Тормозът в интернет е невидим враг, който застрашава все повече малките онлайн потребители. Един на всеки шест тийнейджъри е бил жертва на кибертормоз, а 12% от децата в училищна възраст признават, че самите те са тормозили връстниците си, показват данни от проучване на Световната здравна организация (СЗО).
У нас картината е още по-притеснителна – почти 1/3 от тийнейджърите и 15% от децата са били засегнати от негативно отношение в интернет, сочи допитване на Yettel от 2024 г. Сравнение с данните от предходната година показва, че делът на децата, станали обект на онлайн тормоз, расте. Най-често той е под формата на обиди и подигравки, но не са изключение и по-сериозни случаи с кражба на профили и разпространяване на невярна информация.
Digital Scouts: Да направим интернет по-безопасно място
Новото издание на образователната инициатива Digital Scouts обръща внимание именно на кибертормоза и заплахите за подрастващите в интернет. С помощта на популярни инфлуенсъри кампанията на Yettel в партньорство с Националния център за безопасен интернет отправя предизвикателства към тийнейджърите в TikTok и Instagram. Илиян Сандев, Стефани Петкова и Драгомир Дончев споделят своите лични истории и чрез тях предават ценни уроци на младежите за защита в интернет пространството.
Интерактивният подход на кампанията, съчетаващ игрови предизвикателства и вдъхновяващи примери, цели не само да информира, но и да ангажира младите хора. Освен че учат как да разпознават рисковете в мрежата, участниците получават и реални инструменти за справяне в трудни ситуации.
Онлайн тормозът е една от ключовите теми в Digital Scouts заради увеличаващия се брой засегнати деца и младежи. За разлика от училищния тормоз, който се случва в ограничен часови диапазон и само в училище, онлайн обидите и злепоставянето са възможни 24 часа в денонощието, а агресията може да идва едновременно от много различни хора и/или връстници.
„Как да не позволим на хейта да ни влияе?“ и „Защо не трябва да обиждаме в интернет?“ са част от въпросите, които инфлуенсърите задават на своята аудитория. В първата част на кампанията през собствените си примери популярните лица представят няколко ситуации, свързани с негативните коментари и фалшивите профили. Търсейки „помощ“ от последователите си, те ги мотивират да се включат в кампанията, като споделят как биха реагирали и защо. А във втората част им дават конкретни съвети и насоки за отговор срещу неетичните практики.
Как да се справим с онлайн тормоза?
Тормозът често започва като шега, но може да доведе до дълбоки емоционални травми. Затова е важно както възрастните, така и децата да са наясно какви са правилните действия в подобни случаи. Първата стъпка е изграждането на здравословни дигитални навици - да не споделяме лична информация за себе си и близките си, да общуваме възпитано и позитивно и да внимаваме какво съдържание качваме онлайн, защото то остава завинаги.
Ако тормозът в интернет вече е започнал, от Националния център за безопасен интернет съветват да запазим доказателства – екранни снимки на обидните съобщения или публикации, за да се докладва за инцидента в съответната платформа. След това потребителят трябва да докладва самия профил за неподходящо съдържание и да го блокира, за да не продължават атаките. Консултантите от Националния център за безопасен интернет са на разположение за съдействие на телефон 124 123 или по чата на safenet.bg.
Инициативата Digital Scouts е част от цялостната стратегия за дигитално приобщаване на Yettel. С нея телекомът обръща особено внимание на децата и тийнейджърите като най-уязвимите групи онлайн, превръщайки уроците за безопасно сърфиране в забавни игри и предизвикателства. Компанията си поставя за цел всяка година да ангажира по темата 40 000 деца и младежи, а през 2024 г. участниците надхвърлят 58 000.