Смешно е, простете...

Смешно е, простете...
Снимка: Thinkstock

Михаела Петрова

В една притча от Ведите, се разказва за змия, от която хората много се плашели. Хапела ги и ги убивала.

Един ден обаче, чула словото на мъдрец, който проповядвал за божествената любов, прошката, смирението. Трогнала се змията и решила да следва напътствията му. Престанала да хапе и убива хората. Прощавала, смирявала се, не отвръщала никому със зло.

Минало време от нейната транформация в „добрата ламя Спаска” и отново се пресекли пътищата ѝ с мъдреца.

Някога могъща, тя изглеждала съвсем окаяна – бита, подритвана, изтормозена, използвана, останала без сили. „Може би съм просветлена – казала му тя, но съм полумъртва”...  А мъдрецът отвърнал: „Никога не съм ти казвал да не съскаш”.

Сетих се за тази притча покрай Сирни заговезни – денят за прошка. Актът на прошка и на смирение често звучи като поражение, което крие в себе си опасност да бъдеш бит, подритван, изтормозен, да останеш без сили. 

В името на какво? На ефекта да си просветлен?

Какво въобще означават тези думи – прошка, смирение, любов, просветление? И ако си изпълнен с тези чувства, можеш ли продължаваш да си съскаш? Ето такива екзистенциални въпроси ме налегнаха тематично покрай тазгодишната „Прошка“.

И понеже тук си говорим за любов междучовешка, няма да засягам тежките криминални престъпления.  И без друго, те най-често са причинени от  празноти в сърцето. 

Ще задам няколко въпроса: да си духовен означава ли да търпиш взаимоотношения, които не те вдъхновяват да преоткриваш красивото у себе си? И ако трябва да го защитиш, позволено ли е да посъскаш?

Редно ли е да се подлагаш на унижение, да търпиш страдание, критика, обвинения и бой, включително, за да изкупуваш грехове, от които официално си се отрекъл, с волята си да се посветиш на любовта, която се нарича „божествена“?  Неизброимо количество хора все още вярват в този модел на пречистване – че се налага да си го изстрадаш. Много шамари да поемаш, много да прощаваш. Да овладееш същността и майсторлъка на прошката.

И аз го вярвах и по свой начин го практикувах дълги години. Въртяла съм го, сукала съм го, докато стигна до идеята, че същността на прошката е освобождаването от товара на неприемането. Включително и най-вече на всичко сенчесто и тъмно, което ще откриеш в себе си. Независимо дали другите са твое огледало, или ще събереш кураж да се потопиш дълбоко в себе си, там, където „ангелите не смеят да пристъпват”.  

Престрашавала съм се да се гмурна в тези  тъмни и мътни води, където дъх не съм могла да си поема. Най-вече от осъзнаването, че душманинът, който се е скарал с приятеля, бащата, майката, детето, съседът, колегата, любимия,  съм била самата аз.

И тази среща с Минотавъра, съвсем не спира тук, а оттук започва. Човек като види, че е в дъното на цялата бъркотия, която хич не му харесва, направо срам го хваща. От себе си.

А че те е срам, признава ли се лесно? Не.

По-скоро, гледаш да го замажеш, да не се разбере, както децата придърпват покривката върху разлятото мляко или казват невинно: „то така си беше”.  И така, докато се усетя, че когато ни е срамно от нещо, най-много се правим на обидени. И държим обидата, ей така, на инат. Да се знае, че с нас не може така. Ааамаха, защото то пък не иде да сме някакви плазмодии и като змията, разбрала – недоразбрала какво е „трансформация“, да започне всичко да търпи, нали така?

Въобще, трудна работа е да влезеш в блатото на лепкавите като кал, причини за акта на прошка. И откъде сили за любов в таз тиня до колене? Колкото повече се оплитат краката ти в незнайни коренища, толкова повече ти става ясно, че си го докарал до там, че и други чувстват вина за онова, което им се е наложило да ти причиняват.  Че на никого не му е "окей" от цялата работа.

Затънал си, малко те е срам, а на всичкото отгоре, трябва и да прощаваш. На себе си, на тях, на цялата система от причинно-следствени връзки, в която съвсем доброволно си се набутал. Води ли подобна логика до просветление? Или точно обратното -  до отчаяние и безнадеждност от човешката природа? 

В краен случай, започваш да се пазариш и си обещаваш повече да не се набутваш в тази схема. И това е едно съвсем позитивно и дори себелюбящо решение. То те кара да виждаш светлина в тунела и онова спасение, което дебне отвсякъде.

Малкото неудобство е, че в този случай или трябва да избереш изолация, отшелничество, манастир (нещо в този дух), или да си ходиш от този свят. На практика нямаш много други ходове. Гледали сте го по филми, чели сте го в книги, някои натегачи като мен, дори са го играли този мач. Напълно съм била готова и за двете. Все ми е било едно от коя страна ще падне монетата с „ези-тура“. В такива моменти на просветление си изключително щедър и на прошка. Готов си всичко да (си) простиш за вечни времена само да се махнеш. Веднъж завинаги.

Факт е, тогава стигаш и до онова състояние - съвсем близо до „воала“, при което егото по естествен път се отстранява. Шах и мат, няма го в играта. Едва тогава всичко става супер смешно. Няма блато, в което си затънал, няма срам, вина и сантименти. Усещаш само ехото от вица, който си приел за истински истории. И няма нищо за прощаване. Светиш като слънце, чист си като капка изворна вода.

Точно както Милан Кундера го беше казал в „Непосилната лекота на битието“: „Всичко е предварително простено, следователно е цинично позволено“.  

И прошката, и любовта, и смирението, и радостта, и състраданието... целият пакет вече е същност, а не нещо, което трябва да достигаш.

Остава само въпросът дали да се върнеш в играта и да се правиш, че резултата не ти е известен. И яснотата, че ако ще се връщаш, се налага да си вземеш и егото обратно. Вече не като щит, но да си стои в задния джоб. Препоръчително е в тази реалност – като инструмент при общуване с онези, които още не знаят, че всичко е част от един голям виц. Мисля, че точно това е имал предвид и мъдрецът, когато е изсъскал на змията да си съска.

И защото не е толкоз секси да се подчиняваш. Далеч по-секси е да си посъскаш.  Да се заявиш.  Пък едва след това да се увиеш около онова или онзи, когото искаш.

Така де, прабаба ни на всички е змията. Тук сме, защото по пътя на познанието имаме правото на грешки. И нямаше да се вкараме в този филм, ако не беше любовта. Точно като в песента на Богдана и Стефан: „Ти си моето слабоволие, ти си мойта любима грешка”. 

Отпуснете се. Няма Господин Идеален. Има само секси мъже и жени, на които не може да устоим, за да имаме големия шанс  да направим своите грешки. И да колекционираме собствените си вицове. Колкото до прошката, тя е неизбежна. И лесна. Простил си в мига, в който онова, което си наричал драма, ти стане много смешно.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти