Мъгла и студ, последни работни дни, месец на промоциите, очакванията и свръхпредлагането.
И ние се превръщаме неусетно в клиенти, купувачи и консуматори. Вместо пост и молитва, вместо смирение и размисъл, вместо надежда и покаяние, тичаме от задача на задача, гоним срокове, отчети, дедлайни, закъсняваме за среща, закъсняваме с подаръците, закъсняваме за фризьора, закъсняваме за коледното тържество в детската градина.
Закъде така? Докога така? Стига толкова измъчени и изнервени Коледи!
Оставете пазаруването. Оставете всичко, което има трайност, колкото хляб, купен в супермаркета! Идете и си купете билет за театър!
Това ви гарантира поне час, час и половина спиране на часовниците, спиране на тревогите, стоп на препускането и надбягването с клишетата на предстоящото празнуване. Казвали сме си го сто пъти – празникът е в душата, нали?
Подарете си празник! Идете на театър!
Но бъдете внимателни, защото и в храма на Мелпомена има лъжепророци, има сурогати и заместители.
И защото е Коледа, и защото искам да ви подаря моя избор за театър, и защото вярвам в театъра с послание, ви препоръчвам спектакли, които ще ви замислят, развълнуват и рестартират, за да бъдете отново себе си. Онова себе си, с което сте в мир и хармония.
Ще започна с най-новата премиера на театър Азарян – „Бягства”.
„Бягства“ е спектакъл за невъзможността на индивида да отстои себе си в света на ежедневното затрупване с тонове информация, какви трябва да бъдем, какво да харесваме, кого да мразим, кое е добро, кое е зло, на кого да вярваме и как да живеем. „Позитивизмът“ изсмуква мозъчните ни клетки и ги заменя с фалшиви късчета пластмасови идеали. Човекът е доведен до състояние на непрекъснато преследване на илюзорни идоли.
Тичаща марионетка с невидими конци. Бягаме от същността си, бягаме от страховете си, от мечтите си, надеждите, родината си. Човечеството емигрира от Човека в търсене на щастието. Бягай в крак с времето! Бъди на ниво! Бъди като другите! Алилуя!”
Това е спектакъл, който е направен от послания. Всичко в него е като извадка от личен дневник. Дневникът, който все искаме, но все не успяваме да напишем. И макар театралите много да мразят думата „послание”, защото е заредена със спомените от времето на социализма, когато беше задължително театъра да има правилното послание, „Бягства” е представление на ясните и силни послания. Тъканта, от която е изграден, е от такова естество. История няма. Има само храна за размисъл. И за душата.
„Чрез този спектакъл се опитваме да разберем дали е възможно да бъдем себе си, но не себе си в очите на другите, а себе си в очите на себе си. Дали е възможно да се завърнем в душите си? И всъщност дали не сме се изгубили безвъзвратно?” - споделя режисьорът Веселка Кунчева.
В ръцете си тя държи каре аса, и затова няма как да не ѝ се получи.
Ето равносметката – две брилянтни актриси Милица Гладнишка и Полина Христова, уникална и респектираща, мога да кажа на световно ниво сценография на Мариета Голомехова (която е национално богатство между другото!), и не на последно място – театър, който да застане зад такова „трудно” представление. Шапки долу за екипа на театър „Азарян”, който не се страхува да прави смислен и вълнуващ театър и да носи с достойнство името си.
В коледната ми кошница попадна и един „независим” проект по пиеса на любим автор, който пък наскоро посети България при небивал интерес от страна на театрали, читатели и почитатели - „Методът Грьонхолм” от Жорди Галсеран на нова продуцентска къща Бонини и със звездното участие на Асен Блатечки, Николай Урумов, Христо и Светлана Бонини.
Този спектакъл попадна в полезрението ми от чисто любопитство към поредната интерпретация на вече популярната из театралните среди пиеса.
Тя привлича с брилянтно чувство за хумор, изобретателен и изключително актуален сюжет, който разиграва една сложна и заплетена ситуация с кастинг за мениджър в голяма международна фирма. На какво е способен човек, за да се хареса и да получи мечтаната работа?
На мушка е взето унижението да се предлагаш, да влезеш в кожата на някой друг, който ти не си, да се зачеркнеш, за да спечелиш позиция. Без да размахва пръст, Галсеран е от модерните европейски автори, които докато те държат в напрежение, те въвличат в една морална дилема, чието послание е ясно и отчетливо различимо.
„Методът Грьонхолм” – е печеливша комбинация от силен текст, страхотна актьорска игра и актуална проблематика.
Никога няма да спра да препоръчвам един спектакъл, който е изтъкан от женска сила, болка и любов.
Говоря за „Нордост” в Младежки театър „Николай Бинев”. Спектакъл, който се играе вече няколко сезона, има много награди, но за съжаление става все по-актуален. Казвам „за съжаление”, защото за тези, които не са запознати, темата на спектакъла е тероризмът. Поводът и реалната история в него се базират на документални факти около терористичния акт в театъра „Дубровка” в Москва през 2002.
Подзаглавието на спектакъла е „Приказка за разрушението”, но това е една черна приказка, която оставя деца без майки, мъже без жени, разбити семейства, осиротели къщи, приказка, изтъкана от сълзи и вина. Вината, която никога няма да бъде поделена, никога няма да бъде простена, защото няма по-голям грях от отнемането на невинен човешки живот, независимо от коя страна на барикадата се намираме – на жертвите или на палачите.
Никоя смърт не е оправдана. Никоя кауза, никоя религия не ни оневинява пред осиротелите детски обувки.
Историята се води на три гласа – три майки разказват – една чеченка, една рускиня лекар, една зрителка в залата, три човешки съдби, три гледни точки и всяка една от тях има право. Право на живот.
Адмирации за Койна Русева, Искра Донова и Ангелина Славова, които успяха да съхранят този спектакъл през годините все толкова жив, и все толкова бъркащ в душата и въздействащ до болка!
Един спектакъл еталон. Нямам повече думи.
Ето и датите, на които можете да гледате съответните представления:
„Бягства” - 13, 27 януари в театър „Азарян”;
„Методът Грьонхолм” – на 22-ри декември в Перник, на 28-ми декември в театър Сълза и смях;
„Нордост. Приказка за разрушението” – на 14 януари, в Младежки театър „Николай Бинев”;
* * *
Прочетете още от Кремена Димитрова в Edna.bg:
Нещо ще се случи на жълтите павета...