Бъдеще за децата: ПРОМЯНАТА е в успешните деца и родители

промяната
Снимка: NOVA

Сдружение „Бъдеще за децата“ вече 17 години помага на деца с физически, емоционални и поведенчески проблеми и техните семейства в района на Казанлък. Вярват, че всяко дете може да успее, стига да се намира в позитивна и подкрепяща среда. Поговорихме си с тях за каузата им и предизвикателствата, пред които се изправят.

***

Каква е вашата лична мотивация за каузата, зад която заставате?

Това е дълга лична история, която се преплита с история на организацията ни „Бъдеще за децата“. Завършила съм специална педагогика в СУ „Св.Климент Охридски“ и от първия си работен ден работя с деца със специални нужди и техните семейства. Малко след като завърших и се завърнах в Казанлък при мен дойдоха родители, които искаха децата им да учат в близкото училище, а не в специалното. Така преди 17 години започнахме с тези семейства да променяме мястото, в която живеем и да го правим по-добро за различните деца. През всички тези години срещнахме много предизвикателства, но и направихме много. Направихме, но не сами, а заедно с колеги, съмишленици, много дарители и най-вече с институциите /Община Казанлък, Дирекция за социално подпомагане, училища, детски градини и др./, които ни се доверяват и ни подкрепят. По-скоро си мисля, че сме като катализатор, който предизвиква промяната.

Работата в организацията е предизвикателство за мен, постоянно съм в търсене на решение на определен проблем. Необходимо е да си креативен, гъвкав и да рискуваш, но и да носиш отговорност за това, което правиш и никога да не губиш фокуса. Затова всичко, което правим искам да достига до повече хора, които имат нужда.

Как се отрази кризата с COVID-19 на вашата организация?

Всички са поставени пред изпитание в тази ситуация. Ние също трябваше за много кратък период да се настроим да работим по по-различен начин с децата, за да не преустановяваме заниманията с тях. Понякога всеки пропуснат ден е крачка назад и загубено време. По отношение на родителите, необходимо беше да им помагаме да се справят в тази ситуация с ежедневните трудности и да ги въвлечем по-активно в работата с децата.

За кратко време, колегите ми се научиха да създават онлайн съдържание – клипове, занимания за децата, с които работим. За родителите, които не можеха да се справят по този начин подготвяме материали за работа в домашна среда, а колегите ми им изпращат инструкрии за работа. Създадохме отворена група във Фейсбук, в която всеки специалист или родител може да качва полезна информация за занимания в домашна среда, които развиват различни умения /внимание, памет, моторика и т.н./

За мен като ръководител бе най-важно да им осигуря подкрепата, от която имаха нужда.

Защо решихте да кандидатствате в ПРОМЯНАТА? И с какво тази социална инициатива помогна до момента на вашата кауза?

Няколко причини мога да изтъкна, първата е пряко свързана със ситуацията в момента и ограниченията, в които сме поставени. Естествено е да искаме да разширим възможностите за подкрепа към децата и семействата, с които работим, а защо не и да достигнем до повече деца и семейства. Искаме да правим повече онлайн работилници и да предизвикаме родители по-активно да се занивамат с децата си в къщи. Надяваме се да дадем примери, да създадем модели и да накараме семействата да прекарват полезно време с децата си, дори и след преминаването на тази криза.

Първоначалният ни план бе да създадем платформа, в която да качваме всички материали за работа в домашна среда, която да е достъпна и организирана за родителите. В последствие трябваше да преосмислим идеята си, тъй като отчетохме, че времето ни притиска и няма да успеем да го направим във вида, в който искахме.

С това, което постигнахме до момента, мисля, че организацията става по-разпознаваема, все повече хора от страната ни се обаждат и искат да помагат и да се включват в различни каузи и инициативи. За екипа е важна и организационната подкрепа, която получаваме от екипа на социалния проект. Неправителствения сектор е бързо развиващ се, променящ се и винаги се настройва към ситуацията и проблема, за който работи. И е важно да си адекватен и полезен. И може би това е движещо за нас като организация, за мен като човек – как може да сме по-полезни. Трудности и проблеми, вярвам има навсякъде. Консултациите и някои отделни модули от Акселератора бяха ключови за нас. Първо запознахме с изключителни хора и професионалисти, второ – с различни методи и начини, с които с важни да бъдем по-успешни и съответно по-полезни на обществото и нашите клиенти и трето – за всяка организация, която работи в обществена ползва е важно да се научи как правилно да представя своите каузи и намира поддръжници и благодетели. Смятам, че Промяната промени много от вижданията ни до момента.

Какви са най-често срещаните трудности, които родителите изпитват при отглеждането на деца със специални нужди и за какво ги подготвя „Бъдеще за децата“?

Мисля, че най-голяма трудност за родителите е неприемането на обществото. Независимо от всички кампании, от всички усилия, за да се променят нагласите към децата със специални потребности, все още виждаме родители им, които стоят сами в парка и децата им играят далеч от другите. Най-често проблемите, с които идват са, че другите деца не ги приемат в детска градина и училище.

Какви са най-често срещаните трудности на специалистите в работата?

Много родители идват при нас още след като са установили някакъв проблем с детето си. Например, не иска да проходи, а вече е време, не иска да играе с другите деца и винаги и само, вече е на повече от три години и все още не говори. Най-трудно и продължително е да ги накараме да приемат проблема, за да може подкрепата да е своевременна и пълноценна. Необходимо е много търпение и такт, но в същото време не трябва да се изтърва момента. Защото колкото по-рано се започне да се работи с детето, за да преодолее трудностите си, толкова по-голяма е възможността да се компенсират.

Работата с родителите върви ръка за ръка, специалисти и семейство трябва да са партньори в целия процес.

С преминаването към дистанционно обучение някои учители сякаш пренесоха учебния процес в електронна среда, но не го адаптираха, на какво се дължи този проблем според вас?

Дистанционното обучение е предизвикателство за всички участници в процеса. За учителите, защото е трудно да наблюдаваш реакциите на детето, да преценяш до колко се справя, да прецениш кое му е трудно и кое не е, какво е усвоило и какво още трябва. Трудно задържаш вниманието на децата. Трудно е да наблюдаваш взаимодействието между децата. Необходимо е много повече време, за да подготвиш заниманията си, за да бъдат интересни и разбираеми. Опитваш се да въвличаш родителите, но не всички са подготвени да подкрепят децата си, а и не всички имат тази възможност.

Кои от онлайн методите, използвани по време на пандемията, смятате за най-успешни до този момент?

Това може би ще разберем с времето. Според мен нищо не може да замени директния контакт и да бъде по-успешен от него. Няма как децата да формират социални умения, няма да се научат да общуват помежду си. Можем да изведем някакви плюсове от сегашната ситуация, но са малко в сравнение с минусите. В тази ситуация е необходимо да се намери баланса между дейностите в онлайн пространството и дейностите в реалността. Може би онлайн работилниците са добър модел получаваш информация, нагледно виждаш как и можеш да го направиш сам в къщи или навън.

Казвате, че усилията, вложени в ранно детско развитие, дават възможност на детето за по-добър старт в живота. За съжаление не всички деца имат равен старт в живота си, но може ли да бъде преодоляно това неравенство и как?

Много бих искала да няма социално неравенство, но ми е трудно да си представя идеалния вариант. Това, което може да се направи е да се намали броя на децата, които живеят в бедност, да се осигури подкрепа за семействата, които не могат да се справят сами, за децата със специални потребности, да се научим да ги приемаме и да ги подкрепяме в детските градини, училищата, да има социални услуги, които са в подкрепа на семействата и развиват уменията на децата,за да станат едни пълноценни възрастни. Всичко това може да се случи само, ако имаме добри политики, воля да бъдат реализирани, партньорство между различни организации и институции.

Може да станете част от ПРОМЯНАТА и да подкрепите „Бъдеще за децата“ ТУК.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти