Ако е вярно твърдението, че зад всеки успял мъж, стои по една силна жена, то тогава кой стои зад силните дами? Въпрос, подобен на казуса с кокошката и яйцето, но достатъчно актуален в бизнес съвремието по света и у нас.
Все повече добрият потенциал на нежния пол започва да личи в различни бизнес посоки. Дамите окупират сектори от най-разнороден вид и се справят успешно като лидери, ръководители, партньори, а често и като силни конкуренти. Жените започват да владеят света, правейки това умело в най-различни роли и едновременно жонглирайки с многото си задължения – на работодатели, майки, съпруги, дъщери, домакини. Въпреки това, все още дамите се сблъскват с много стереотипи, до голяма степен, създадени от самите тях.
Всяка втора жена иска да започне свой собствен бизнес, но едва 12% от дамите вярват, че ще успеят да осъществят амбицията си. Това показва проучване,проведено в 10 държави. 46% от анкетираните жени в Германия, Франция, Холандия, Италия, Португалия, Чехия, Румъния, Русия и Китайискат да управляват своя компания, сочат данните на МЕТРО.Все още обаче нежният пол не е достатъчно сигурен в себе си, за да стартира бизнес.
Според проучване на MasterCard най-добрите условия за създаване на бизнес от жени са установени в Нова Зеландия, Канада и САЩ. За сметка на това, най-много на брой дами със собствен бизнес има в държави с много по най-ниски доходи на населението – Уганда, Виетнам, Китай. Според експерти, това се дължи на смелостта на жените в тези страни, които са изправени пред необходимост и не разчитат основно на познание и иновативни подходи, тъй като подходът им се оповава на необходимостта от оцеляване.
За успешен бизнес обаче практиката показва, че не стига нито само смелост, нито само познание. Добрата стратегия е низ от свързаности, за които все още няма универсална рецепта. Нещата все пак стават по-лесни с напредването на технологиите и възможните решения за дамите, за да спестяват време.
И докато всяка втора жена по света иска да има собствен бизнес, то едва 10% от нежния пол предявява това желание с цел финансова удовлетвореност. 44% от жените казват, че искат да инвестират в свой бизнес, за да се занимават с нещо, което силно ги вълнува и за да влагат страст в работата си. 37 на сто искат просто сами да си бъдат шефове, а за 34% това е имиджов коз, защото идеята би им донесла удовлетвореност.
Така или иначе все по-често бизнесът започва да бъде управляван на високи токчета и със страстен подход. Това личи и от иновативните продукти, които излизат на пазара. Същевременно проучванията са категорични, че дамите са изправени пред по-неблагоприятни условия спрямо мъжете, като най-големите пречки, които възпрепятстват жените при навлизане в бизнеса, са липсата на финансови средства/рисков капитал, регулиращи ограничения и липса на институционна ефективност, липса на лична увереност и предприемачески тласък, страх от провал, социокултурни ограничения и липса на подготовка и обучение.
Наскоро у нас за пръв път бе представен иновативен финансов продукт за жени, който се появява именно в отговор на всички изборени препъникамъни пред дамите. Fibank създаде специалната програма Smart Lady, която е насочена към жени предприемачи и управители на бизнес, които заемат ключови позиции. Тя включва не само възможности за кредитиране, а и редица други финансови и нефинансови решения, които да предложат на дамите подкрепа, сигурност и спокойствие.
Като част от програмата Smart Lady банката предвижда обучения за надграждане на уменията в сферата на лидерството и предприемачеството. Банката предоставя и възможност за цялостно обслужване на компании, която да включва достъп до качествени здравни услуги и провеждането на профилактика. По време на майчинството си дамите ще получат възможността да намалят месечните вноски по кредита си до 75% в период от 15 месеца.
И, ако е вярна теорията, че една истинска жена трябва да умее от нищо да създаде супа, шапка и скандал, то със сигурност със солидна финансова подкрепа творенията й биха придобили по-предприемчив характер.
Източници:
http://www.serviceplan.com/en/news-detailed/metro-obg_en.html
https://www.metro.bg/press/archive-2018/metro-prouchvane-8-mart
https://www.economic.bg/bg/news/8/koi-darzhavi-stimulirat-naj-mnogo-zhenite-predpriemachi.html