Случвало ли ви се е да се чувствате сякаш не пасвате на работното ви място и нещо все не ви достига в преследването на кариерата, която желаете и за която сте подготвени? Вие най-вероятно сте високообразовани, интелигентни и способни хора, но въпреки това се страхувате да се утвърдите на работа, да поискате повишение, да кандидатствате за по-добра позиция или да изберете ново поприще?
На пръв поглед тези ситуации може да ви се струват просто като проява на неувереност или ниско самочувствие, но всъщност това е нещо много повече. Това е поведенчески феномен, който дори си има име - „Синдром на самозванеца“ (от английски Imposter syndrome).
Най-кратко казано, това поведение се описва като съмнения в собствените умения, интелект и постижения и се наблюдава дори при най-квалифицираните и способни хора. Често тези хора вече са постигнали много в живота си, заемат хубава длъжност, притежават много дипломи и квалификации. Според проучвания, около 70% от хората могат да изпитат синдром на самозванеца поне веднъж в живота си.
Синдромът на самозванеца е особено голям проблем за жените, тъй като това е една от основните причини те да заемат по-ниски позиции в службата и съответно да получават по-ниско заплащане. Макар че преобладаващата част от засегнатите са жени, този проблем засяга и мъжете.
Когато страдате от синдром на самозванеца, вие чувствате неудобство на работното място, защото си мислите, че сте недостатъчно подготвени или компетентни да се справите със задачите си или да заемете по-добра позиция. Допускате, че всички други знаят какво да правят освен вас, а когато постигнете успех, го отдавате на чист късмет или на други външни фактори, вместо да приемете и заявите, че той е в резултат на вашите умения и усилия.
Питате се как да разберете дали сте жертва на синдрома на самозванеца? Ето кои са основните му симптоми:
- Много голяма липса на самочувствие и самоувереност;
- Постоянно сравняване с другите;
- Притеснение и тревожност;
- Липса на вяра в собствените способности и интуиция;
- Самокритичност;
- Чувствате се не на място;
- Премисляте миналото;
- Изпитвате неоснователни страхове за бъдещето.
И тъй като този феномен се среща най-често в работна среда, ето до какво може да доведе:
- Поемате допълнителна работа;
- Омаловажавате поздравления и хвалби за добре свършена работа или други постижения;
- Не кандидатствате по примамливи обяви, защото не отговаряте на абсолютно всички изисквания или пък защото смятате, че позицията е прекалено добра са вас;
- Постоянно си мислите, че сте късметлии да получите дадена работа, макар че сте достатъчно квалифицирани за нея и сте преминали всички етапи, за да я получите (образование, специализации, интервюта и др.);
- Страхувате се, че рано или късно колегите, шефът или клиентите ви ще разберат истината, че не сте толкова компетентни и интелигентни както те си мислят.
Въпреки че синдромът на самозванеца се проявява най-вече на работа, той може не по-малко да засегне и личния ви живот. Може да ви кара да се чувствате неадекватни и неподготвени като партньори в отношенията с любимия, в нови житейски роли като родителството или когато преследвате по-амбициозни цели.
Е, ако сте осъзнали, че сте жертва на синдрома на самозванеца, как да се справите с него?
- Състрадание и емпатия към себе си;
- Поставяне на реалистични цели и очаквания;
- Грижа за себе си и почивка;
- Напомняне за минали постижения;
- Осъзнаване на личните качества, работата и дисциплината, които сте вложили, за да постигнете успех;
- По-положителен вътрешен диалог;
- Търсене на помощ, делегиране и изграждане на мрежа от подкрепа;
- Празнуване на успехите;
- Водене на дневник, в който да се записват малки и големи победи;
- Почивка от социалните медии.
Макар синдромът на самозванеца да не е здравословна диагноза, това състояние оказва доста неприятно и негативно въздействие върху професионалния и личния живот. Предприемането на стъпки за преодоляването му ще доведе до по-голяма самоувереност, удовлетворение, спокойствие и успех.
Прочети още:
- Простичкият ключ към щастието на работното място
- Ако пушачите пушат на работа, защо четящите да не можем да четем?
- Как да разберете дали сте стресирани в работата
- 10 начина да направите работното място по-приятно