класацията е международно летище Пном Пен в Камбоджа – определено най-малкото в списъка с едва 2 милиона пътници през 2012 г.
Въпреки размерите си или може би точно заради тях, то се смята за едно от най-добрите летища в Азия. Интересни факти за летището: независимо, че се намира на около 160 км от океана, летището е едва на 12 м над морското равнище!
Днес хората пътуват много повече от преди, било то по бизнес или заради почивка. И именно чрез летищата и самолетите достигат до набелязаната дестинация. Ако всичко е нормално, чакането на едно летище отнема само няколко часа, но при проблем престоят там може да се удължи с дни.
Независимо колко време ще се прекара в него, най-важното е пътуващите да останат удовлетворени, което доказват най-добрите летищата в Азия.