Още с появата на детето родителите са тези, които бдят за неговата безопасност и поставят граници – като се започне от преградите, когато то се учи да прохожда, през правилата за движение по пътищата, та до използването на устройства, които отдавна са част от ежедневния семеен живот. По една или друга причина голяма част от децата прекарват време пред екрана от съвсем невръстни. Слушането на песнички, образователните клипчета, забавните игри са чудесен начин, по който подрастващите трупат знания. Но интернет крие и потенциални вреди, които децата на определена възраст трудно разбират и лесно стават жертва на недоброжелатели. Затова никога не е прекалено рано за разговор по темата за безопасно поведение в интернет.
Родителският контрол е добре да започне още от момента, в който устройството попадне в ръцете на детето. Това включва не само ограничаване на прекараното време пред екраните, но и изграждането на различни дигитални умения, сред които основно е критичното мислене. Задаването на въпроси, откритото обсъждане на всичко, което вълнува малките онлайн потребители и най-вече доверието са сред инструментите, които възрастните могат да използват за целта.
Според скорошно проучване 85% от децата до 12 г. у нас и 97% от тийнейджърите са ежедневно онлайн, и то и най-вече в социалните мрежи, без задължително да имат необходимите за това дигитални умения. И двете групи подрастващи споделят, че са получавали смущаващи съобщения в интернет, като обидите и подигравките са най-често срещаните прояви на тормоз. В същото време 52% от родителите на тийнейджъри и 15% от родителите на по-малките деца не осъществяват никакъв контрол върху съдържанието, което децата им потребяват, сочат още данните от допитването, проведено по поръчка на Yettel.
Тези резултати ясно посочват необходимостта да се говори за опасностите, които дебнат в интернет пространството. Обнадеждаващо е, че 71% от децата посочват, че биха обърнали най-голямо внимание на родителите си, ако им говорят по темата за безопасния интернет. В същото време с увеличаването на възрастта расте ролята на инфлуенсърите.
За да бъде от помощ и на родители, и на подрастващи и тази година Yettel стартира образователната си инициатива Digital Scouts изцяло в социалните мрежи, като отново включи някои от популярните и обичани инфлуенсъри у нас. В рамките на седмото издание на кампанията, от 3 до 10 март, те ще създават образователно и забавно съдържание в каналите си, с което помагат на децата да се справят с предизвикателствата в интернет, докато се забавляват и печелят награди.
Пролетното издание на дигиталното приключение за младите онлайн потребители обогатява темата за онлайн безопасността с четири нови акцента: „Неподходящо съдържание“, „Дигитален образ и дигитален отпечатък“, „Фишинг и лична информация“, „Гейминг култура“. Кампанията за поредна година насочва вниманието на подрастващите към това как да разпознават неподходящото онлайн съдържание, като този път, с помощта на инфлуенсърите, обяснява как споделената информация онлайн изгражда дигитален образ и репутация, как фишингът става чрез игри и защо уважението и толерантността са особеноa важни в гейминга.
Образователната инициатива Digital Scouts е част от дългогодишната програма на Yettel „Безопасен интернет“. Тази година телекомът се ангажира да разшири обхвата на усилията си, като включи в процеса на обучение родители и учители.