Има хора, за които индивидуалните проекти са идеалният начин да покажат всичко, на което са способни.
Могат да се организират, да проучат и да свършат работата в срок без да имат нужда и от един телефонен разговор.
Други пък не обичат да играят ролята на „човека-оркестър“ и смятат, че всеки трябва да принесе със собствените си умения към общия проект без да трябва да научава нови 3 професии.
За втория тип хора работата в екип им се получава отвътре. Знаят докъде се простират способностите им, не се притесняват да делегират задачи или пък да изпълняват дадените им от друг.
Но какво да прави някой, който е „солов играч“ в проект, в който по една или друга причина трябва да се сработи с други хора?
Всъщност, почти няма работа, която човек да върши съвсем сам. В един или друг момент винаги се стига до комуникация с други хора и до работа в екип.
Как да направите така, че работата да върви леко, да не се изпокарате и да не изнесете целия проект на гърба си, докато другите си „клатят краката“.
Ние имаме няколко съвета:
Не се опитвайте да сте лидер на всяка цена. Запомнете, че в един екип всеки има своята роля. Успеете ли да определите ролите предварително с всички участници според уменията, които имате, работата ще върви наистина като по ноти.
Основните роли, без значение каква е сферата на работата, включват:
Технически специалист – той е най-добре запознат с процесите и заданията, с практическите ръководства, извор е на всякаква техническа информация, която би ви помогнала да разберете дали гениалните идеи могат да се превърнат в нещо практически осъществимо.
Иноватор – човекът с идеите. Този, който мисли извън шаблоните и измисля креативни решения.
Мотиватор – спояващият елемент. Успява да държи всички съсредоточени върху задачата и да ги мотивира да продължават напред. С положителното си отношение успява да „зарази“ и останалите.
Редувайте се
За всеки етап от проекта различен човек би трябвало да носи отговорност. Това се диктува от различните умения, необходими за приключването на работата. В началото са идеите, после конкретизирането, производството и накрая – представянето на проекта или продукта.
Нека всеки носи своята част от отговорността в зависимост от познанията и уменията които има, а когато неговата роля приключи, да отстъпи лидерството на този, който е най-добре запознат със следващия етап.
Говорете на „ние“
Създаването на добре работещ екип изисква сериозна психологическа работа. Ако вие сте лидерът, постарайте се да създадете чувство за общност още от първите срещи. Използвайте „ние“ вместо „Аз“ и „вие“ и резултатите няма да закъснеят.
Хвалете щедро, критикувайте умерено
Всяка добре свършена работа заслужава същия силен отзвук, както грешките. Хората като цяло сме склонни да хвалим малко и да критикуваме много, но точно това различава добрия лидер от посредствения мениджър.
Добрият лидер не се притеснява да хвали екипа си, защото знае, че така се постига повече, отколкото с крясъци.
Дори в екипа ви да няма изявен лидер, хвалете се едни други за свършената досега работа, ще ви подейства много положително.
Опознайте се
Всеки човек има своите добри и лоши страни. В името на хармоничната работа, а и за да спестите собствените си нерви, опитайте се да се фокусирате върху положителните черти на колегите си.
И не изисквайте от разсеяния да е подреден така, както не можете да изисквате от техничаря да дава идеи. За всяка дейност си има човек.
Отнасяйте се другите така, както искате да се отнасят с вас
Този съвет може да ви се струва „близо до ума“ и ненужен за даване, но може да се уверите сами от ежедневието си как забравяме точно него.
Така че се дръжте с другите членове на екипа приятелски и с уважение.
Тогава дори и на най-големия единак работата в екип ще му хареса.