Наближава отпускарското време и ако досега не сте планирали лятната си ваканция, е необходимо да се заемете с този проект по-скоро. По-предвидливите са ангажирали хотела си още през пролетта, като вероятно са си осигурили добри намаления за ранно резервиране. Сега постепенно навлизаме в сезон пик, който завишава цените, а наличностите в хотелите стават все по-ограничени.
Ако сте набелязали мечтаната дестинация за отмора, задълженията ви не се изчерпват. Ще ви е необходима също квартира или хотел. Възможностите за престой са много в зависимост от категорията на обекта. "Една звезда", "две звезди", "полупансион", "легло и закуска", "ол инклузив" ("All inclusive") са термини, с които се срещаме винаги при резервация на хотел. Но какво се крие зад тяхната същност?
Според Наредбата за категоризиране на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения, категорията на всеки едни туристически обект се определя на базата на съответствие с минималните задължителни изисквания за изграждане, обзавеждане и оборудване, обслужване, предлагани услуги и професионална и езикова квалификация на персонала.
В зависимост от това хотелите мога да имат от "една" до "пет звезди", мотелите, пансионите, почивните станции, семейните хотели и самостоятелни стаи могат да бъдат максимално с "три звезди". Логично е с увеличаване броя на звездите, изискванията към даден туристически обект да нарастват.
Например в къмпинг, бунгало или хотел с "две звезди" се изисква топла вода, вентилационна система за санитарните помещения, в стаите да има пердета, гардероб, тоалетка с огледало, телефон, а услугите, които се предлагат, са информация, обмяна на валута, вещи под наем, пощенски услуги, щанд за сувенири и необходими вещи. Най-много се оказва броят на хотелите регистрирани в категорията "три звезди", следвани от "четири звезди", според данни на Националния туристически регистър.
Това означава, че един тризвезден хотел трябва да има следните характеристики: асансьор, ако сградата е по-висока от 3 етажа, телефон, минибар, телевизор, кърпи и аксесоари за баня в стаите. Допълнителните услуги, които тук се предлагат са пране, гладене, химическо чистене, румсървиз, преса, повикване на такси и др.
От персонала се очаква езикова подготовка и униформено облекло. Това, което отличава четиризвездните хотели от вече изброените са: наличието на ресторант със самостоятелни зали, кафе-сладкарница, бар и евентуално банкетно-конгресна зала, закрит или открит плувен басейн, фитнес център, сауна и медицински кабинет. Не само за четиризвездните, но и за петзвездните хотели, се конкретизира, че стаите трябва да се състоят от дневна и нощна част, интериорът им да бъде луксозен, богат на аксесоари, озеленяване и декорация, а по стените да има художествени произведения - картини, графики, цветни пана.
В хотелите с "пет звезди" предлаганите услуги са повече, като например: солариум, масаж, игрища, боулинг, фризьорски салон и козметика, рент-а-кар и 24-часов румсървиз. Смяната на бельото и хавлиите е едно от основните съображения на гостите, но честота им зависи от категорията на хотела. За обекти, притежаващи "една звезда" и "две звезди", подмяната се осъществява минимум на 3 дни, за "три звезди" на 2 дни, за "четири звезди" всеки ден и за "пет звезди" според желанието на гостите.
Но не само звездите определят цената на стаята, а и фактът дали в нея се включва закуска, предлаганите хранения са на базата полупансион, пълен пансион или вече доста разпространеното "ол инклузив". Важно е тези понятия да се изяснят, защото по този начин можем да спестим или да похарчим повече от определения ни бюджет.
Обикновено хотелите включват в цената на нощувката и закуската. Това e валидно и за хотели от тип ББ (Bed and Breakfast). Полупансионът (HB-Half Board) осигурява закуска и избор на обяд или вечеря на шведска маса. Пълният пансион (FB-Full Board) се състои от 3 хранения на ден, а "ол инклузив" покрива всички ястия през деня и междинните закуски. Всеки един хотел определя дали напитките са включени или клиентът трябва да заплати допълнително за тях.
Лято е и "плуваме" в море от оферти и промоции с примамващи цени и условия. Където и да изберем да почиваме, нужно е внимателно да се проучи всеки детайл и ако нещо е прекалено евтино, да сме нащрек.
За резервация на хотел могат да се използват услугите на познати туристически агенции или да се избере все по-популярното средство - самостоятелно резервиране чрез сайтове. Вече съществуват няколко такива, които са се доказали на пазара в продължение на години и могат да се използват с пълна сигурност, бързо и лесно. Тези сайтове също така предлагат важна информация под формата на отзиви, които клиентите представят след престоя си в хотела. На базата на тези автентични мнения може бързо да намерим или да се откажем от избрания хотел.
Но където и да сме, най-важното е да бъдем в компанията на любими хора и да се наслаждаваме на ваканционните дни. Защото това е времето, което сме чакали цяла година, и е необходимо, за да се заредим с нова енергия, топлина и позитивност за предстоящите мрачни и зимни дни.
Това е времето, през което изцяло трябва да се отдадем на обичания човек, да се сближим и романтично, на чаша вино по залез слънце да разговаряме. Да разговаряме за всичко, което не сме успели да си кажем през годината или ежедневният стрес ни е направил малко чужди. Това е времето, когато безгрижно можем да играем с децата си и да не забравяме, че тези моменти ще останат не само в техните спомени, но и за нас - възрастните ще бъдат храна за години напред. Весела и слънчева лятна почивка!