Историческите извори показват, че най-малкото Исус е съществувал физически, пише теологът Симон Гатъркол, потърсена от "Гардиън".
Доказателствата за съществуването на Исус от Назарет са отдавна установени и широко разпространени, твърди теологът от Университета в Кеймбридж. В десетилетията след живота му той е споменаван от еврейски и римски историци, както и в многобройни християнски писания.
Британският историк сравнява писмените разкази за Исус с тези за Крал Артур. Последният предполагаемо е живял около 500г. сл Хр., но за пръв път се споменава 300 или 400 години по-късно.
Най-ранните християнски писания за Исус са посланията на Св. Павел. Според изследователите, първите са писани най-късно 25 години след смъртта на Божия син.
Биографичните разкази в Новия завет датират около 40 г. сл. Хр. Описанията отговарят на други преки свидетелства и географията на Палестина по това време.
Първият извънцърковен автор, който споменава Исус е еврейския историк Йосиф Флавий.
В своите хроники на юдаизма той споменава Исус на два пъти, като първият датира от 93 г. сл. Хр.
Около 20 г. по-късно римските политици Плиний и Тацит също разказват за дърводелецът от Назарет.
От Тацит научаваме, че Исус е бил екзекутиран, докато Пилат Понтийски е префект на Юдея, а Тиберий е император.
Плиний разказва, че докато бил управител на Северна Турция, християните в региона гледали на Исус като на божество.
Никой от двамата не гледа на християнството позитивно.
Доколко има противоречия в днешно време?
В скорошна своя книга френския философ Мишен Онфре говори за Исус като хипотеза, чието съществуване е повече идея, отколкото исторически факт.
Други автори смятат, че и Исус, и родният му Назарет са измислици на християнството.
Около 40% от пълнолетните англичани не вярват, че Исус Христос е реална историческа фигура.
Има ли археологически доказателства?
Част от объркването идва от някои странни археологически аргументи около съществуването на Спасителя и липсата на реални такива.
Наскоро се появиха твърдения, че Исус е правнук на египетската кралица Клеопатра. Включително бяха открити древни монети, на които се предполага, че е изобразен Божия син с корона от тръни.
Историческата наука не възприема такива неща като сериозни археологически данни.
Изброените писмени свидетелства от християнски, еврейски и римски източници се смятат за достатъчно изобилни, за да докажат, че Исус Христос е живял и умрял.
Остава неразрешен друг съществен въпрос - дали той е оживял след смъртта си, коментира британският теолог.
За още полезни и практични статии харесайте страницата ни във Facebook ТУК.