Ако мислим за образованието на децата като възможност за изграждането на по-пълноценни и уверени личности, то тогава на преден план застават учителите. Ако целим да се превърнем в общество, в което съпричастността и емпатията вървят ръка за ръка със знания и интелект, то тогава отново трябва да говорим за учителите, защото именно те посяват онези магически семена в детските умове, от които израстват бъдещи лекари, астрофизици, инженери или биолози, но най-вече хора, които имат знанията и уменията да творят и претворяват обществото ни в общност от можещи, добросърдечни и отговорни хора.
Каква е ролята на образователната система и в частност на педагозите и защо именно те са вдъхновението, от което има нужда всяко дете, за да разкрие пълния си потенциал, разказва Александрина Георгиева, от екип „Развитие и фондонабиране” във фондация „Заедно в час“.
Фондация „Заедно в час“ е приела за своя кауза равния достъп до качествено образование на всички деца. Вие подкрепяте нови преподаватели и училищни екипи, помагате и за въвеждането на добри практики в образователната система. Как можем да обобщим резултатите от усилията ви до момента?
„Заедно в час“ работи вече 12 години за осигуряването на равен достъп до качествено образование за всяко дете в България, независимо от това в каква среда живее, в кое училище учи или какви са финансовите възможности на семейството му.
В екипа на организацията имаме една любима метафора, която много добре описва работата ни през годините:
„Строим самолета, докато го караме“ или с други думи - не спираме да учим, да се развиваме и да даваме най-доброто от себе си, за да постигнем своята кауза за по-качествено образование за всяко дете в страната.
През 2010 г. „Заедно в час“ стартира с една много смела идея - да вкара в класните стаи и образователната система нови, силно мотивирани, прецизно подбрани успешни хора, които са получили добро образование от България и чужбина. А след това да ги обучи и подкрепи, за да се превърнат в успешни учители на учениците, които имат най-голяма нужда от подкрепа.
Благодарение на професионалния екип на организацията и безрезервната подкрепа на първите ни дарители - фондация „Америка за България“ (които са с нас до днес), през годините обединихме още смели визионери за българското образование. Сред тях са участниците в програма „Нов път в преподаването“ и директорите, които ги приеха в своите училища. След вдъхновяващите резултати от класните стаи продължихме да намираме още много верни съмишленици - хора и партньори от бизнеса, институциите и образователната сфера, които вярват и работят за успеха на всяко дете.
През последните две години създадохме още две програми „Училища за пример“ и „Учим заедно“, с които подкрепяме цели училищни екипи и значително разширихме обхвата си на работа. Така днес достигаме до:
► 1000+ учители и директори участват в програмите „Нов път в преподаването“, „Училища за пример“ и „Учим заедно“
► 50 000+ ученици в България през учителите и директорите, преминали през програми, обучения и проекти на „Заедно в час“
► 240+ училища партньори
► 1500+ директори, учители и експерти от РУО участват в обучения на „Заедно в час“ (извън основните програми)
► 80% от възпитаниците на “Нов път в преподаването” продължават да работят в сферата на образованието
► 20+ нови организации в сферата на образованието, създадени от възпитаници на „Заедно в час“
► 20 000+ учители имат достъп до добри практики и полезни ресурси за преподаване през сайта prepodavame.bg и тематични бюлетини за учители
► 700+ училища от България и български училища в чужбина са получили първите специализирани материали за обучение на деца с майчин език, различен от българския, създадени от „Заедно в час“, асоциация „ЕдюкАрт“ и Тръст за социална алтернатива
► 800+ индивидуални дарители и корпоративни партньори, които подкрепят работата ни през годините
Разкажете ни как един подготвен и истински ангажиран с работата си учител може да промени светогледа, мечтите и амбициите на едно дете.
Като част от екипа на „Заедно в час“ съм била свидетел на много вдъхновяващи лични истории на ученици и цели семейства.
Любима ми е историята на колегата Гергана Чолакова, която в момента е координатор „Подкрепа на учители“ в екипа на „Заедно в час“. Преди това тя беше учител и участник в програма „Нов път в преподаването“. Тя решава да стане преподавател, вдъхновена от своя учителка в гимназията, която е от първия випуск на „Заедно в час“. Какво по-хубаво от това – ученик да последва своя учител.
Историята на Гергана и нейната учителка може да видите в това видео
Работата на учителя често излиза извън рамките на класната стая и развитието на академичните знания на учениците. За децата той е човек за пример, той вдъхновява, насочва и подкрепя. Това е особено важно, когато в средата си учениците нямат достатъчно позитивни модели за подражание. Училището трябва да е място, в което всички деца трябва да се чувстват значими, подкрепени и щастливи, да могат да мечтаят и да си поставят смели цели, които да следват с усърдие и труд. Дълбоко се възхищавам на всички хора, заели се със сложната задача да образоват, да подкрепят и да вярват безрезервно в успеха на всички деца!
Какви личностни качества трябва да притежава учителят, за да може да подкрепи и мотивира дори деца с по-трудно детство или от малките населени места?
Със сигурност трябва да е мотивиран и да не се отказва, когато е трудно. Именно затова мотивацията е ключова част от подбора на нови участници в програмите ни. Важно е учителят да иска и да обича да работи с деца, да подхожда професионално, да учи много и да търси най-добрите решения за своите ученици, независимо колко години трудов стаж има. Важно е също да има правилните нагласи към учениците - да не дели децата и да вярва в потенциала на всеки. Да вярва, че „от него зависи“, но също така да търси подкрепа и съмишленици сред своите колеги, сред родителите и общността, в която работи. И не на последно място - докато се грижи за другите, да не забравя да се грижи и за себе си.
Трудно ли се мотивират учители да работят с деца именно от по-малки населени места?
Предизвикателствата в учителската професия не идват от големината на населеното място, а от нуждите и трудностите, с които се сблъскват учениците в своята среда. Дори в един и същи клас понякога има огромна разлика между децата и техните нужди и в академичен, и в социален аспект. Тук е и ключовата роля на учителя - да намери подход и да бъде максимално полезен на всяко едно от децата. Това изисква много добро познаване на учениците, включително отвъд живота в училище, както и много време, което учителят да отделя за подготовка и подкрепа за учене и развитие.
В „Заедно в час“ целим да подкрепяме учителите и училищата с инструментариум сами да изследват и търсят най-правилните решения за своите ученици. В обученията ни няма заложени готови теории, които да прилагат директно в работата си.
Стремим се да провокираме учителите с идеи и практики, които те самите да модифицират през класната стая и своя опит, за своите деца. Това е подход, който в последствие много от учителите прилагат и с учениците в процеса на преподаване - да дадат свобода на учениците да бъдат изследователи и сами да стигат до същността на знанието.
Що се отнася до мотивацията, споделих, че тя е ключова част още от процеса на подбор в програмите ни. Това е важно, защото, за да има ефект, мотивацията трябва да е преди всичко вътрешна и осъзната - не може да убедиш един човек да прави нещо, в което не вярва и не вижда смисъл. В процеса на работа в училище, когато е много трудно, разбира се всеки може да загуби част от своята мотивация си и тогава се появява подкрепата, която оказваме с координаторите и менторите в програмите ни - да върнем учителите към мотивацията, която на първо място ги е провокирала да работят за успеха на учениците.
Какво липсва на българското образование в момента?
Този въпрос е много комплексен и не може да има еднозначен отговор. Ако трябва да споделя едно нещо бих казала - взаимоотношенията, качествените и градивни връзки с другите хора. Защото хората, деца и възрастни, учат и работят най-добре, когато изпитват радост, чувстват се свързани помежду си, имат с кого да споделят малките и големите победи, с които се гордеят, и кой да припознае смисъла, който влагат в работата си.
Има ли място за нежност на училищната скамейка?
Разбира се! Както и от разбиране и подкрепа. Често учениците имат нужда от най-голямата подкрепа, за да постигнат чудесата, на които са способни. Това е и ролята на учителя - да вярва в успеха на всяко дете и да го подкрепя да дава най-доброто от себе си. Учителят може и трябва да вдъхне увереност и сила в способностите на всяко дете, да го предизвика да надскочи ограниченията на средата си, които го спират да реализира своя пълен потенциал.
Milka подкрепят усилията на фондация „Заедно в час“ с новата си кампания, която носи послания за повече сплотеност и грижа, които можем да проявяваме по-често един към друг. Може ли училището да научи децата на нежност и емпатия?
В училище, освен академичните знания, децата е важно да развиват и своите емоционални и социални умения. Нежността, уважението към другия, умението за комуникация и емпатията към другите са част от тези уроци, които правят всички нас по-осъзнати и щастливи личности и граждани.
В „Заедно в час“ през последните години се фокусираме още повече върху социално-емоционалното учене, защото без него днешните деца и младежи не биха могли да станат онези активни граждани, които могат да променят средата ни към по-добро. Освен с работата на терен чрез програмите ни, на сайта prepodavame.bg събираме голям набор от ресурси по темата. Те са достъпни и полезни както за учители, така и за родители или всички, които искат да вкарат повече емоционална интелигентност и осъзнатост в своя живот и в света на своето дете. Щастливи сме, че ценностите на Milka също са в синхрон с тези идеи и вярваме, че това помага да имаме едно по-добро и стабилно общество.
Milka вярва в правото на всяко дете за равен достъп до качествено образование и подкрепя мисията на фондация „Заедно в час“. Със своята нова кампания дават шанс и на вас да споделите нежността, като подкрепите тази или друга от кампанията на Milka. Закупувайки продукти с марката Milka на минимална стойност 4 лв. в периода от 01.02 до 20.03, всеки един от нас може да сподели, разгърне и да дари нежност на най-малките и най-уязвимите, като се регистрира и даде гласа си за една от каузите, които Milka да подкрепи. Защото нежността има много измерения, а именно подкрепата, образованието и равният старт за всички деца поставя основите на прогресиращото, силно и стабилно общество.