В последните години България се наложи като водеща световна дестинация в ИТ сектора. С настъпилите промени из цял свят, ИТ компаниите доказаха своята адаптивност и успяха бързо и гъвкаво да се приспособят към изискванията на новата ситуация, без това да повлияе върху организацията и качеството им на работа. ИТ секторът играе все по-важна роля при измерване на степента на конкурентоспособност и помага на българските фирми да подобрят своето представяне и бизнес резултати, стимулира производителността и ефикасността и така съдейства на много български компании да заемат лидерски позиции по различни критерии в своята сфера на дейност.
Разговаряме с г-жа Доротея Агайна, служител с дългогодишен опит в Тelepoint - високотехнологична ИТ компания, която е лидер в областта на колокационните* услуги и разполага с три модерни неутрални дейта центъра от най-висок клас в градовете София и Монтана.
Защо избрахте ИТ сектора за поле на професионалната си реализация?
За мен изборът на кариерен път съвпадна с избора на гимназия още преди IT секторът да стане модерен. Завършила съм СМГ, а след това и Бизнес информатика в УНСС. С подчертан интерес към програмирането и английския език, за мен IT секторът се превърна в естествена среда и източник на мотивация, предизвикателства и удовлетворение.
Каква е Вашата позиция в момента и с какви отговорности е свързана?
Като Отговорник Център за управление на мрежата ежедневно се справям с разнообразни предизвикателства. За мен е ключово колегите, с които работя, да усещат, че могат да се справят със задачите си и да научат нещо ново. Наред с чисто формалните задачи като покупка на нужните материали и поддържане на графика, по време на една средностатистическа смяна жонглирам с разпределянето и проследяването на задачите, помагам, когато това се налага, и отделям време да обсъдя с колегите какво се е получило добре и какво може да се подобри.
Вярвам, че постигането на големи цели е екипна дейност и се занимавам и с поддръжката на вътрешната документация, която е източник на информация за всички отдели на Telepoint.
Как се чувства една жена в сектор, доминиран от мъже?
Когато си заобиколена от знаещи и можещи колеги е много трудно отговорът да е различен от Добре. Шегата настрана, аз се чувствам на мястото си, защото активно допринасям за успеха на екипа.
Успехът се нуждае както от градивната сила на мъжете, така и от усета към детайла на жените.
Допълнително, IT секторът предлага достатъчно възможности за мотивираните хора, които са готови да положат усилия и да постигнат истински големи цели. Наблягам на думата „хора“, тя е в трето лице, множествено число и няма род.
Разкажете ни повече за Telepoint и най-успешните проекти на компанията.
Telepoint от самото си начало е доказателство, че няма невъзможни неща. Наскоро във вътрешната ни инфраструктура намерих снимки на трите дейта центъра, такива каквито са били преди откриванията им. Разликата с това, което са в момента, е впечатляваща. Когато гледам залите в началното им състояние си давам сметка, че всеки един елемент от колокацията и услугите, които получават днес клиентите ни, е плод на успешен проект и денонощните усилия на много хора. В момента Telepoint е дом за оборудването както на български компании, така и на световни лидери, а с гордост мога да кажа, че наборът от услуги, които NOC Telepoint осъществява, както и качеството на обслужването са на високо европейско ниво.
Подготвени ли са и как реагират българските фирми на процесите на дигитализация и големия скок на високите технологии, който наблюдаваме в момента?
Българските ни клиенти са от най-различни икономически сектори и с радост забелязвам, че те търсят дигитализация и като цяло оптимизация на работните процеси, но не и за сметка на сигурността (във всичките ѝ форми).
Тенденцията на глобализация научи българските потребители на удобствата, които идват с високите технологии и за българския бизнес адаптацията е задължителна.
Както всяка новост обаче тук все още дигитализацията се възприема като лукс, а не като необходимост. В тази връзка, няма как да не спомена и влиянието на COVID-19 пандемията, която за някои бизнеси направи дигитализацията въпрос на оцеляване.
На фона на всичко казано по-горе, в Telepoint сме усвоили ключови технологии и начини на работа, с които клиентите ни са обслужвани надеждно и дистанционно, като заедно с това не губят контрол върху оборудването си.
Пред какви предизвикателства е изправен ИТ секторът в България днес и в частност Вие, като служител с натрупан опит в Telepoint?
Във всеки един момент адаптацията към изменящата се среда е най-голямото предизвикателство. През последната година в Telepoint научихме много и направихме много, за да отговорим на нуждата от бързо и персонализирано обслужване на клиентите си в условия на ограничено присъствие в дейта центровете. Направихме така, че всеки един от нас, който може да работи от вкъщи, да има необходимите предпоставки, за да го прави, като същевременно не жертваме синергичния ефект, който има работата в екип. За мен персонално, най-голямото предизвикателство беше да убедя партньорите ни, че промените, които правим в процесите ни за достъп и обслужване на оборудването, са в полза на здравето и успеха на всички замесени.
Какви препоръки бихте дали на българския бизнес за постигането на по-добри резултати?
Този въпрос отваря самостоятелна тема. Без да изпадам в излишни подробности моите препоръки са:
Пазете собственото си здраве и това на околните – пандемията ще приключи в един или друг момент, но личните шансове за успешно справяне с последствията от нея са драстично по-малки, ако здравето е увредено.
Говорете с клиентите и партньорите си, за да можете да предложите адекватни услуги.
Възползвайте се от всяко едно телефонно обаждане или мейл, за да си изясните как са се променили нуждите и очакванията на клиентите ви, а след това обсъдете с партньорите си какво можете да предложите.
Погледнете на промяната като на възможност да научите нещо ново, да направите нещо ново и да се срещнете с нови хора.
Какви са Вашите прогнози за бъдещето на България като световен ИТ център? Ще продължим ли да се справяме така добре, както в момента и защо?
Статусът на България като световен IT център е една идея, чието осъществяване зависи от съвместните усиля и воля на много хора. Смятам, че в България се стараем да сме в крак със съвременните технологии и осъзнаваме ползите и възможносите, които IT сферата съдържа. Успоредно с това виждам и потенциал, който е останал неоползотворен и който би могъл да допринесе да продължим напред към осъществяването на идеята „България като световен IT център“.
Telepoint е ИТ компания, оперираща с неутрални центрове за данни (дейта центрове), която осигурява пълен набор от висококачествени услуги в различни географски локации. Неизменна част от политиката на фирмата са техническо и оперативно оптимизиране и непрестанна модернизация на детайлите и процесите. Telepoint поддържа сертификати ISO:9001 за Система за управление на качеството, ISO:27001 за Система за управление на сигурността на информацията и PCI DSS за сигурност на информацията при електронните разплащания. Екипът на фирмата се ръководи от убеждението, че иновациите са ключът към подобряване на живота и бъдещето и вярва, че усъвършенстването на технологиите в ръцете на умни и почтени хора ще доведе до по-стойностни междуличностни и бизнес отношения.
*колокация - физическо позициониране на клиентски сървъри или друго оборудване в специализиран дата център