Елена Бачева е участник в Акселератора (интензивна обучителна и консултативна програма) на ПРОМЯНАТА през 2018 г. с Дневникът на мама и татко. Тя създава модел в подкрепа на ефективните родителски практики по наблюдение и насърчаване на детското развитие и се стреми да подобри сътрудничеството между родители и специалисти в първата година на детето. Мисията на Елена е всяко дете да има достъп до качествени здравни грижи и услуги, за да може да разгърне пълния си потенциал в бъдеще.
***
Защо решихте да кандидатствате отново за участие в 10-тото юбилейно издание на ПРОМЯНАТА?
Кулминацията на нашето развитие е създаването на Електронния дневник на мама и татко и тя съвпадна с това юбилейно издание на ПРОМЯНАТА. Мотивацията ни още от създаването на марката „Дневникът на мама и татко“ е да подкрепяме родителите в прехода към новата им роля, защото от тяхната грижа зависи бъдещия потенциал на децата им, а с това – и на цялото ни общество. Въпреки това, у нас няма стандартизирани образователни програми за родители.
Новата визия в здравеопазването е за бъдеще, в което потребителите участват активно в поддържането на благосъстоянието си чрез превенция и промоция на здравето. Няма по-подходящо начало за тази бъдеща визия от ранното детство и няма по-добра инвестиция от тази в ранния родителски капацитет.
Избрахме да кандидатстваме в това издание, защото за нас ПРОМЯНАТА е платформа, чрез която проблемът ни може да бъде чут и решението ни – припознато не само от родителите, но и от други заинтересовани страни – здравните и образователните специалисти, бизнеса, общините, държавата.
Голямото ни предимство е, че нашето решение вече работи и доказателствата за ефекта му са проследими не само на думи. Напротив, в бъдеще те могат да бъдат използвани дори за аргументиране на политики за родителска подкрепа.
Важно е да кажа, че Електронният дневник е уеб приложение, насочено към всички групи родители и може да се ползва през първата година на детето. Най-често те си създават профил в периода около раждането. Благодарение на активното участие на водещи специалисти и будни родители, след първата активна година в бета версия успяхме да достигнем над 4500 регистрации и да го превърнем в завършен продукт. Визията ми е да бъдем винаги на гребена на технологичната вълна в технологиите за родителска подкрепа като продължаваме да се вслушваме в гласа на технологичните родители.
Успяхте ли да изпълните целите си след първото участие в ПРОМЯНАТА и какви са новите проекти и цели, които сте си поставили този път?
Промяната, която постигнахме, е много по-голяма от обещаната. Създаденият персонализиран електронен дневник включва не само персонализиран бюлетин, каквато беше първоначалната ни заявка, но и практически инструментариум за наблюдение, насърчаване и консултиране на детското здраве и развитие. От една страна, това са 9 тракера, с които улесняваме тези, които обичат да засичат кога и колко бебето спи, суче, пие мляко, как наддава, а също смяната на пелената и какво има в нея. Тези данни могат да се превърнат в много важни индикатори, ако се наложи консултация при специалист. Затова за родителите е голямо удобство и че са на български, защото преди нас са ползвали чуждоезични приложения.
„Нещата, които по принцип записваме в тефтера тук много лесно се въвеждат, всичко е синтезирано на едно място, не е необходимо да се търсят. Те винаги са на разположение – само влизаш в приложението и готово!“
- Наталия Пашова, Габрово
„Следенето на всичко е страшно удобно, вече не се чудя "Това дете защо е пак гладно" и връщайки лентата назад да осъзная, че са минали 3 часа вече, а с дете определено времето лети. Ние сме супер майки, но и Батман има нужда от своя Робин :)“
- Т. Тодоровa
От друга страна, това е есенцията на родителството – селекция от най-важните събития във всички области. Те са представени интерактивно – по наш авторски модел, с цел с едно действие потребителят да може да направи няколко неща едновременно, включително – да получи съвет, да създаде дневник, да бъде подсетен за очакван срок, да се свърже със специалист. Така границата на напрежението, че не пропускат нещо, е по-ниска, защото дневният ред и изпълнените задачи са винаги пред тях.
„Приложението е страхотно, в него не само можеш да записваш всичко свързано с растежа и развитието на бебето, но и да откриеш много полезна информация събрана на едно място. Голямо предимство е, че всички данни са в теб по всяко едно време и може лесно да се свалят“
- Т. Пашова, гр. Пловдив
„Изключително полезно за проследяване на развитието на детето през неговите първи "стъпки" в живота. Систематизирано по месеци позволява и успокоението на родителите, че не изпускат нещо важно от милионите неща, които трябва да направят в различните етапи. Благодаря Ви за изключителния труд, който сте положили с разработването на този електронен дневник!“
- Теди
Относно новите цели и проекти, мисля, че става ясно, че фокусът ни през идните години ще бъде върху електронния дневник. Целта е той да се превърне във верния помощник на много повече родители, а чрез тях – и на много повече специалисти, които участват в грижата за техните деца. Целта е той да допринесе за подобряване на родителската подкрепа и да помогне и на специалистите в обучението на родителите, в продължение на начина, по който досега им е помагал хартиеният дневник. За постигането на тези цели, планираме да разширим комуникацията, функционалностите и съдържанието му и да привлечем още повече инвеститори в лицето както на купувачите, така и на компаниите.
Относно книжката „Дневникът на мама и татко“ – тя продължава да се подарява на половината семейства, но не и на всички, каквато беше целта след ПРОМЯНАТА. Тъй като родителите, до които не достига, често я търсят, осигурихме възможност да бъде поръчана през нашия онлайн магазин, но това не е достатъчно. Затова новите ни цели са да я отворим за участие към социално отговорни компании, които искат да покажат на младите родители, че ги ценят и подкрепят. Разчитам много и на финансова подкрепа чрез общински програми или Министерството на труда и социалната политика, от които имаме и награда за социална иновация.
Започнали сте вашето начинание през 2008-ма година. От тогава вече са минали не малко години и в тази връзка - промениха ли се трудностите, пред които са изправени новите родители от тогава до сега? Различни ли са нещата, от които се интересуват и за които търсят помощ сега и преди 15 години?
Не искам да говоря само от собствено име, затова приемете казаното от мен като колективно мнение на екипа и специалистите, с които работим.
Тогава липсваше информация и трудно можеше да си свериш „часовника“, сега има море от информация и пак е трудно. И преди, и сега, до родителите продължава да достига противоречива информация. Причината е в липсата на обществено звено, което да излезе с някакъв стандарт или насоки за родителските практики.
Повечето информация води и до повече въпроси, които отекват в социалните мрежи, в училищата за родители и в телефоните на специалистите. Лекари ми споделят, че контактът им с родителите е между два профилактични прегледа. Акушерките, че домашните посещения не са добре регламентирани и те не могат да реализират потенциалните си възможности в подкрепата на родителите.
Добрата страна е, че родителите са станали много по-информирани, по-задълбочено се интересуват от нещата и не приемат с лека ръка информацията, която им се дава. Интересуват се от същите неща като преди: как да го нахранят, храни ли се добре, спи ли добре, как да го успокоят, смяната на пелената, дали е в нормата и т.н. и това са неща, които ние сме взели под внимание в Дневникът на мама и татко. За разлика от
преди, вече се предлагат много повече решения по тези теми. Обръщат се по-често за подкрепа при кърмене, сън, бебеносене, захранване, много често и чрез безплатните училища за бременни, където могат да получат отговор.
Кои са основите за едно правилно и позитивно детско развитие? И какво можем да направим ние всички като общество, за да растат децата ни спокойни и да разгръщат своя потенциал?
Преди няколко години анкетирах родители за тяхната цел при децата. Бяха единодушни, че тя е да отгледат здрави и щастливи деца. Какво повече можем да желаем като общество?
Това, което води до тази цел, е добрата подготовка на родителите. Тя е в основата на правилното и позитивно детско развитие.
Добрата подготовка ги прави по-уверени и осигурява правилните грижи и стимули за детето. Ако искаме децата на България да израстват по-здрави, уверени и щастливи, трябва да подкрепяме родителите, при това всички родители.
Затова „Дневникът на мама и татко“ е тук, с доказани решения и готовност за разрастването им под новата парадигма на дигиталното родителство.
Изграждането на този човешки капитал обаче не става с магическа пръчка, а с инвестиции в програми за ранно детско развитие. Икономистите доказаха, че колкото по-рано в житейския път на детето бъдат направени тези инвестиции, толкова по-ефективни са те. Генетиците и невролозите доказаха основополагащото въздействие на ранните преживявания и опит върху човешкия мозък. Ние създадохме модел, базиран на тези доказателства. Но е важно държавата да припознае промоцията на ранното детско здраве и развитие и подготовката за родителство като свой приоритет и да координира и инвестира в правилните решения. Подчертавам, че доказано, това е по-ефективно и по-евтино от решаването на проблеми в по-късна възраст.
И също така мисля, че ключова роля тук могат да изиграят медиите. Медиите имат огромен потенциал да поставят подкрепата на родителите на дневен ред, включително при търсенето на липсващия в момента консенсус за родителските практики между всички заинтересовани страни.
С какво ПРОМЯНАТА промени вашия живот?
Участието в ПРОМЯНАТА е период на здравословно напрежение и ускорение на плановете, които преди това съм правила. И преди, и сега, съм започвала много важни нови стъпки, именно под този позитивен натиск за промяна: да пренареждаш картите, да преосмислиш думите, целите, направеното, така че винаги да си здраво стъпил върху пътя на промяната, която искаш да направиш.
Създадох книжката, водена от майчински инстинкт, който сега мога да определя като социален. Социален майчински инстинкт, адресираше нуждата от оцеляване извън моята. Дори не осъзнавах, че променям начина, по който родителите ще се самообучават през следващите 15 години.
След първата книжка обаче, реакцията им беше толкова бърза и насърчаваща, че нямах избор да не продължа. От тогава запознанствата ми по всякакви поводи с жени, раждали след 2008 г. често завършват с думите „Поздравления! Аз съм гледала детето си/децата си/и трите си деца… по Дневника. Още си го пазя, защото там си записвах…“ Това е голяма отговорност. Затова продължихме и следващата стъпка през 2008 г. беше сайта namama.bg.
Това съвпадна с началото на предприемаческата старт-ъп екосистема, дори ме бяха търсили за ментор. Но когато ми отказаха финансиране за Дневника, осъзнах, че ние наистина нямаме скалируем бизнес модел за това начинание. Може би, защото Дневникът не беше бизнес, а само нашата кауза – на обслужваща бебешки марки агенция. Тогава ни поканиха на Годишните награди за отговорен бизнес. Те се дават на компании, които подпомагат обществени каузи. Но тези компании имаха основна дейност, от която отделяха за тези каузи. При нас беше обратното – нашата кауза все повече се превръщаше в основната ни дейност. Заради успеха на сайта, НПО организациите в сферата на ранното детско развитие ни припознаха като родителска медиа и ни канеха на събитията си. Ние обаче не бяхме точно медиа, а, както ни наричаха и родителите – наръчник за родители. Обмислях обаче идеята дали да не се трансформираме в НПО ...
Тогава получих един мейл, който промени живота ми… Този мейл беше покана за Академията за социални предприемачи на ПРОМЯНАТА, последвана от покана за конкурса и участие в Акселератора. Това сложи край на чуденето, защото това беше правилното място. Социалното предприемачество борави с инструментите на всички изброени по-горе версии, които съм се опитвала да бъда. То промени целта ми – към създаване на ясно измерим и доказуем по всички показатели модел, и дори по-далеч – към създаването на такива показатели, там, където липсваха. Проучванията ми преминаха през още няколко етапа и доведоха до създаването на електронния дневник на мама и татко и до начало на докторантура в СУ „Климент Охридски“.
За ПРОМЯНАТА
ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация Reach for Change България. Тя цели да подобри трайно живота на децата и младежите в България, като открива мотивирани социални предприемачи и им помага да реализират по устойчив начин идеите си за по-добро и сигурно бъдеще. От 2014 г. досега ПРОМЯНАТА е подкрепила 134 социални предприемачи и е помогнала на повече от 360 000 деца и младежи. За приноса си в развитието на благотворителността и иновативния си подход, ПРОМЯНАТА е отличена с над 16 престижни награди.