Една инициатива, вдъхновена от приказките, помага на децата да научат как да се грижат за природата, а в резултат Витоша и Рила са с 3 тона по-малко отпадъци.
За девета поредна година на 14 септември, точно в навечерието на първия учебен ден, Софийски планински клуб се опитва да преподаде най-важния урок – че ние сме отговорни да запазим чиста околната среда. Това не е просто еднократна акция, а част от усилията за промяна на нагласите и навиците на обществото в полза на природата.
Идеята е заимствана от популярната приказка „Сливи за смет“ и се случва точно като в приказката – на няколко пункта в планините доброволци предават събрани от тях отпадъци, а в замяна получават сливи – предоставени от Lidl, където знаем, че плодовете и зеленчуците са не само вкусни, но свежи и проверени за остатъци от над 700 вида пестициди. Подкрепата на Lidl в това ежегодно събитие подчертава ангажимента на компанията към грижата за природата и устойчивото развитие.
За равносметката през изминалите години и за тазгодишното издание на инициативата разговаряме с Дора Кузманова, член на „Софийски планински клуб".
Г-жо Кузманова, разкажете ни повече за „Сливи за смет" и за нейното послание.
От 2016 г. ежегодно организираме „Сливи за смет“ в любимите ни планини и като в приказките раздаваме вкусни плодове срещу отпадъци, като приканваме посетителите на планината да съберат онова, които не бива да бъде там. Разполагаме пунктове по най-оживените пътеки на Витоша, където всеки може да получи ръкавици и торби за смет. Доброволците ни също се включват в почистването и всеки, който ни върне торба, пълна със смет, получава торбичка, пълна със свежи сини сливи. Радваме се, че точно Lidl припозна инициативата като важна и за поредна година се включва с осигуряване на плодовете, защото в тяхно лице виждаме съмишленик за каузата ни за опазване на природата, а и плодовете, които осигуряват винаги са много вкусни и с високо качество. Допълнително раздаваме на участниците от техните рециклируеми торбички за многократна употреба Green bag, – така, освен че почистваме боклуците, не генерираме нови. Освен практическата полза от събраните отпадъци, инициативата насърчава участниците да осъзнаят важността на отговорното потребление и рециклирането.
Бихте ли обобщили резултатите на инициативата за почти 10 години?
За тези години сме събрали почти 3000 кг. боклук от Витоша и Рила с усилията на много на брой участници и най-важното – дали сме повод за много усмивки и удовлетворение в края на деня. Освен това, значителната подкрепа от местните общности и бизнеси като Lidl, ни позволи да разширим инициативата и да привлечем все повече участници, особено млади хора, които са ключови за бъдещето на природозащитните усилия.
Има ли интерес за участие сред децата?
Децата се радват най-много, защото го приемат като игра. И за нас това е начинът да им отправим нашето послание. Даваме си сметка, че те са бъдещето ни и е наш дълг да изграждаме у тях навици да опазват природните богатства на българските планини и да ги пазят от замърсяване с битови отпадъци. Децата, които участват, често разказват за преживяното на своите връстници и семейства, което помага инициативата да има по-голям обхват и дългосрочен ефект.
Дъждът и по-ниските температури тази година не попречиха на десетки желаещи да се включат в инициативата.
Заедно успяхме да съберем 400 кг отпадъци в Рила и 850 кг, от които над 20 автомобилни гуми, на Витоша.
Участниците, включително семейства с деца, ентусиазирано събираха отпадъци и предаваха пълните торби в замяна на свежите сливи от Lidl. Тяхната отдаденост и ангажираност показаха, че нито времето, нито трудните условия могат да попречат, когато човек има желание да направи нещо добро за опазване на природата.