Според организаторите на фестивала "ON! Fest" с всяка изминала година българският интерес към японската култура (и в частност традиционната анимация, наречена аниме) нараства неимоверно, затова на тазгодишното трето издание на младежката инициатива, която стартира от днес и ще продължи до неделя в "Интер Експо Център" в София, ще бъде запазена цяла зала, посветена само на изкуствата от Далечния Изток.
За да надникнем обаче малко по-отблизо в аниме културата, решихме да поговорим с човек, който е истински влюбен и изучава от години този вид анимация, произлязла от Япония и покорила целия свят.
Анелия Иванова (а.к.а Suffer) е председател на клуб "НАКАМА" (това е първият официален клуб у нас за аниме и манга). Тя се занимава с всички организационни и административни дела на клуба и спомага за провеждането на ежегодния аниме фестивал "Анивенчър". Също така рисува, прави изложби, а освен от аниме и манга се интересува от всякакви изобразителни изкуства и фентъзи.
- Вие и клубът "HAKAMA", на който сте председател – сте част от програмата на тазгодишното издание на фестивала "ON! Fest". Как ще протече Вашето участие там и подкрепяте ли подобни младежки инициативи?
- Разбира се, че подкрепяме такива инициативи – все пак, участваме в "ОN! Fest" за трета поредна година. А и това е главната дейност на клуб "НАКАМА" - организацията на младежки фестивали за почитателите на съвременната и традиционна японска култура, като най-големият от тях е "Aniventure", който се проведе преди по-малко от две седмици в София и събра под един покрив близо 2000 почитатели на японската култура.
Нашето участие, както винаги, е една много голяма зона, в която всичко протича паралелно – стараем се хората да нямат време да скучаят. За двата дни на фестивала сме подготвили множество изложби, щандове с разнообразно съдържание, работилнички, лекции и прожекции, стиймпънк ревю, и естествено – косплей ("cosplay" - съкратено от англ. "costume play" - обличане на костюми на различни герои от аниме и манга).
Любимите на всички персонажи от анимета, комикси, игри и филми ще оживеят на сцената благодарение на сръчността и актьорската игра на нашите косплеъри. Тази година косплеят ще е разделен и в двата дни на фестивала, като в събота ще е посветен на най-играната игра в момента "League of Legends", а в неделя ще е всичко останало.
- Как се запалихте по аниме културата?
- О, лесно. Много хора, гледали аниме дори и веднъж, стават почитатели на това изкуство, даже и да не са толкова активни поддръжници като мен и моите колеги от "НАКАМА" или някои от по-запалените ни фенове, които следят всяко наше събитие. Анимето е толкова разнообразно, обхваща всички сфери на живота, всички жанрове и всички възрасти, така че всеки може да открие нещо за себе си, и дори като израства и се променя - да не спре да го харесва, а просто да преоткрива друг вид анимета, които да гледа.
- Да изясним вечния спор – каква е разликата между "манга" и "аниме"?
- Не е изобщо спор, или поне за запознатите не е. "Манга" са японските комикси – черно-бели, издавани на томчета от по близо 200 страници. "Аниме" са японските анимационни филми, създавани в студия. Много от аниметата са създадени по успешни манга заглавия, но се среща и обратното – първо се прави анимационният филм или сериал, а след това, заради големия интерес към него – и комикс.
- До колко това японско изкуство е познато и се радва на интерес у нас и дали в скоро време няма да видим аниме филм, направен изцяло от български артисти?
- През последните години японското изкуство се радва на голяма популярност в България. Донякъде "вина" за това имаме и ние от клуб "НАКАМА", защото правим всичко по силите си да го направим още по-достъпно както в София, така и в други наши градове. От една година вече има и български издания на едни от най-известните навсякъде по света манги "Naruto" и "One piece", дело на издателство "Artline", което означава, че вероятно фенската маса ще нарасне още повече.
Но за филм, правен от български артисти, е много по-сложно да се говори, тъй като комиксът може да е дело само на един човек, но качествен анимационен филм изисква много работещи по него хора, озвучители, техника и какво ли още не, което не може да бъде направено от аматьори в свободното им време. Така че по-скоро не, няма да видим скоро цял аниме филм, правен от българи. Въпреки че, ако стане обратното - ще съм един от най-щастливите хора.
- В момента кои са най-модерните течения в аниме и изобщо променя ли се модата и стилът на рисуване на този тип анимация през годините?
- О, стилът се променя непрекъснато - главно с все по-сериозното навлизане на компютърно генерираната анимация, актуалните течения сега са много по-различни от тези преди 1-2 години, да не говорим пък, aко се върнем назад с 3-4 години. Има анимета, които идват на мода и си отиват, има и такива, които си остават завинаги класика. В момента най-харесвани са "Ao no Exorcist", "Shingeki no Kyojin", "Free!" и така нататък. "League of Legends" също е супер модерна тема – хубавата игра, с атрактивните си герои и с интересния си дизайн, както и купища красиви артове, създали си доста верни фенове.