В рубриката “eCommerce на фокус“, Кристина Павлова дава съвети относно юридическите аспекти и предизвикателства на един бизнес.
Кристина Павлова е основател и собственик на "Павлова Консулт" и с над 9 години практика, има богат опит в областта на електронната търговия, дигиталния маркетинг и други ключови сектори. Приоритет за нея е да бъде партньор на бизнеса, който предоставя на своите клиенти практични и ефективни правни решения, които отговарят на зададените цели на компанията.
Посочете кои според вас са трите основни предизвикателства, с които се сблъскват онлайн магазините през последната година и кои са конкретните начини, чрез които те могат да бъдат преодолени?
“Онлайн търговците често подценяват важността на юридическите аспекти на бизнеса си. Това може да доведе до усложнения и дори до финансови загуби.
Трите основни правни предизвикателства, които онлайн магазините трябва да преодолеят са:
- Много онлайн магазини не поддържат актуална правна документация, което може да доведе до нарушения на закона, както и до санкции.
- Неглижирането на защитата на търговската марка и интелектуалната собственост може да изложи бизнеса на риск от имитации и кражба на идеи.
- Много онлайн търговци не работят с юрист, което може да доведе до заплетени казуси с клиенти, доставчици и административни органи.”
Посочете кои за вас са трите най-важни характеристики на един успешен електронен магазин и как те влияят на потребителското преживяване?
“Според мен успешният онлайн магазин от се отличава с:
- Актуална правна документация: Това включва общи условия, политика за поверителност, политика за бисквитки и други документи, които са в съответствие с текущото законодателство.
- Защита на търговската марка и интелектуалната собственост: Регистрацията на търговска марка и предприемането на мерки за защита на интелектуалната собственост са от съществено значение за дългосрочния успех на бизнеса.
- Договори с клиенти и доставчици: Ясните и изчерпателни договори с клиенти и доставчици могат да предотвратят спорове и да защитят интересите на бизнеса.”
Посочете една ключова според вас тенденция в сферата на електронната търговия, която се е появила през последната една година?
“Една от ключовите тенденции в електронната търговия през последната година е разрастването на инфлуенсър маркетинга. Заедно с това, е важно да се спазват всички законови изисквания при работа с инфлуенсъри, като например ясното обозначаване на спонсорирано съдържание.”
Посочете трите най-важни стъпки според вас при стартирането на онлайн магазини, които трябва да се имат предвид, за да бъдат постигнати бързо успешни резултати?
- “Правно съответствие и консултация с юрист;
- Определяне на персона (целеви клиент) и нейните нужди;
- Добра маркетингова стратегия”
Какво ще търсите по време на оценяването, за да отличите успешните магазини от останалите в конкурса eCommerce Awards 2024?
“Ще търся онлайн магазини, които залагат на бранд идентичност и се стремят към ниво, доближаващо се до това на бизнеси - лидери на пазара. Онлайн магазини, които по всички критерии, включително и юридическа гледна точка, са запознати с актуалните теми в бранша.”
Кандидатстването за третото издание на конкурса eCommerce Academy Awards е отворено до 31 август, а обявяването на победителите ще се проведе във форум “Джон Атанасов” в София Тех Парк на 10 октомври 2024 година.