Сдружение „Бъдеще за децата“ вече 17 години помага на деца с физически, емоционални и поведенчески проблеми и техните семейства в района на Казанлък. Вярват, че всяко дете може да успее, стига да се намира в позитивна и подкрепяща среда. Поговорихме си с тях за каузата им и предизвикателствата, пред които се изправят.
***
Каква е вашата лична мотивация за каузата, зад която заставате?
Това е дълга лична история, която се преплита с история на организацията ни „Бъдеще за децата“. Завършила съм специална педагогика в СУ „Св.Климент Охридски“ и от първия си работен ден работя с деца със специални нужди и техните семейства. Малко след като завърших и се завърнах в Казанлък при мен дойдоха родители, които искаха децата им да учат в близкото училище, а не в специалното. Така преди 17 години започнахме с тези семейства да променяме мястото, в която живеем и да го правим по-добро за различните деца. През всички тези години срещнахме много предизвикателства, но и направихме много. Направихме, но не сами, а заедно с колеги, съмишленици, много дарители и най-вече с институциите /Община Казанлък, Дирекция за социално подпомагане, училища, детски градини и др./, които ни се доверяват и ни подкрепят. По-скоро си мисля, че сме като катализатор, който предизвиква промяната.
Работата в организацията е предизвикателство за мен, постоянно съм в търсене на решение на определен проблем. Необходимо е да си креативен, гъвкав и да рискуваш, но и да носиш отговорност за това, което правиш и никога да не губиш фокуса. Затова всичко, което правим искам да достига до повече хора, които имат нужда.
Как се отрази кризата с COVID-19 на вашата организация?
Всички са поставени пред изпитание в тази ситуация. Ние също трябваше за много кратък период да се настроим да работим по по-различен начин с децата, за да не преустановяваме заниманията с тях. Понякога всеки пропуснат ден е крачка назад и загубено време. По отношение на родителите, необходимо беше да им помагаме да се справят в тази ситуация с ежедневните трудности и да ги въвлечем по-активно в работата с децата.
За кратко време, колегите ми се научиха да създават онлайн съдържание – клипове, занимания за децата, с които работим. За родителите, които не можеха да се справят по този начин подготвяме материали за работа в домашна среда, а колегите ми им изпращат инструкрии за работа. Създадохме отворена група във Фейсбук, в която всеки специалист или родител може да качва полезна информация за занимания в домашна среда, които развиват различни умения /внимание, памет, моторика и т.н./
За мен като ръководител бе най-важно да им осигуря подкрепата, от която имаха нужда.
Защо решихте да кандидатствате в ПРОМЯНАТА? И с какво тази социална инициатива помогна до момента на вашата кауза?
Няколко причини мога да изтъкна, първата е пряко свързана със ситуацията в момента и ограниченията, в които сме поставени. Естествено е да искаме да разширим възможностите за подкрепа към децата и семействата, с които работим, а защо не и да достигнем до повече деца и семейства. Искаме да правим повече онлайн работилници и да предизвикаме родители по-активно да се занивамат с децата си в къщи. Надяваме се да дадем примери, да създадем модели и да накараме семействата да прекарват полезно време с децата си, дори и след преминаването на тази криза.
Първоначалният ни план бе да създадем платформа, в която да качваме всички материали за работа в домашна среда, която да е достъпна и организирана за родителите. В последствие трябваше да преосмислим идеята си, тъй като отчетохме, че времето ни притиска и няма да успеем да го направим във вида, в който искахме.
С това, което постигнахме до момента, мисля, че организацията става по-разпознаваема, все повече хора от страната ни се обаждат и искат да помагат и да се включват в различни каузи и инициативи. За екипа е важна и организационната подкрепа, която получаваме от екипа на социалния проект. Неправителствения сектор е бързо развиващ се, променящ се и винаги се настройва към ситуацията и проблема, за който работи. И е важно да си адекватен и полезен. И може би това е движещо за нас като организация, за мен като човек – как може да сме по-полезни. Трудности и проблеми, вярвам има навсякъде. Консултациите и някои отделни модули от Акселератора бяха ключови за нас. Първо запознахме с изключителни хора и професионалисти, второ – с различни методи и начини, с които с важни да бъдем по-успешни и съответно по-полезни на обществото и нашите клиенти и трето – за всяка организация, която работи в обществена ползва е важно да се научи как правилно да представя своите каузи и намира поддръжници и благодетели. Смятам, че Промяната промени много от вижданията ни до момента.
Какви са най-често срещаните трудности, които родителите изпитват при отглеждането на деца със специални нужди и за какво ги подготвя „Бъдеще за децата“?
Мисля, че най-голяма трудност за родителите е неприемането на обществото. Независимо от всички кампании, от всички усилия, за да се променят нагласите към децата със специални потребности, все още виждаме родители им, които стоят сами в парка и децата им играят далеч от другите. Най-често проблемите, с които идват са, че другите деца не ги приемат в детска градина и училище.
Какви са най-често срещаните трудности на специалистите в работата?
Много родители идват при нас още след като са установили някакъв проблем с детето си. Например, не иска да проходи, а вече е време, не иска да играе с другите деца и винаги и само, вече е на повече от три години и все още не говори. Най-трудно и продължително е да ги накараме да приемат проблема, за да може подкрепата да е своевременна и пълноценна. Необходимо е много търпение и такт, но в същото време не трябва да се изтърва момента. Защото колкото по-рано се започне да се работи с детето, за да преодолее трудностите си, толкова по-голяма е възможността да се компенсират.
Работата с родителите върви ръка за ръка, специалисти и семейство трябва да са партньори в целия процес.
С преминаването към дистанционно обучение някои учители сякаш пренесоха учебния процес в електронна среда, но не го адаптираха, на какво се дължи този проблем според вас?
Дистанционното обучение е предизвикателство за всички участници в процеса. За учителите, защото е трудно да наблюдаваш реакциите на детето, да преценяш до колко се справя, да прецениш кое му е трудно и кое не е, какво е усвоило и какво още трябва. Трудно задържаш вниманието на децата. Трудно е да наблюдаваш взаимодействието между децата. Необходимо е много повече време, за да подготвиш заниманията си, за да бъдат интересни и разбираеми. Опитваш се да въвличаш родителите, но не всички са подготвени да подкрепят децата си, а и не всички имат тази възможност.
Кои от онлайн методите, използвани по време на пандемията, смятате за най-успешни до този момент?
Това може би ще разберем с времето. Според мен нищо не може да замени директния контакт и да бъде по-успешен от него. Няма как децата да формират социални умения, няма да се научат да общуват помежду си. Можем да изведем някакви плюсове от сегашната ситуация, но са малко в сравнение с минусите. В тази ситуация е необходимо да се намери баланса между дейностите в онлайн пространството и дейностите в реалността. Може би онлайн работилниците са добър модел получаваш информация, нагледно виждаш как и можеш да го направиш сам в къщи или навън.
Казвате, че усилията, вложени в ранно детско развитие, дават възможност на детето за по-добър старт в живота. За съжаление не всички деца имат равен старт в живота си, но може ли да бъде преодоляно това неравенство и как?
Много бих искала да няма социално неравенство, но ми е трудно да си представя идеалния вариант. Това, което може да се направи е да се намали броя на децата, които живеят в бедност, да се осигури подкрепа за семействата, които не могат да се справят сами, за децата със специални потребности, да се научим да ги приемаме и да ги подкрепяме в детските градини, училищата, да има социални услуги, които са в подкрепа на семействата и развиват уменията на децата,за да станат едни пълноценни възрастни. Всичко това може да се случи само, ако имаме добри политики, воля да бъдат реализирани, партньорство между различни организации и институции.
Може да станете част от ПРОМЯНАТА и да подкрепите „Бъдеще за децата“ ТУК.