През последните години все повече се говори за хиперактивност, дефицит на внимание и проблеми с концентрацията при децата. Няма как да не сте ги чували поне веднъж, но замисляли ли сте се всъщност какво означават те? Независимо дали сте се сблъсквали с това или просто сте го чували, за всеки е важно да знае какво всъщност се крие зад тези термини, какво да правят родителите, след като установят проблеми, както и кога и към какъв специалист да се обърнат. Затова извикахме „на помощ“ детският психиатър д-р Милена Русанова, която да внесе яснота по темата и да даде полезни и важни отговори на въпроси, които родителите са си задавали, но им е било неудобно да попитат.
Какви са признаците на дефицит на вниманието и как да ги отличим от обикновена разсеяност?
Това е въпрос, на който дори и специалист не може да даде отговор от една среща с детето. Обикновено са нужни поне няколко прегледа с участието на психолог и логопед в оценката, за да бъдат абсолютно сигурни, че се касае за проблем. Самата оценка изисква по-голямо наблюдение и повече източници на информация и обратна връзка – например как се държи детето при определени ситуации, като домашна среда, училище, ежедневие и т.н.
Децата с дефицит на внимание много по-трудно успяват да се концентрират, не довършват домашната си работа от училище, отказват се от дейностите, които са последователни, много трудно спазват инструкции и често губят предмети, които са пряко свързани с учебния процес. Те също така и трудно издържат учебен час от 45 минути и обикновено в училище се чувстват преуморени още след третия или четвъртия час.
Кога родителите трябва да се обърнат към специалист?
Обикновено проблемите с концентрацията и поведението при децата се констатират в училище и учителите са първите, които алармират, че има проблем. Ако този проблем се неглижира много време, това може да доведе до намаляване на академичните способности на детето. Родителите се обръщат към детски психолог или психиатър след среща с учителя. Задачата на специалистите е да потвърдят или отхвърлят диагнозата „дефицит на внимание“. Това става посредством оценка - дълъг и сериозен процес. Тя се извършва от екип, който включва психиатър, психолог и логопед, които използват много добре структурирани интервюта със специфични въпросници, чрез които детето да бъде оценено многостранно.
Какви са основните предизвикателства при работата с деца с проблеми с концентрацията?
Обикновено на учителите им е трудно да работят с тях, но ако са по-информирани за състоянието, те биха могли много по-адекватно и спокойно да работят с тях. Тези деца са нетърпеливи, отказват се лесно от задачите, имат нужда от повече подкрепа от родителя и учителя. Една от най-големите заблуди е, че децата, които не са диагностицирани все още и не им е обърнато достатъчно внимание, са смятани за мързеливи или умствено изостанали. Този начин на мислене е погрешен, тъй като това са деца с добър потенциал, които с адекватна подкрепа могат да се представят добре в течение на времето и годините. Ако се приема за мързеливо, детето започва да се възприема за недостатъчно добро спрямо връстниците си и започва да има ниска самооценка, което води до редица други проблеми. Посетете специалист, за да намерите възможно най-добрата помощ в по-ранен етап – в начална училищна възраст те са най-видими.
Какво включва терапията?
След като детето вече е диагностицирано с дефицит на внимание, в своята практика използвам комбинация от психотерапия и натуралната хранителна добавка Есприко, която съдържа специфична комбинация от цинк, магнезий , Омега-3 и Омега-6 мастни киселини. Формулата й е специално разработена, за да повлияе на хиперактивността при малките пациенти, да спомогне за поддържане на оптимална концентрация и уравновесено поведение при тях. След тримесечен прием на Есприко може да се наблюдават значителни подобрения не само при поведението, но и върху дефицита на внимание и качеството на съня на детето. Подобряването на тези фактори може да доведе до по-хармонични отношения в семейството и по-добри резултати в училище. Приятният портокалов вкус и изборът на формула – капсула или саше - може да го направи още по-подходящ помощник на родителите. След три месеца терапия се прави ре-оценка за ефекта от нея.
Как да се включат родителите и какви са съветите към тях?
Важно е родителите да се включват още в диагностичния процес – да се запознаят със симптомите и критериите за поставяне на диагнозата, иначе проблемите могат да си останат неглижирани и детето да бъде заклеймено като „мързеливо“ или „изостанало“. При терапията психологът е този, който трябва да дава насоки на родителите какво да правят в домашни условия, за да може да бъде генерализирано самото лечение. Ако родителите имат вкъщи ученик с установени проблеми с концентрацията и дефицит на внимание, те трябва да му дават повече време за почивка, когато е натоварен, като приключват процеса на онлайн обучение да излязат на разходка навън, а вечер, когато семейството се събира, да обсъдят деня си или пък да изиграят някоя семейна настолна игра.
Най-важното е да наблюдават детето си и при най-малкото съмнение, че има нещо нередно, да се обърнат към специалист – така ще си тръгнат доволни, тъй като ще са получили възможно най-компетентния съвет за пътя, който им предстои да извървят със своето дете.