В свят, в който филтрите и нереалистичните стандарти диктуват възприятията ни, Dove пита – можем ли да променим сценария? Каролина Панаинте ни повежда на пътешествие към автентичността, където естествената красота, различията и уникалността заемат централно място:
Знаете ли какво се е приемало за “красота” през 1913 година? В речник от онова време четем:
„Kрасотата са характеристики, приятни за окото, ухото, интелекта, естетическата способност или моралното чувство“.
100 години по-късно определението за красота се е смалило до визуалното удоволствие, което човек изпитва докато гледа отбрани примери за красота. Приносът на интелекта, творческите способности и морала в понятието за красота просто изчезнаха. А академичните среди се отказаха да я анализират в дълбочина, като я обявиха за прекалено повърхностно понятие.
Ние обаче усещаме и знаем с цялата си същност, че красотата е много повече от идеални мерки, определена форма на носа и обема на гърдите. Време е да си върнем цялостното понятие за красота и до нас в тази борба вече 20 години е Dove - компанията, която подкрепя женската красота в различните ѝ измерения.
Още през 2004, когато само фотографите на моделите имаха достъп до програми за обработване на снимки, Dove ясно заяви, че няма да използват в рекламите си обработени образи, а ще показва жените такива каквито са - във всичките им форми, цветове и красота.
20 години по-късно възприятията за красотата са се променили – в някои отношения към по-добро, а в други – не толкова, като основните предизвикателства днес са свързани с изкуствения интелект.
Според проуване проведено от козметичната компанията, през 2025 90% от създаденото онлайн съдържание ще бъде от изкуствения интелект. А той, както вече става ясно, много често е склонен да създава съвършени образи, които влияят на представите ни за красота.
Друга притеснителна статистика от същото това проучване сочи, че 1 от 3 жени се чувства притисната да променя външния си вид, за да се доближи до идеален образ онлайн, макар да знае, че той не е реален. От Dove създават наръчни за справяне със заложените разбирания за красота в Изкуствения интелект, в който е обяснено, че проблемът може да бъде решен, като обърнем внимание на това на какво го учим.
Че истинската красота не е само сбор от малко на брой характеристики по отношение на външния вид, а идва в различни форми и че основните й характеристики всъщност идват от душата - блясъкът в очите на влюбена жена, удовлетворението след края на музикално изпълнение, силата, излъчвана от спортистка на стартовата линия.
Dove призовава създателите на визуално съдържание с помощта на изкуствен интелект да си дадат сметка за силата, която притежават и с помощта на по-добри промптове (така се наричат командите, по които AI създава съдържанието) да му дадем нашата човешка, реална, жива и вдъхновяваща представа за това какво е красота.
А какво всъщност е красотата в наши дни? В поредица от видеа ще разговаряме със създателите на различните типове изкуство, които работят в beauty и кино индустрията, с онези, които създават изкуство и емоции, насочени към по-дълбоката същност на жената. Ще видим как гримьори и стилисти работят върху външния вид, а след това ще чуем художници и режисьори да говорят за това какво значи за тях красотата и как тя се изразява отвъд видимото за очите.
Защото от нас самите зависи какви понятия ще включим в обяснението на думата “красота” и дали ще остане само осакатеният й вариант на визуална привлекателност или ще се научим отново да се наслаждаваме на всички форми на красота и ще се гордеем с нашето разнообразие и нашата сила.
Вижте пълният доклад за състоянието на красотата през 2024 на сайта на Dove.